- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, Praha, 15. července 2018
Než dnes přistoupíme k II. části pojednání o Božím vyvolení, zaposlouchejme se a vstřebejme následující starozákonní biblický text:
Starozákonní Židé věděli, že jsou vyvoleným národem. Vše co Žid musel „udělat“, aby byl vyvolený, tak se musel narodit do židovské rodiny. Komu se narodíme, je nepodmíněné Boží rozhodnutí, nad kterým nemáme, jako tělesně neexistující, vůbec žádnou moc. Vyvolení etnika, tělesného národa, Izraele, z něhož jen ostatek byl duchovně znovuzrozen, slouží jako typ. Vše co musí Bohem vyvolená duše „udělat“ je, jen se narodit znovu, nikoli tělesně z Adama, ale duchovně z Boha. Zda se duchovně narodíme do Boží rodiny, je také nepodmíněné Boží rozhodnutí, nad kterým nemáme, jako duchovně neexistující mrtvoly vůbec žádnou moc.
Shrňme si narychlo znovu pro přehled všech pět bodů kalvinismu, což není nic jiného než evangelium:
Takže, pojďme k věci již podruhé, k Božímu nepodmíněnému svrchovanému vyvolení. Pojďme do Písma. Písmo, vdechnuté Božím Duchem vydá za 1000 teologických komentářů:
Všimněme si nejdříve řeckého slovesa elko (ἑλκω), které znamená „přitáhnout, vléci, vláčet“. Přirozená lidská vůle je pro Boží úmysl stvořit nového člověka v Kristu zcela neupotřebitelná, protože je v duchovních věcech mrtvá; v Jeho tvořivém záměru nemůže hrát žádnou roli. Mrtvolu nelze přemluvit, aby vstala z hrobu. Bůh svoje zaslíbené proto přitáhne, doslova přivleče, vyrve ze satanovy jámy!
Sloveso elko (ἑλκω) znamená „přitáhnout, vléci, vláčet“. Zajisté nemá podobu námluv, toužebného očekávání a bolestínského přemlouvání. Nemá podobu jakési neurčité, nápomocné milosti arminianismu a katolicismu. Námluvy a přemlouvání očekávají souhlas přemlouvaného. Hospodin by se souhlasu duchovní mrtvoly nikdy nedočkal, proto s ním nemůže počítat. On sám je ten, kdo souhlasí ve svém úradku, koho přitáhne. On svůj trojjediný souhlas má, protože se Mu to tak líbí! Sloveso elko (ἑλκω) vůbec nenaznačuje nějaké přemlouvání; má v sobě průbojnost, je akční. Podívejme se, jaký význam navozuje v následujícím verši:
Zde je sloveso elko (ἑλκω) přeloženo jako „vláčet“. To není přemlouvání ani nápomocná milost, je to silový čin. Obdobně akční význam slovesa elko (ἑλκω) je v dalším verši:
Podobně v následujícím verši:
Sloveso elko (ἑλκω), přitáhnout nebo vláčet, najdeme ještě v Janovi 18,10 a 21,11. Náš Bůh na nebesích své vyvolené duchovní mrtvoly skrze Kristův kříž doslova vyvlekl a uloupil ze satanovy domácnosti (oikos = domácnost), tedy ze satanovy ekonomie, jak uvidíme dále.
Kristův svrchovaný zásah na kříži byl tou nejrazantnější záchrannou akcí v historii nebe a země. Aby Kristus vyvlekl svůj lid z marasmu satanova domu, musel prolít svou vykupující krev. Ta paralyzovala satana do té míry, že nemohl zabránit tomu, aby mu Kristus svoje zaslíbené nevyškubl z jeho vězení na svobodu; totiž ty, které Otec vyvolil, a dal Kristu. Kristův kříž vytrhl duchovně mrtvé a nevědomé z temnoty hlubin světa, doslovně vyloupil satanovu domácnost, oikia (οικία), tj. ekonomii, hospodářství, vyrval všechny svoje vyvolené ze satanových spárů:
I Izajáš, osm století před Kristem, v předobrazech nastínil razantní akci na záchranu ďáblem vězněného Božího lidu a Kristův osvobozující kříž, který vyvolené a zaslíbené zajatce tomu Zlému uloupil:
Podobný princip vyčteme i z následujícího verše:
Vykoupení vyvolených však nebyla finanční transakce, ale drsný duchovní boj Spasitele:
Následující obsažný verš z Žalmů popisuje Kristovo ukřižování, vyloupení a vyvedení Božího lidu, i těch nejvzpurnějších, z ďáblova vězení a Jeho nanebevzetí:
Pro vyvolené, zaslíbené, vykoupené, uloupené, vyrvané, přitažené, přivlečené, vyvedené Bohem je domácnost silného muže, ďábelského bohatýra, již vyloupenou chatrčí. Pro ty, kteří nadále setrvávají v zahynutí, je však satanova domácnost to nejhorší vězení, nezáviděníhodné místo odsouzenců, kteří jsou na cestě k záhubě v hořícím jezeru.
