- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Než se dostanu k vlastnímu výkladu "vzkříšení", seznamme se s tím, jak duchovnímu vzkříšení rozuměl J.A. Komenský:
O užitcích slavných svátostí večeře Páně
…Dále svátost večeře Páně jest znamením a závdavkem vzkříšení našeho, kteréž dvoje jest: Jedno duchovní, probuzení totiž a povstání duše naší z mrtvosti hříchů k sloužení v novotě života Bohu. A to slove vzkříšení první.
A tomuť vzkříšení předně svátost tato napomáhá:
Potom také znamením jeho jest. Nebo jakož Lazar mocí Kristovou vzkříšen byv, stolil s Pánem (Jan 12:1-2), tak my, kdož jsme povstali z hříchů, sázíni býváme za tabuli Kristovu [stolujeme s ním]. Pravdu tohoto vzkříšení můž každý v sobě sám poznati, po náklonnostech těch, kteréž v sobě cítí. Nebo jestli srdce tvé jest milostí obrácené k Bohu a poslušenství jeho, že se Samuelem ochotně říkáš:
a s Davidem říkáš:
a s Pavlem říkáš:
tedy jistotně jsi z hříchů povstal a máš díl na prvním vzkříšení. Pakli sobě k věcem duchovním a nebeským nechuť cítíš a ku poslušenství Boha a vůle Jeho nutkán [nucen] býti musíš, věz, že mrtvý jsi, by ty pak i jméno měl, že živ jsi, jakž Pán k anjelu onomu Sardinskému mluví:
[pak] duše tvá k ničemu tobě není, kromě [toho] že [tvá duše] tělo tvé do času, jako sůl zdržuje, aby v hnis [obráceno] nebylo.
(J.A. Komenský: Cvičení se v pobožnosti pravé)
"Vzkříšení" bylo stěžejním článkem učení rané církve. Pod pojmem "vzkříšení" si obvykle představíme zmrtvýchvstání Pána Ježíše Krista nebo tělesné vzkříšení věřících v poslední den. Bez vzkříšení Božího Syna by nebylo možné ani naše duchovní, ani naše tělesné vzkříšení.
Pavel stavěl dobrou novinu spasení, tj. evangelium, mimo jiné, na skutečnosti Kristova vzkříšení. S Kristovým vzkříšením naše dvojí vzkříšení, duchovní a tělesné, stojí a padá.
Každý křesťan již prošel svým prvním vzkříšením. Kdo se narodil znovu, byl duchovně vzkříšen v okamžiku, kdy odevzdal svoje srdce svému Pánu a Spasiteli Ježíši Kristu. Do tohoto okamžiku byl duchovně mrtev, oddělen od Boha:
Pavel učí, že jsme byli duchovně mrtvi, ale dnes již jsme duchovně vzkříšeni, a to doslovně:
Kdo byl Božím Duchem znovuzrozen, ten byl také duchovně vzkříšen a byl také v Kristu uveden na nebeský trůn. Duchu svatému jistě záleželo na tom, abychom své první vzkříšení pochopili v plnosti, proto vdechl do Písma další pravdy:
O našem prvním duchovním vzkříšení nemůžeme pochybovat. Písmo tuto skutečnost často potvrzuje:
Další verše potvrzují pravdu, že znovuzrození přešli ze smrti do života. Přejít ze smrti do života je definice zmrtvýchvstání, tedy vzkříšení:
Ani Starému zákonu nebyl cizí pojem obživení mrtvého ducha a srdce, což je duchovní obřízka:
Takto chápali první vzkříšení křesťané od Augustina až po reformaci.
Pán Ježíš Kristus vysvětil v 5. kapitole Janova evangelia dva druhy vzkříšení velmi jasně. Vždy, když se Písmo zmíní o vzkříšení, musíme mít Ježíšův výklad na srdci i mysli. Každé vzkříšení týkající se člověka náleží nutně buď do duchovní, nebo tělesné kategorie. Ať je naším interpretem sám Ježíš:
Duchovní vzkříšení:
Tělesné vzkříšení:
Pán Ježíš zde mluví o dvou vzkříšeních. Kdo byl duchovně vzkříšen, vstane i tělesně k věčnému životu. Kdo nebyl duchovně vzkříšen, vstane tělesně k odsouzení.
