- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pravé Abrahamovo potomstvo – Kristus
Čtení z Písma
Galatským 3:16-17
Skutky 2:29-31
Posledně jsme řekli: Abram, přejmenovaný na Abrahama má mnoho, mnoho potomků. Kdo je Abrahamovo potomstvo? Tato otázka je velmi široká a zasluhuje pozornost, protože určuje naši teologii; jak o věcech budoucích (tj. eschatologii) tak naši teologii spasení (tj. soteriologii).
Zopakujme si základní pohled na Písmo. Starý zákon je slib představený ve fyzických předobrazech. Nový zákon je naplnění tohoto slibu v duchovní skutečnosti. Starý zákon je o Kristu a Jeho těle; Nový zákon je už Kristus a Jeho tělo, Jeho církev. Proto má i Abraham dvojí potomstvo. Jedno je tělesné, tj. přirozené; druhé je duchovní.
Je to každý, kdo nese jeho tělesnou DNA. Jsou to jeho tělesné děti:
a) Abrahamovo přirozené potomstvo:
Izmael a jeho tělesní potomci; dále Izák a jeho tělesní potomci: Jákob a Ezau; a jejich tělesní potomci; tedy potažmo Židé a Arabové.
b) Abrahamovo zvláštní přirozené potomstvo:
To je celý izraelský národ, všichni tělesní potomci Abrahama, Izáka, Jákoba a Jákobových, tj. Izraelových dvanácti synů – Judy, Rúbena, Gáda, Ašera, Neftalíma, Manase, Šimeóna, Leviho, Isachara, Zebulóna, Josefa a Benjamína.
Je to každý, kdo v sobě nese abrahamovskou víru. Jsou to jeho duchovní děti:
a) Abrahamovo duchovní potomstvo:
To je celá pravá církev, to je Izrael Boží, to je společenství Izraele, jsou to všichni věřící všech dob, jsou to ti, kteří milují Boha Izraele. Je to David i Pavel, věřící ze Židů a pohanů, jste to vy i já. My jsme Abrahamovo duchovní potomstvo, my jsme těmi pravými Židy, protože jsme obřezaní na srdci nikoli na těle.
b) Abrahamovo jedinečné duchovní potomstvo:
Tím je pravý, zaslíbený potomek, Pán Ježíš Kristus, Mesiáš. On je tím hlavním potomkem. Tohoto jedinečného Abrahamova Potomka, Mesiáše, probereme v příštím výkladu Písma.
Posledně jsme se zabývali pouze Abrahamovým duchovním potomstvem, pravým Izraelem, tedy církví. Dnes se budeme zabývat Abrahamovým jedinečným, nejdůležitějším, duchovním potomstvem; tím je pravý, zaslíbený potomek, Pán Ježíš Kristus, Mesiáš. Není-li Kristus úhelným kamenem našeho spasení, a odemykajícím klíčem k celému Písmu, pak je jakýkoli teologický systém nutně nesoudržný a neprůhledný.
a) Dispenzacionalismus – sedm věků, údobí, dispenzací:
Pro bratra dispenzacionalistu je klíčem k Písmu a časomírou celých dějin vztah Boha k lidem v sedmi různých údobích, věcích (dispenzacích). (1) věk nevinnosti – Adam a Eva; (2) věk svědomí – do potopy; (3) věk lidských vlád – od potopy do Abrahama; (4) věk slibu Izraeli – od Abrahama po 12 kmenů Izraele; (5) věk zákona – od Mojžíše po Ježíše Krista; (6) věk milosti – dnešní věk církve, od ukřižování do druhého příchodu Ježíše Krista; (7) věk budoucího, doslovného, izraelského, tisíciletého, pozemského království, v kterém bude vládnout Ježíš Kristus v těle po svém druhém příchodu na Zem. Od čtvrté dispenzace v podstatě jde o Boží jednání s izraelským národem.
b) Teologie smlouvy – smlova milosti od Adampva pádu:
Pro bratra, teologa smlouvy je klíčem k Písmu a rámcem celé historie – smlouva milosti, která překlenuje jak Starý tak Nový zákon; a byla Bohem ustanovena po Adamově pádu. My ale věříme, že ač byla Stará smlouva dána z milosti, neobsahovala ani špetku milosti, naopak, sloužila smrti. Věříme, že Smlouvu milosti ustanovil až sám Pán Ježíš Kristus.