Kristovo vykoupení, spasení vyvoleného lidu je z nebeského úhlu pohledu už dokonáno:
Kristus nyní vládne z nebeského trůnu. Satan je svržen, je spoután, aby brány pekel nepřemohly Kristovu církev, tj. Boží vyvolené. Ti dnes hlásají Boží evangelium, které soudí. Pro jedny jsme životadárnou vůní a pro druhé smrtonosnou.
V následujícím biblickém dvojverší vidíme nejen všechny tři Osoby trojjediného Boha, ale především příčinu, Boží akci, a důsledek, reakci Jeho lidu. Pavel se zde modlí k trojjedinému Bohu, aby do svých vložil Ducha moudrosti a zjevení za tím účelem, aby Jej vírou poznali, srdcem a myslí milovali a viděli svoje povolání, tzn. vyvolení do Jeho svatého lidu:
Boží akce:
Reakce Jeho lidu:
Boží akce je, že do svého lidu vkládá, podle své vůle, nového, obživujícího Božího Ducha moudrosti a zjevení, jak prorokoval již starozákonní Ezechiel (Ez 37,14). Bez tohoto proměňujícího tvořivého daru, bez prvotního zásahu nemůže k Bohu nikdo přijít. Zpětná reakce Jeho lidu obživeného Duchem je spolupracující počin, jenž je součástí věčného poznávání, dozrávání, růstu v poslušnosti a lásce k Bohu, to je posvěcování. Nově stvořený duch člověka se projevuje vytrvalostí až do konce tělesného bytí Božího dítěte. Víra je ten stvořený, osvícený, vnitřní zrak, kterým Jeho děti vidí Jeho činy, Jeho plán s nimi a svoji roli v Jeho vyvoleném lidu, církvi. Kdo jsou ti vyvolení, obdarovaní vnitřním, osvíceným zrakem, vírou? Obávám se, že Ježíšova odpověď mnohé neuspokojí:
Dokud nesvlečeme sebestřednost a v pokoře nepřijmeme, že Bůh je vskutku ve všem absolutně a výsostně svrchovaný, pak nás budou takové Boží výnosy znepokojovat. Komu a proč se tedy Bůh zjevuje a uděluje dar „spasení & víry“? Prostě těm, kterým to Kristus, v souladu s Otcovou vůlí, zjevit a udělit chce (L 10,22). Bůh tvoří ducha moudrosti a zjevení společně s osvíceným zrakem v těch, které si od věků, bezpodmínečně zamiloval (Jr 31,3). Jedněm je dáno, aby byli znovuzrozeni Duchem svatým, druhým to dáno není:
Osvojme si provždy tuto pravdu: Bůh koná to, co se mu líbí, nikoli to, co se mu zlíbí, anebo to, co se líbí přirozenému člověku. Jeho svatá vůle nemá nic společného s lidskou svévolí. Vše, co koná, je svaté. Celé Písmo je protkáno svrchovaným, nepodmíněným Božím rozhodnutím, tedy i vyvolením bez lidských zásluh, aby se lidé nemohli chlubit (Ř 9,16; Ef 2,9). Tak si Bůh bezpodmínečně vyvolil hříšného Šéta, Noema, Abrama, Izáka, Jákoba, Josefa, Mojžíše. Jonáš se vyvolení dokonce vzpíral. Čím se zasloužila mladičká panna Marie, že ji Bůh předurčil a vyvolil, aby se stala matkou Ježíšova lidství, aby Bůh přišel na svět v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích (Ř 8,3)? Jak si vyvolení zasloužil Pavel, který Krista nenáviděl a jeho následovníky pronásledoval? Jak se zasloužil o své vyvolení celý Boží lid, Izrael Boží, Jeho vyvolená ekklésie, církev? Zasloužil se nějakým způsobem kterýkoli Žid, aby se narodil do vyvoleného národa? Zasloužil se stejně nicotně, jako kterýkoli našinec, aby se narodil do tohoto českého národa. Kdo z nás svobodnou vůlí rozhodl o svém pohlaví, místě narození, vzhledu, genetické výbavě? Ani Adam se ničím nezasloužil, aby byl stvořen jako první člověk, do jehož genetiky Bůh zakódoval veškeré lidstvo. A tak obdobně se nikdo nerozhodl, nikdo si nezvolil, že se stane novým stvořením, že se znovu narodí z Ducha svatého. O takových věcech rozhoduje a takové věci tvoří jen svrchovaný Bůh. Jsme stvoření, nejsme Stvořitel. Volejme k Bohu, aby nás už jednou provždy zbavil té adamovské bohorovné pýchy, s kterou všichni přicházíme na svět. On je první a poslední ve všem. On je neomezený a absolutní, Jemu buď sláva navěky!
Podívejme se na několik příkladů z mnoha desítek biblických výskytů principu „vyvolení“:
Ne všichni tělesní Abrahamovi potomci a Jákobovi synové, tedy Židé, jsou „Jeho vyvolení“ v duchovním, spásném slova smyslu. Skuteční, spasení, duchovní Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi potomci jsou všichni zaslíbení, tzn. „Jeho vyvolení“ jak z Židů, tak z pohanů. Abraham je duchovní otec všech, kdo jsou v Kristu, bez ohledu na jejich etnický původ:
Ať naplnění tohoto verše vykládáme z jakéhokoli eschatologického úhlu pohledu, vždy jde o Boží záměr. Velké soužení je zkráceno kvůli Božím vyvoleným; jinak by nezůstal při druhém příchodu Ježíše Krista z pronásledovaného Božího lidu nikdo na živu.
Platí totéž co v předešlém verši. Ať tento verš popisuje budoucí, současnou nebo historickou událost, ti, kteří jsou vyvoleni Bohem, se těší Boží ochraně před svody a nástrahami; brány pekel je nepřemohou. Kdyby totiž selhali a podlehli natrvalo lžimesiášům, potom by se samotné Boží vyvolení nenaplnilo. Kdo natrvalo podlehne takovým svodům, nikdy nepatřil do Božího lidu, nikdy nebyl vyvolený, Bůh jej nikdy neznal, nemiloval odvěkou, spásnou láskou (Mt 7,22-23). Nikdo nemůže Ježíši vytrhnout z ruky ty, které Mu Otec dal a za něž na kříži vydal svůj život. Duch svatý zapečeťuje vyvolené svaté v Kristu tak mocně, že vytrvají až do konce.
Vyvolení Boží nejsou určeni k tomu, aby propadli Božímu hněvu (1Te 5,9) jako ti, kteří Božímu hněvu propadli a byli určeni k záhubě (Ř 9,22). Vůči bližním mají být pokorní, soucitní a milosrdní; nemají je drtit duchovní nadřazeností. Mají především budovat církev, Izrael Boží, nikoli svoji pýchu.
V následujícím textu jsou všechna slovesa, která se vztahují na Boha, v činném slovesném rodu, časovaná ve 3. osobě jednotného čísla (On je aktivní). Naproti tomu všechna slovesa, která se vztahují na nás, na Jeho vyvolený lid, jsou v trpném, pasivním slovesném rodu (my jsme pasivní). Bůh je ten, kdo jedná, a Jeho vyvolené děti jsou ti, kdo jsou Boží činností zasaženi:
Pravda, v Písmu je naše víra poměrně často vyjádřena činným slovesným rodem – uvěřili jsme, poznali jsme atd. nebo rozkazovacím způsobem – věřte, čiňte atd. Nicméně, vždy mějme na mysli, že Bůh je první a poslední ve všem. Měli bychom se vyjadřovat teocentricky. Místo sebestředného „já jsem uvěřil“ bychom měli teocentricky prožívat a oznamovat svému okolí: „On mi dal ‚spasení & víru‘.“ Tak je otázka spasení v přesném sledu, v řádném „ordo salutis“.
Arminiáni namítají, že Bůh vyvolil podmíněně ty, o kterých předem věděl, že po zvážení Boží nápomocné milosti přijmou oběť Ježíše Krista. Tento výrok popírá sám sebe. Kdyby Bůh vyvolil ty, o kterých předzvěděl, že uvěří v Kristovu oběť, potom by nevyvolil nikoho. Jeho volba by byla omezena lidským rozhodnutím; spasil by jen ty, kteří si „vyvolili“ Jeho, a nikoli ty, které si vyvolil sám. Volba je ale Pánova, ne hříšníkova (J 15,16).