V 24. verši Pán Ježíš hovoří o současnosti. Kdo věří slyšenému slovu, má v této chvíli věčný život, a ačkoliv byl mrtev, již přešel do života. Aby tomu Ježíš dodal váhu, pokračuje v 25. verši, že přichází hodina, vlastně už je tu, kdy mrtví uslyší, a kteří uslyší, budou žít, přejdou ze smrti do života, budou vzkříšeni. Jedná se o tělesně živé lidi, tedy jak jejich mrtvost, tak jejich oživení (vzkříšení) se musí týkat duchovní, a ne tělesné stránky lidské existence. Tyto verše vysvětluje Pavel v listu Efezským:
Duchovní vzkříšení, znovuzrození, regenerace dává člověku duchovní život, člověk byl přetvořen, je nové stvoření:
Duchovně vzkříšený znovuzrozený člověk je nebeským občanem:
Duchovně vzkříšený znovuzrozený člověk již vládne s Kristem, je účastníkem Božího království:
Duchovně vzkříšený znovuzrozený člověk žije a duchovní smrt nad ním již nemá moc:
Tato požehnání započala znovuzrozením, obživením, duchovním vzkříšením duchovně mrtvého člověka. První vzkříšení, které kolem nás probíhá dnes a denně, je duchovní a podíl na něm má jen Boží lid.
Pavel učí, že jsme na kříži zemřeli své hříšné přirozenosti spolu s Kristem. Stali jsme se účastníky Jeho smrti. Zemřel v nás starý, přirozený člověk:
Nebo:
Jestliže jsme se stali účastníky Jeho smrti, stali jsme se také účastníky a podílníky Jeho vzkříšení, jež předcházelo našemu prvnímu vzkříšení. Starý člověk zemřel s Kristem, narodil se nový člověk v Kristu. To je první duchovní vzkříšení. Ještě jednou:
Kristus je vzkříšení i život, v Něm máme podíl na prvním vzkříšení, životě věčném v Bohu. Ta druhá duchovní smrt, tj. ohnivé jezero pro nevěřící, už na nás nemá nárok:
Všechna požehnání, která započala prvním duchovním vzkříšením, dojdou naplnění až při druhém, tělesném vzkříšení. Proto nyní přejdeme k druhé části Ježíšova učení v Janově 5. kapitole. Pro přehlednost si je připomeňme:
Protože Syn člověka bude soudcem nad všemi, nemůžeme být překvapeni, že přichází budoucí hodina, která tu ještě není, kdy všichni zesnulí, ať v Kristu, nebo mimo Krista, uslyší Synův hlas a budou tělesně vzkříšeni. To je to druhé, budoucí, všeobecné, tělesné vzkříšení, které čeká bez výjimky každého, kdo se kdy narodil. Tak se naplní Ježíšova slova. Ježíš je naším interpretem. Daniel tuto pravdu potvrzuje:
Danielův zápis je v souladu s Ježíšovými výroky v Janovi 5:28-29. Tělesné vzkříšení je všeobecné a platí pro všechny, spasené i nespasené. I Marta potvrdila, že Lazar (spasený) vstane, že bude tělesně vzkříšen v poslední den.
Poslední den", "Den Páně", "onen den našeho Pána Ježíše Krista", "den soudu", "den, kdy se zjeví Ježíš Kristus" je ten den druhého příchodu Pána Ježíše Krista i den soudu. Na to Ježíš Martě potvrdil, že On Sám je vzkříšení i život.