Oba se upřímně pokoušejí vnést do Bible jasno tím, že ji nutí, aby vyhovovala jejich předem pojatému systému, tj. presupozici. Ani jeden z těchto systémů nemůže správně vykládat Písmo, pokud nechápe už tak základní pojem, jako jsou „zaslíbení daná Abrahamovi a jeho potomstvu“ jehož vrcholným Potomkem je Kristus. Tolik úvod.
Ježíš Kristus, jedinečný Abrahámův potomek, je klíč a časomíra Božích dějin, On podmiňuje všechny smlouvy, a období (dispenzace). On, jeho Osobnost a Jeho dílo, když dovolíte, je ta skutečnost a Pravda, která uspořádává, tedy systematizuje a zprůhledňuje celé Písmo. Podívejme se, jak Písmo postupně zjevuje svoji jednotu v osobě a díle Ježíše Krista. Projděme se jen po 8 bodech osy Písma, která vždy vede od Krista ke Kristu:
Zemřel podle odvěkého ustanoveného úradku a Božího předzvědění. Boží úradek se vždy uskutečňuje mimo čas a prostor, tedy na věčnosti, než byl založen svět. Kristus byl tedy Beránkem, zabitým od počátku světa, a to podle Božího záměru. V Bibli Kralické, ale i v anglické King James Bibli, se fráze „od počátku světa“ vztahuje k zabitému Beránkovi; nikoli k zavrženým, těm, kdo nejsou zapsáni v Beránkově knize života. Poslouchejte:
Což potvrzuje následující verš:
V modernějších překladech se ale tato fráze vztahuje k zavrženým:
Věřím, že oba překlady ukazují na pravdu. Každá studie o Kristu jako Abrahamovu potomku, která nezačíná u trojjediného Božího odvěkého rozhodnutí, totiž vyvolení Božího Syna jako věčného Beránka (L 9:35), a Jeho vyvoleného lidu (Sk 13:48) je nutně nedostačující.
Kristus, jako jedinečný Abrahamův potomek se narodil podle Božího předpovězení a ustanovení, z ženy, z jejího semene, aby byl plně člověkem:
Teologie smlouvy tímto veršem a dalšími dokazuje, že Bůh zde uzavřel s člověkem věčnou smlouvu milosti, ve které ženino símě nad satanem zvítězí. Tato slova jsou ale jasně řečena satanovi, nejsou řečena ani Evě, ani Adamovi. Protože Bůh v tomto verši vůbec nemluví s člověkem, tak s ním ani zde nemůže uzavírat jakoukoli smlouvu! Neuzavírá ani žádnou smlouvu se satanem; jasně mu jen předpovídá, že jej ženino símě rozdrtí. A jak my, na této straně kříže již víme, to símě je Ježíš Kristus, jenž s Abrahamovým duchovním potomstvem, s Jeho vyvoleným lidem, uzavřel smlouvu milosti:
Kristova krev je ta smlouva bezpodmínečné milosti, která duchovně křísí, ospravedlňuje, posvěcuje a oblékne Boží vyvolené do oslaveného těla.