Mnozí, když vidí obzvláště ty věřící, kteří byli spaseni ve zralém věku s hojnými životními šrámy, namítají: Ty sis většinu života světsky užíval, pak sis zavolal do nebe Bohu a máš to v suchu, jsi za vodou, můžeš si teď dělat, co se ti zlíbí! Takové výhrady jsou ve všem antropocentrické, jako by záleželo jen na člověku. Písmo má odpověď:
Bůh tě spasil, můžeš si dělat, co chceš - to je stejná nedomyšlenost jako kdyby řekli: Proč bys měl jíst, když ti Bůh zaručil ještě padesát let života? Bůh nepředurčil jenom cíl, ale všechny počiny, které k cíli bezpečně vedou. Znovuzrozený křesťan, i ten s životními šrámy, je nové stvoření, je stvořený k tomu, aby konal dobré skutky, které mu Bůh připravil (Ef 2,10). Křesťanství není fatalismus. Bohem fatalismu je přece neosobní, nahodilý osud. Bohem jistoty je osobní biblický Bůh.
Tolik lidí si teď pomyslí: Co já chudák mohu dělat, když už bylo o mně a beze mne na věčnosti rozhodnuto? Co tedy dělat? Věřme a jsme vyvoleni (Sk 16,31). Nikdo nám nebrání věřit. Volejme dnem i nocí a jsme vyvoleni. Nikdo nám nebrání volat. Volejme a máme jistotu, že naše místo je v Kristu.
Nefilozofujeme planě jen proto, abychom si před sebou ospravedlnili, že o Boha ve skutečnosti nestojíme? Není to potom naše přirozené, vlastní rozhodnutí a pýcha? Nerozhodl se snad Ezau dobrovolně prodat své prvorozenectví? Neponese za to snad následky?
Co vás více uklidní?
(1) Že jste v Kristu, protože jste se pro Něj přirozeným, slepým zrakem rozhodli, a proto vás Bůh vyvolil, přestože jste ho přirozeným, mrtvým, duchovním zrakem nemohli vidět?
Nebo:
(2) Že vás Bůh svrchovaně vyvolil, znovustvořil, když jste ještě byli mrtvi v hříchu, abyste pro Něj mohli novým, stvořeným zrakem, vírou, neodolatelně žít a sloužit Mu?
Co je přesvědčivější? Přirozené, lidské slepé rozhodnutí, nebo Boží tvořivé, prozřetelné rozhodnutí? Od člověka k Bohu vede tolik cest, kolik je přirozených lidí, člověk neví kde Bůh je; ale od Boha k člověku je jen jedna cesta, Bůh ví, kde je člověk. Spolehněte se plně na Boží rozhodnutí a osvobodí vás od jalového přemítání: Jsem vyvolen, nejsem vyvolen…? Jako byste trhali okvětí kopretiny: Má mne rád, nemá mne rád…? Takový kolovrátek vede jen k sebestřednému neurotizmu. Čím víc se budeme sebou zaobírat, tím víc se nad námi bude vznášet odér člověčiny. Soustřeďme se na našeho Pána Ježíše Krista, v Něm jsme přece vyvoleni:
Dokud v úplné odevzdanosti nepřijmeme absolutní, neomezenou svrchovanost Stvořitele, bude námi zmítat neklid, nejistota a pochyby. Až se smíříme s tím, že nemůžeme všemu porozumět svou lidskou, časem a prostorem omezenou logikou, až se zbavíme svého antropocentrického, humanistického přístupu k evangeliu, pak teprve začneme prožívat opravdovou svobodu – spočinutí v Kristu. Bůh pak bude pro nás Tím Nejvyšším. Náprstek nemůže pojmout ani konečný oceán, jak bychom my mohli pojmout nekonečný oceán Boží slavné, svaté svrchovanosti?
AMEN
Pro přehlednost, nejprve porovnejme v tabulce, jak Boží vyvolení chápou arminiáni a jak kalvinisté; a uvidíme ten propastný rozdíl mezi oběma teologickými systémy:
ARMINIANISMUS Remonstrace 1610 | KALVINISMUS Dortrechtská synoda 1619 |
2. Podmíněné vyvolení Bůh se rozhodl, aby skrze Jeho milost bylo veškeré lidstvo spravedlivé (mělo vymazané hříchy). Nicméně nás vyzývá, abychom odpověděli na Jeho nápomocnou milost uplatněním naši přirozené vůle, kterou nám obnovil tak, aby se mohla pro Něj rozhodnout. Naše odpověď podmiňuje naplnění Jeho vyvolení. | 2. Nepodmíněné vyvolení Protože si lidé nemohou ani nechtějí zvolit Boha, Bůh svým věčným výnosem vyvolil svůj lid, který miloval odvěkou láskou, aby jej ospravedlnil (vymazal mu hříchy) kvůli sobě, pro sebe a své oslavení, bez jakýchkoli podmínek, jež by toto vyvolení zapříčinily.
|