Pavel ve Skutcích ve své obhajobě potvrdil, že i židovští náboženští vůdcové věřili v jedno tělesné vzkříšení spravedlivých i nespravedlivých:
Další důkazy, že spravedliví i nespravedliví budou tělesně vzkříšeni a souzeni v jeden poslední den, vězí ve skutečnosti, že spolu setrvávají až do druhého, tělesného příchodu Pána Ježíše Krista:
Z předešlého verše vyplývá, že nejprve budou odděleni nespravedliví. Teprve potom budou spasení shromážděni okolo Pána Ježíše Krista. Pořadí není natolik důležité. Důležité je, že se jedná o jedno tělesné vzkříšení všech, o jednu žeň v poslední den. Podobně.
Vykonavatelé Boží svrchované vůle k zatracení budou andělé:
Vykonavateli Boží svrchované vůle ke spasení budou také andělé:
Za vším však stojí Pán Ježíš Kristus:
Z předešlého dvojverší vyplývá, že Ježíš křtí Duchem svatým (vkládá do Sebe) a křtí ohněm (vkládá do pekelného ohně). Pšenice i plevy jsou z téže žně, podobně spasení a nespasení vstanou a budou odsouzeni v tentýž Den Páně.
Tak jako vítr odnese při prosívání lopatou plevy a těžší pšenice spadne k nohám, tak Ježíšův soud "odfoukne" skrze anděly od sebe až do ohně "lehké" nespasené, kteří nemají podíl na 1. vzkříšení; a "těžší" spasení, kteří mají podíl na 1. vzkříšení, mu padnou k nohám.
Tělesné vzkříšení všech lidí a jejich soud, společná žeň spasených i nespasených a jejich konečné oddělení nastane až při skonání tohoto věku, při druhém příchodu, v den Páně, až se Pán Ježíš podruhé vrátí na tuto Zemi. Následující verš to potvrzuje:
Pavel napsal, že při zvuku poslední polnice budou křesťané, ti co mají podíl na prvním vzkříšení, tělesně vzkříšeni k nepomíjitelnosti, čímž se naplní Písmo - "Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil":
Tělesná smrt bude poražena jako poslední nepřítel. Při vzkříšení svatých v Kristu tedy končí vláda tělesné smrti.
Věřím, že Andělem tělesné smrti je sám Satan. V knize Jób vidíme, že je to Bůh, kdo Ďábla omezuje, aby neusmrtil Jóba. Právě jsme si přečetli, že jako poslední bude přemožena smrt. A také čteme, že
Při vzkříšení synů království Bůh zvítězil, protože v ten den, v den Páně, Bůh uvrhl Ďábla do hořícího jezera:
Proto, v Den Páně všeobecné tělesné umírání končí. Není možné, aby po tělesném vzkříšení Božího lidu, kdokoliv tělesně umíral, protože Bůh tělesnou smrt pohltil.
Další verše, které potvrzují, že všichni lidé budou tělesně vzkříšeni současně, že je jen jedna žeň, že se na mlatu odděluje pšenice od plev současně, že je jeden soud v poslední den, jsou:
Jak již prorokoval Jan Křtitel, ovce (pšenice) jsou pokřtěny Duchem svatým, kozlové (plevy) jsou pokřtěni do věčného ohnivého jezera, do neuhasitelného ohně, jenž pálí plevy, plevel a slámu. Jde o jednu žeň, o tělesné vzkříšení všech lidí, o jeden soud v poslední den, v němž spasení budou odměněni a nespasení odsouzeni.
Následující verše potvrzují, že při druhém příchodu Pána budou utiskovaní vysvobozeni a bezbožní potrestáni:
Tyto Pavlovy verše jen doplňují to, co jsme již tolikrát potvrdili Písmem. V onen poslední "Den Páně" Ježíš Kristus přijde se svými anděly. Tělesně vzkřísí všechen svůj lid k věčnému oslavení a současně i všechen ďáblův lid k věčné pohaně. Jedni vstanou k životu věčnému, druzí k pohaně a věčné hrůze - jak prorokoval už Daniel.
Řekli jsme si, že první vzkříšení je duchovní vzkříšení z duchovní mrtvosti do duchovního života v Kristu.
Co je tedy druhé vzkříšení věřícího? To je tělesné vzkříšení ke slávě: