- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Abram, přejmenovaný na Abrahama má mnoho, mnoho potomků. Kdo je ve skutečnosti Abrahamovo potomstvo? Tato otázka je velmi široká a zasluhuje pozornost. Naše odpověď určuje naši teologii; jak o věcech budoucích (tj. eschatologii) tak naši teologii spasení (tj. soteriologii).
Zopakujme si základní pohled na Písmo. Starý zákon je slib představený ve fyzických předobrazech. Nový zákon je naplnění tohoto slibu v duchovní skutečnosti. Starý zákon je o Kristu a Jeho těle; Nový zákon je už Kristus a Jeho tělo, Jeho církev. Proto má i Abraham dvojí potomstvo. Jedno je tělesné, tj. přirozené; druhé je duchovní.
1. Kdo je Abrahamovo tělesné, přirozené potomstvo? Je to každý, kdo nese jeho tělesnou DNA. Jsou to jeho tělesné děti:
a) Abrahamovo přirozené potomstvo: Izmael a jeho tělesní potomci; dále Izák a jeho tělesní potomci: Jákob a Ezau; a jejich tělesní potomci; tedy potažmo Židé a Arabové.
b) Abrahamovo zvláštní přirozené potomstvo: To je celý izraelský národ, všichni tělesní potomci Abrahama, Izáka, Jákoba a Jákobových, tj. Izraelových dvanácti synů – Judy, Rúbena, Gáda, Ašera, Neftalíma, Manase, Šimeóna, Leviho, Isachara, Zebulóna, Josefa a Benjamína.
2. Kdo je Abrahamovo duchovní potomstvo? Je to každý, kdo v sobě nese abrahamovskou víru. Jsou to jeho duchovní děti:
a) Abrahamovo duchovní potomstvo: To je celá pravá církev, to je Izrael Boží, to je společenství Izraele, jsou to všichni věřící všech dob, jsou to ti, kteří milují Boha Izraele. Je to David i Pavel, věřící ze Židů a pohanů, jste to vy i já. My jsme Abrahamovo duchovní potomstvo, my jsme těmi pravými Židy, protože jsme obřezaní na srdci nikoli na těle.
b) Abrahamovo jedinečné duchovní potomstvo: Tím je pravý, zaslíbený potomek, Pán Ježíš Kristus, Mesiáš. On je tím hlavním potomkem. Tohoto jedinečného Abrahamova Potomka, Mesiáše, probereme v příštím výkladu Písma.
Z časových důvodů se v dnešním výkladu veršů Genesis 17:1-16, budeme zabývat pouze Abrahamovým duchovním potomstvem, pravým Izraelem, tedy církví. Pojďme tedy k věci.
Zde se Bůh Abramovi zjevuje jako Všemohoucí. Boží absolutnost musíme mít neustále na srdci. On je alfa a omega a všechna písmena mezi počátkem a koncem. Bůh si Abrama vyvolil, ukázal se mu. Abram si nevyvolil Boha. K Bohu nemá nikdo přístup, pakliže se mu Bůh neukáže. Boží požadavek na Abrama byl jasný: Věř a buď bezúhonný! Má-li Bůh s kýmkoli věčný záměr, kvalifikace je zřejmá a Bohem daná: věř a buď bezúhonný jako Abraham. To nás činí jeho duchovními potomky:
Když Bůh uzavírá smlouvu, tak je ta smlouva ve všem asymetrická, tedy nesouměrná. Smlouva mezi nepodmíněnou Boží absolutností, a stvořenou, podmíněnou, omezenou lidskou bytostí, nemůže být symetrická, nemůže být souměrná. Bůh uzavírá, jak tu stojí psáno, svou smlouvu, nikoli naši smlouvu. Neuzavírá ji mezi rovnocennými partnery. Totiž, mezi sebe a tebe JÁ kladu [ČEP], JÁ ustanovuji [ČSP], JÁ činím [BKR] svou smlouvu. Svým způsobem to je smlouva mezi Bohem a Bohem pro Jeho slávu, což je záchrana ztraceného lidstva. Bůh v ní sobě přísahá, že Abrahamovo duchovní potomstvo, bez ohledu na tělesnou DNA, Mu bude patřit, že mu bude Bohem.