Bůh slibuje poslušnému Abrahamovi, že v Jeho potomstvu dojdou požehnání všechny pronárody země:
Pavel ve svém dopise Galatským jasně interpretuje tento Boží slib. Kdo je tím pravým a jedinečným Abrahámovým potomstvem, skrze které dojdou požehnání všechny pronárody země bez rozdílu? Pavel jasně určuje, že je jím Kristus. Poslouchejte:
Pravda, vy i já jsme Abrahamovým duchovním potomstvem, jak jsme si již posledně ukázali; ale nejsme spasitelé. My pouze hlásáme spasení skrze jedinečného Abrahamova Potomka, totiž Krista. Dále, i Petr ve Skutcích, jasně vymezuje, že v Abrahamově potomstvu, v Kristu, budeme požehnáni my, kterých se týkají zaslíbení a smlouva:
My jsme ti, kterých se to týká. My jsme Abrahámovým duchovním, zaslíbeným potomstvem, a jsme požehnáni v jedinečném, pravém Abrahamově potomstvu, totiž Potomku, a jak Pavel řekl:
Dále se podívejme, jak Abraham dosáhl splnění Božího slibu:
V knize Židům 11, říká autor „pravý opak“; jak Abraham nedosáhl splnění Božího slibu. Poté, co ve verších 11 a 12 výslovně jde o Abrahama, pisatel knihy Židům prohlásí:
Boží slib dát Abrahamovi potomka, byl splněn, když se narodil Izák (Žd 6:13-15). Co Bůh ale skutečně slíbil, se splnilo, až když přišel Kristus. Jinak, sliby dané Abrahamovi musí mít jak fyzický, tak duchovní obsah. Nejde o dva nezávislé sliby, ale o to, že fyzická stránka slibu je viditelným závazkem a potvrzením pravého duchovního slibu. Skutečným obsahem slibu je jeho duchovní stránka, která fyzickou převyšuje. To je to, co stále zdůrazňujme. Starý zákon je slib ve fyzických předobrazech, Nový zákon je naplnění tohoto slibu v duchovní skutečnosti.
Kristus, jedinečný potomek, se podle Boží přísahy narodil jako syn Davidův; a David byl tělesným i zaslíbeným, tj. duchovním potomkem Abrahama, Izáka i Jákoba, tedy Izraele. Poslouchejme, co Bůh říká ve 2. Samuelově knize:
Starozákonní svatí zde jen nezřetelně viděli Davidova Potomka, Mesiáše, který bude věčně kralovat v domě svého lidu. Jen v náznacích tušili, že dům, který vybuduje, bude církev, Jeho lid. Oč lepší je dnes žít na této straně kříže, kdy nám už Petr o letnicích vyložil tento a jemu podobné verše (1Pa 17:11):
2S 7:12 1Pa 17:11 (DAVIDOVI) | Sk 2:29-31 (CSP) (O DAVIDOVI) |
| …o praotci Davidovi vám mohu směle říci, |
Až se naplní tvé dny a ty ulehneš ke svým otcům, | že zemřel a byl pohřben a jeho hrob je mezi námi až do dnešního dne. |
| Byl to prorok a věděl, že se mu Bůh přísahou zavázal, |
dám po tobě povstat tvému potomku, který vzejde z tvého lůna, | že potomka z jeho beder |
a upevním jeho království. | posadí na jeho trůn; |
| viděl do budouc- nosti a promluvil o Kristově zmrtvýchvstání… |
1. Petr o letnicích potvrzuje, že 1. Samuelova 7:12 mluví o Kristu. Davidův Potomek, který měl „povstat“, tj. „vstát z mrtvých“, právě z mrtvých vstal, a usedl na trůn a naplnil tak zaslíbení smlouvy uzavřené s Davidem. A je to Kristus, kterého jste ukřižovali! Kristus dnes kraluje, my jsme Jeho královské kněžstvo.
2. „Dát povstat potomku“ a „upevnit jeho království“ (2S 7:12) je totéž, co „posadit potomka z Davidových beder, tj. Krista, na Davidův trůn“ (Sk 2:30). Kristus, usedl na zaslíbený Davidův trůn v době svého vzkříšení a nanebevstoupení.Petrova slova vůbec nebudí představu pozemského trůnu odloženého kamsi do budoucna. Pokud to, co říká Petr, přijímáme v doslovném smyslu, tak nám to dokazuje, že Duch svatý dává starozákonnímu proroctví o davidovském království duchovní význam.