Znovu je zde Boží absolutnost – Já jsem! Abram padá na tvář, poslouchá a chodí s Bohem. Znovu je zde má smlouva a nikoli naše smlouva. Bůh se zde sám sobě zavazuje, že Abraham bude mít duchovní potomstvo, které bude mít víru, jakou má Abraham:
Toto duchovní, zaslíbené potomstvo nebude mít toliko Abrahamovu, Izákovu a Jákobovu, tj. židovskou tělesnou DNA, ale bude mít navíc tělesnou DNA všech hlučících pronárodů světa bez rozdílu, tedy i českou DNA. Vy jste toho důkazem.
Bůh přejmenoval Abrama, což znamená otec výšky, na Abrahama, což znamená otec zástupů. Jeho nové, Bohem dané jméno vystihovalo to, k čemu Bůh Abrama určil. Bůh Abrama vyvolil, aby se stal Abrahamem, tzn. duchovním otcem hlučícího davu pronárodů, nejen věřících Židů. Ježíš nevěřícím Židům řekl:
Ježíš sice potvrdil, že jsou tělesnými potomky Abrahama, ale jasně jim řekl, že nejsou jeho duchovními dětmi, že Abraham není jejich duchovní otec. Naopak jim řekl:
Bez ohledu na tělesnou DNA, existuje jen dvojí duchovní otcovství. Být Božím dítětem s Abrahámovskou vírou, nebo být synem toho Zlého.
Již nemůžeme nevidět, že Abraham je Bohem učiněn otcem mnohých pronárodů. Toto Boží rozplození Abrahama, se nemůže tedy týkat jen jeho přirozeného otcovství. Týká se především jeho početného duchovního potomstva. Bůh Abrahamovi slíbil:
Tento slib Bůh dále dal i Izákovi i Jákobovi, tedy Izraeli. Toto duchovní Abrahamovo potomstvo jsme bezpochyby my, církev, všichni kdo jsme tělem Ježíše Krista. Zde je důkaz:
Ti, kdo se domnívají, že Bůh jedná na této straně kříže se svým dvojím lidem, totiž (1) s církví a dále ještě (2) s etnickými Židy, tedy tělesnými potomky Abrahama, Izáka a Jákoba (Izraele) tak pod tíhou prohlášení „Jste-li Kristovi, jste potomstvo Abrahamovo“ musí věřit, že „množství nebeských hvězd“ představuje nebeský Boží lid, tedy církev; a „množství zrnek písku“ představuje pozemský lid, tedy etnický Izrael. My ale věříme, že Bůh na této straně kříže má jenom jeden svůj lid v Kristu, svoji církev bez ohledu na tělesnou DNA.
Dále, Bůh v 6. verši Abrahamovi oznamuje, že z něj v budoucnu vzejdou králové. Existenci Božího královského kněžstva jsme již probrali v dřívějších zamyšleních nad Písmem. Zde je opakování v kostce. Bůh Izraeli slíbil:
Nikdo, kromě Mesiáše, Pána Ježíše Krista není schopen 100 % poslouchat Boha. Kdo je v Kristu, koná to, co koná Kristus. Proto my jsme těmi králi:
Jsme králi, protože nás Bůh spolu s Kristem duchovně vzkřísil:
Sedíme na nebeském trůnu a evangeliem, které hlásáme z trůnu, soudíme duchovní poušť světa, tj. všechny mimo Krista.
Znovu, tato věčná smlouva není symetrická, není uzavřena mezi rovnými stranami. Měli bychom jí chápat jako Boží výnos nebo dekret, v naprosté harmonii s doktrínou vyvolení. Tato smlouva, že Bůh bude Bohem jen Abrahamovu potomstvu, je tedy Boží nařízení, je uzavřena, stvrzena a ustanovena jen s Abrahamovým, Izákovým a Jákobovým tedy Izraelovým potomstvem a nikým jiným, jak potvrzují Žalmy:
Tato věčná smlouva se tedy musí vztahovat na duchovní linii, tj. na duchovní potomstvo těchto patriarchů. Bůh je přece, na této straně kříže, Bohem všech kdo jsou v Kristu bez ohledu na jejich tělesnou DNA, zda pocházejí geneticky z Abrahama či nikoli.
Poslední z patriarchů, Jákob, byl přejmenován na Izraele. Z Jákoba, tedy z Izraele vzešlo jeho 12 pokolení. Dobře víme, že většina z tohoto tělesného, Bohem vyvoleného lidu, Boha neposlouchala, tedy nutně nemilovala. Boha miloval jen ostatek z tohoto lidu.
Kromě toho, smlouva s Abrahamem a jeho potomstvem byla věčná, proto přesahuje nejen do Nové smlouvy, ve které dochází k jejímu naplnění, ale do věčnosti. Bůh přece bude Bohem všemu Abrahamovu potomstvu i na nové zemi a nebi! Etnický Izrael byl pouze typem opravdového Božího Izraele. Pravý Boží Izrael už zná Krista:
Jen novému stvoření v Kristu, kterému Bůh obřezal srdce, nezáleží na obřezanosti ani neobřezanosti těla, záleží mu pouze na Ježíši Kristu. Všechny kdo se tímto řídí, Pavel nazval Izrael Boží. To je pro mnoho křesťanů překvapivé a pro všechny Židy šokující prohlášení. Kdo je tedy pravým Izraelcem, potomkem Abrahama, Izáka a Jákoba? Je to ten, kdo je v Kristu:
Nikoli tělesný původ, ale Boží zaslíbení, Boží vyvolení, to je ta pravá kvalifikace pro Abrahamova potomka. Všimněme si té souběžnosti. Žid se musel do Izraele narodit bez sebemenšího přičinění, aby patřil k vyvolenému tělesnému Božímu lidu. Pravý Abrahamův potomek, se musí také a bez přičinění narodit, ale znovu, duchovně, aby patřil k vyvolenému duchovnímu Božímu lidu, k církvi.
Smlouva je jasná. Abrahame, budu Bohem Tvému zaslíbenému potomstvu, které, jak jsme si již ukázali, zahrnuje židy i pohany. Navíc, dávám Ti zemi k věčnému vlastnictví a obývání. Skutečně ta fyzická země patří Abrahamovu potomstvu na věky? Vždyť Bůh stvoří novou zemi a nové nebe, jak potom tato fyzická země může být ve věčném vlastnictví Abrahamova potomstva? Pisatel knihy Židům nám tento zdánlivý rozpor interpretuje:
Abraham, ač mu to nebylo zcela jasné, upínal naději k zemi, k městu, k církvi, k novému Jeruzalému, který sestoupí na novou zemi jako nevěsta okrášlená pro svého ženicha Ježíše Krista.
Zastavme se rychle u Mojžíše, jak nese, aniž by chtěl, Abrahamovu štafetu. Bůh zaslíbil, vyvolil Mojžíše, aby Izraelity vyvedl z otroctví do svobodné země:
To potomstvo, už je najednou Mojžíšovo; a jak už víme, jsme to my všichni, zaslíbené, vyvolené děti z Židů i pohanů.
Podívejme se na širší kontext. Bůh vyvedl svůj tělesně vyvolený izraelský lid z otroctví do země, kde jim bude Bohem, kde už nebude otročit tomu zlému faraonovi.
Podstata Boží smlouvy s Abrahamem je: „…činím totiž smlouvou věčnou, že budu Bohem tobě [=Abrahame] i tvému potomstvu.“ To, je přece fyzický předobraz historie církve, Izraele Božího. Bůh přece vyvedl svůj vyvolený lid, z otroctví toho Zlého ďábla a satana do své země, do své nebeské přítomnosti, kde nás s Kristem již posadil na trůn. To je současná skutečnost!