3. Další důkaz, že Kristus již sedí na davidovském trůnu, je v tom, že potomek Kristus, měl povstat, až poté co David ulehne „ke svým otcům“. To znamená, že Kristus usedne na Davidův trůn v době, kdy bude David stále ještě ležet mezi svými otci, čili před Davidovým vzkříšením. Podle 2S 7:12, trůn měl být upevněn v době Kristova zmrtvýchvstání a nanebevstoupení a to se mělo stát, dokud David leží mezi svými otci a čeká na své vlastní vzkříšení. Vskutku, Kristus už dnes sedí a věčně vládne z Davidova trůnu.
Kristus, jedinečný potomek, je v Božím slově ústřední téma veškerého Písma. Každý předobraz a každý náznak ve Starém zákoně nás učí něco o našem Spasiteli. Každý kousek Písma nějakým způsobem ukazuje na Krista.
Nikdo nepochopí vztah a tajemství Starého a Nového zákona, neotevře-li mu mysl Boží Duch. Starý zákon není jen zákoníkem nebo knihou o dějinách Izraele. Je jedním velkým portrétem Krista, zaslíbeného Mesiáše. Naplněním a skutečností je však Kristus sám:
6. Kristus je Boží dar — Kristus je naplnění všech zaslíbení jako Boží dar (L 1:68-69)
Kristus, jedinečný Abrahamův potomek, je dar, který naplňuje všechna zaslíbení. Kristus je „Beránek Boží, který snímá hřích světa“ (Jan 1:29). Je naplněním slibu evangelia, který dal Bůh Abrahamovi, Davidovi a všem praotcům a prorokům. Zachariáš, otec Jana Křtitele prorocky promluvil o Kristu:
Boží dar, Abrahamův Potomek, je zde Kristus, který zjevuje svoje království milosti bezpodmínečně svým vyvoleným. Tento oddíl Písma ukazuje, že zbožný Žid žijící před Kristovým příchodem vyhlížel duchovní, nikoli pozemské království. Tyto verše ukazují na království, které Kristus vyhlásil a založil svým vzkříšením a nanebevstoupením. Je to totéž království, o němž mluvili a ve které doufali všichni starozákonní proroci. Je to „království jeho milovaného Syna“, do nějž nás už Kristus přenesl:
Ve 4. bodu jsme již citovali následující verš:
Kristus skutečně vládne všemu a každému ze svého trůnu. Každý pozemský král a vládce je pod Jeho vládou a mocí:
Kristus, jedinečný potomek, je jádrem Boží zvěsti. Nakonec několik veršů, abychom se ujistili a potvrdili, že klíčem k Písmu a časomírou Božích dějin je především Kristus, nikoli dispenzace nebo smlouvy:
Kázat evangelium neznamená nic jiného než vyprávět,
(1) že konečně přišel slíbený Abrahamův potomek,
(2) že Bůh v Kristu naplnil všechna zaslíbení, která dal Abrahamovi a jeho potomku,
(3) a že tatáž zaslíbení se nyní naplňují v těch, kdo jsou živou vírou spojeni s Kristem, pravým potomkem.
Opakujeme, že klíčem a základním kamenem k veškerému Písmu je pouze Kristus a že jediným způsobem, jak najít a neztratit skutečnou jednotu v obou částech bible, je uvědomit si Boží plán a záměr s jeho vyvoleným lidem skrze Abrahamova jedinečného Potomka, Ježíše Krista, který je Boží (1) záměr, (2) předpověď, (3) slib, (4) přísaha, (5) slovo, (6) dar, (7) trůn, a (8) zvěst.
AMEN