Vidíme tedy, (1) že Izraelité, ač byli většinou nevěřící, jsou fyzický typ církve, v níž už všichni Krista znají; (2) že Mojžíš je také fyzický typ Krista; a (3) že Země kenaanská je fyzický typ budoucí nebeské vlasti, nového Jeruzaléma, s mnoha příbytky vystavěnými Bohem.
Opakujeme znovu a znovu; Starý zákon je slib Krista a Jeho těla ve fyzických předobrazech; Nový zákon je naplnění tohoto slibu, kde už je Kristus a Jeho lid, církev tou duchovní skutečností.
Jen krátký komentář. Zachovávat smlouvu, že Bůh je našim Bohem, a že s ním můžeme žít tváří v tvář v Jeho městě, znamená zachovávat Jeho smlouvu, tj. Jeho přikázání:
Znovu, obřízka je nutné, Bohem nařízené fyzické znamení Smlouvy, kterou Bůh ustanovil s Abrahamem; že mu (Abrahamovi) a jeho potomstvu bude Bohem. Ačkoli všichni Židé byli obřezáni na těle, většině z nich Bohem nebyl. Dokonce mnohým řekl: „váš otec je ďábel“. Jistě, tělesná obřízka nikoho nespasí. Byla jen přikázaným, tělesným znamením smlouvy, jako snubní prsten.
Znovu a znovu je zde tentýž princip. Tělesná obřízka, ač Bohem nařízená, byl jen starozákonní typ skutečné novozákonní obřízky, která není na těle, ale na duchu na vnitřním člověku. Skutečnost, že Židé museli obřezat i cizince, pohana, kterého koupili za stříbro, typizuje, že skutečná obřízka srdce, znovuzrození se nevztahuje pouze na Židy, ale na všechny národy bez rozdílu. Poslouchejme s napjatýma ušima!
Vy i já spolu s Židem v Kristu jsme těmi pravými Židy. Kolikrát si říkám, že holocaust postihl Židy, kteří vlastně ani Židy nebyli. Zeptáte-li se téměř kohokoli, jaký je hlavní rozdíl mezi křesťanem a Židem, tak dostanete od 100 % Židů odpověď, že křesťané mají Krista a Židé Jej nemají. Snad 90 % plus křesťanů odpoví naprosto stejně.
Biblické Písmo mě nejvíc udivuje tím, že ač jsou v něm až „polopatistické“ výroky, přesto je vidí jen málokdo. Už se vám stalo, že jste některý verš četli 100krát a až po 101. čtení na vás vyskočilo něco, co jste předtím nikdy neviděli? Tady je jeden z těch „polopatistických“ textů, které vidí jen málokterý křesťan a žádný Žid. Osobně jsem jej neviděl 16 let:
Obráceně řečeno: účast na Kristu má jenom, pouze a toliko ten, kdo je ve společenství Izraele [ČEP], nebo ve Společnosti Izraele [BKR], nebo kdo má občianstvo Izraelovo [ROH]. Kdo je tedy bez Krista, do Izraele nepatří, nemá občanství, jaké má Abraham, Izák a Jákob, tedy Izrael. V Kristu Ježíši není rozdíl mezi etnickým Židem a Řekem:
Bible je opravdu nadpřirozený záznam, zašifrovaný Duchem Božím, aby mu rozuměli jen Jeho vyvolení. Kdyby Hitler věděl, kdo skutečně patří do společenství Izraele, tak by vyhubil bez ohledu na etnicitu všechny, kterým Duch Boží obřezal srdce. Ti jsou totiž praví Židé jak si Písmem potvrdíme níže. Věřím, že blízko před druhým příchodem Ježíše Krista, bude na krátký čas propuštěn z propasti drak, ten dávný had, ďábel a satan. Toho svázal Ježíš Kristus svým křížem, na 1000 let, tj. po dobu věku církve, aby nemohl klamat národy, a zejména aby brány pekel nepřemohly Jeho církev (Zj 20:1-3; Mt 16:18). Drak zmocní přicházejícího antikrista, kterému identita pravého Žida už nebude skryta a na krátký čas nastane hrozné soužení církve, jaké nebylo od počátku světa. Ty dny však kvůli vyvoleným budou zkráceny (Mt 24:22).
To Bůh Abrahamovi zopakoval, aby jej ujistil:
To je úžasné! Tělesné děti ze Sáry, se mohli narodit jen díky nadpřirozenému Božímu zásahu. Nejenže byla neplodná (Gn 11:30), ale kromě toho byla už příliš stará, již jí ustal ženský běh, aby mohla porodit potomka. Proto, na rozdíl od Hagařina Izmaela, Sářin Izák se nenarodil z vůle člověka, ale z vůle Boží. To připomíná i narození Ježíše Krista. Duchovní linie Božích zaslíbených, vyvolených a vykoupených Abrahamových potomků, vás i mne, byla ustanovena přímými Božími nadpřirozenými zásahy, tj. Božím požehnáním jak Sářina, tak Mariina klína. Nebuďme proto překvapeni, nikoli my, ale Kristus je to jedinečné, zamýšlené Abrahamovo potomstvo, jak jasně Pavel vyložil Galatským:
To si ale probereme v příštím kázání.
Zpět k Izraeli. Starozákonní tělesný Boží lid, Izrael, tedy přišel na svět očividným Božím zázrakem, narodil se už z neplodné. Proto tak Izrael dokonale typizuje Novozákonní duchovní Boží lid. Nikdo se totiž do církve nevetře ze své vůle, nýbrž se narodí zázračným způsobem znovu, duchovně, z vůle Boží, podle zaslíbení, podle Božího vyvolení. Mějme uši na stopkách:
Vskutku, Sára se stála matkou pronárodů (Gn 17:16).
Podívejme se závěrem ještě na 9 novozákonních veršů: Židům 11:8-16. Když si nasadíme na nos novozákonní brýle, pak nemůžeme nevidět sami sebe v Kristu:
Abram byl Bohem povolán, Bůh si jej vyvolil a stvořil pro tento konkrétní úkol. I my jsme byli povolání, hlasitě zavolání (vyvoláni - ekklesie) pro konkrétní úkol zde na zemi. Bůh na nás hvízdnul. Nevěříte?
Hvízdnul na nás, protože nás už před 2000 roky vykoupil na kříži, abychom šli do země nebeské k němu.
To je přece náš dnešní stav. Věříme mocí Ducha svatého; jsme na této zemi cizinci; občanství máme v nebesích, kde sedíme spolu s Kristem na trůnu; upínáme naději na vykoupení svého těla.
Zde nemůžeme nevidět, Abrahama jako typ Krista. Poslušnost jednoho dala povstat bezpočtu jeho potomků.
Z hlediska Starého zákona jsme Abrahamovými duchovními potomky, jeho děti, Abraham je náš otec. Ale z hlediska Nového zákona jsme Božími dětmi, Bůh je náš Otec. Vidíte tu paralelu?
16 let jsem věřil, že Židé dostanou v budoucnosti svoji fyzickou zemi zpět, v původním rozsahu, jak ji Židům Hospodin geograficky vyměřil. Od roku 1994 tomu už nevěřím. Tehdy do redakce Zápasu o duši přišla obvinění, že jsem se stal antisemitou. Cožpak mohu být antisemita, když jim nepřeji ten kus pouštního suchopáru na blízkém východě, kde vždy měli jenom trápení? Jsem snad antisemita, protože jim přeju tu zemi, po které toužili jejich zaslíbení patriarchové a předkové? Vždyť
To je v kostce smlouva, kterou Bůh uzavřel s Abrahamem a potažmo s každým Abrahamovým duchovním potomkem, Božím zaslíbeným, vyvoleným, tedy s vámi a se mnou.
AMEN