- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Milí bratři a sestry v Kristu.
Dnes si zopakujeme biblické skutečnosti, které všichni už dobře známe. Bude to praktické vyučování Písma. Vnořme se tedy do základního textu, který si blíže rozebereme. Bůh podmínečně slíbil svému vyvolenému lidu; v tomto textu, jak se na první pohled zdá z hlediska Starého zákona, tj. tělesným potomkům Jákoba, přejmenovaného na Izrael toto:
Modlitba
Bože prosíme Tě o moudrost, abychom správně pochopili Tvé Slovo. Prosíme o Tvého Ducha, aby byl s námi při výkladu těchto Tvých svatých slov. Modlíme se za každou zde přítomnou duši, aby otevřela své srdce a nechala se vést Tvým Duchem svatým. Vše vkládáme do Tvých rukou, bez Tebe nemůžeme nic, naše tělo a krev nám nic nezjeví, veškeré zjevení a pochopení máme od Tebe. Prosíme, abychom se dali vést Tebou, Tvým Slovem; a ne svým chybujícím rozumem. AMEN
Nikdo z Adamových potomků, ani před, ani po kříži Pána Ježíše Krista, nebyl, není, a nebude schopen dodržet Boží zákon. Zákon byl dán Bohem z té největší milosti, protože směřoval k milosti, která je pouze, jedině a toliko v našem Spasiteli, Pánu Ježíši Kristu. Proto Zákon, přestože byl dán z milosti, sám v sobě neobsahoval ani kapku milosti. Právě naopak, zákon odsuzoval k smrti, jak stojí ve 2. listu Korintským 3:6; „…Litera zabíjí, ale Duch dává život.“ Zákon ukazoval na neschopnost každého člověka, bez výjimky, jej dodržovat. Zákon je milostivý, ale neobsahuje žádnou milost. V podstatě i světské zákony jen ukazují, jak je hříšný člověk neschopen, v těle a krvi, jej dodržet. Každý řidič už jel alespoň jednou přes obec rychleji než padesátkou. Jak potom mohl Izrael dodržet Boží požadavek:
Okamžitě vidíme, že Bůh po etnickém Izraeli požaduje skutečnou poslušnost, tj. dokonalou, svatou poslušnost, kterou žádný přirozený člověk nemůže dodržet.
Pro naši totální neschopnost, stoprocentně dodržet jakýkoli, natož tak Boží zákon, přišel, z vrcholné Boží milosti, Pán Ježíš Kristus, člověk z Panny Marie, a Bůh z Ducha svatého, aby všechny podmínky Zákona, který dal Bůh Mojžíšovi na Sínaji, dodržel za nás:
Nový zákon, Kristus je ten Zákon, již nezabíjí, jako litera Starého zákona, ale obživuje z milosti Boží.
Přirozeného, vyvoleného člověka, toho, kterého dal Otec Synovi, Syn pokřtí Duchem svatým do sebe, tj. ponoří jej do sebe; a Duch svatý jej v Kristu trvale zapečetí. To je znovuzrození, to je první, duchovní vzkříšení, kdy jsme byli spolu s Ním vzkříšeni a uvedeni na nebeský trůn v Kristu Ježíši (Ef 2:6). Jsme-li v Kristu, potom co On dělá, děláme i my (příklad jsme-li v letadle nebo v autě). Potom jsme, ne sami v sobě, ale v duchovní pozici v Kristu, způsobilí dodržovat Zákon:
Nyní jsou tedy všichni v Kristu způsobilí, skutečně Boha poslouchat. Podmíněný slib daný Izraeli, je naplněn, podmínku skutečné poslušnosti splnil za nás Pán Ježíš Kristus. Podmínka z Exodu 19:5-6 „budete-li skutečně poslouchat“ je naplněna Kristem, proto Petr může směle říci:
My všichni kdo jsme v Kristu, ať židé nebo pohané, jsme to, čeho Izrael nemohl nikdy dosáhnout. Jsme královstvím kněží, národem svatým. Už při zběžném porovnání Exodu 19:5-6 s 1. Petrovým 2:9 se ukáže, že oba texty používají sice stejná slova, ale v různém smyslu. Tato slova se nejprve vztahují na Izrael jako na jedinečný národ mezi ostatními národy, a tím Izrael skutečně byl – „Božím odděleným etnikem“. Táž slova se také vztahují na pravý Boží Izrael, čili na vykoupené Kristovo Tělo. V Exodu 19 najdeme seznam konkrétních požehnání, která Bůh Izraeli slíbil, budou-li dodržovat podmínky smlouvy, tj. desatero přikázání. Izrael tyto smluvní podmínky nikdy nesplnil a uvedená požehnání proto nikdy neobdržel. Nakonec byl jako národ zavržen a ztratil své výsadní postavení zvláštního vyvoleného národa. Slíbené, podmíněné požehnání izraelskému národu, bylo naplněno v Kristově těle, v církvi, protože Kristus, jak víme, nepřišel první smlouvu zrušit, ale naplnit. Porovnejme slovo za slovem Exodus 19:5-6 s 1. Petrovým 2:9-10:
Exodus 19:5-6 | 1. Petr 2:9-10 |
Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou smlouvu, BUDETE mi | Vy však JSTE [=protože Kristus naplnil smlouvu místo vás] |
(1) zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný lid, třebaže má je celá země. | (1) rod vyvolený, |
(2) Budete mi královstvím kněží, | (2) královské kněžstvo, |
(3) pronárodem svatým. | (3) národ svatý, lid náležející Bohu, |
To jsou slova, která promluvíš k synům Izraele. | abyste hlásali mocné skutky toho, kdo vás povolal ze tmy [=satana] do svého podivuhodného světla [=Krista]. Kdysi jste vůbec nebyli lid, nyní však jste lid Boží; pro vás nebylo slitování, ale nyní jste došli slitování. |
Je v Písmu ještě na jiném místě zmíněno naše kněžství? Jistě, v knize Zjevení Ježíše Krista Janovi:
Každý člověk, který se znovu narodí z Ducha, tj. ten, který prošel prvním duchovním vzkříšením, je Bohem učiněn svatým knězem. To zjevil Ježíš Kristus Janovi:
O dva verše výše čteme, že Ježíš Kristus Janovi zjevil toto:
Ústřední myšlenka tohoto verše je vládnutí Ježíše Krista se svými svědky, se svými mučedníky, kteří nepodlehli satanovi. Ti jsou vykoupeni, byli uvedeni do Kristova podivuhodného světla, jsou blahoslavení. Jsou duchovně vzkříšeni, jsou znovuzrozeni. To je, milovaní bratři a sestry o nás. Vy a já jsme ti, kdo usedli (1) na nebeské trůny, a (2) byl nám svěřen soud.
Ve Zjevení 20:4. čteme, že Jan viděl ty, kteří usedli na trůn. To jsou všichni v Kristu. Jsou Božím královským kněžstvem, králi a kněžími, protože Kristus Janovi jasně zjevil:
Bezpochyby, ten kdo kraluje, je vládce a sedí na trůnu. Je zřejmé, že všichni, kdo jsou v Kristu, jsou také, již v tomto okamžiku, v Jeho království:
Zopakujme, že Nový zákon jasně učí, v souladu se Zj 20:4, že všichni vykoupení Kristovou krví, od okamžiku svého znovuzrození z Ducha, již sedí v Kristu Ježíši na nebeském trůnu:
To je, milovaní, znovuzrození z Ducha, to je blahoslavené první vzkříšení.
Dále se dovídáme, že Božímu lidu byl svěřen soud, protože již byl přenesen do věčného království Ježíše Krista a byl posazen v Kristu Ježíši na nebeský trůn. Jak tomu rozumět? To není žádná budoucnost, to je současná, praktická úloha každého křesťana na zemi. Vynesení soudu každého křesťana nad světem je nesporné – je to hlásání evangelia! Pojďme si to trochu vysvětlit.
Církev je budována z Kristova pověření na každém jejím členu, a každým jejím členem, který stojí na základech apoštolů a proroků, a na úhelném kameni, tj. Ježíši Kristu. První, ale v žádném případě poslední, kdo zvěstoval evangelium, komu byl svěřen soud, po Kristově ukřižování, byl Petr, protože Petr byl zřejmě první, komu Otec zjevil, že Kristus je Mesiáš. Proto, Petrovi také jako prvnímu oznámil jakou mocí a soudcovskou autoritou jej, a všechny, jimž Otec zjevil Kristovo Mesiášství, pověřuje:
Tento biblický text způsobuje mezi upřímnými křesťany mnoho nedorozumění. Pokusme se o co nejvěrohodnější výklad. Klíče představují autoritu, moc, pověření. Jestliže předá soused klíče od svého bytu mé manželce, aby zalévala květiny, oprávnil a pověřil ji vstupem do svého „hradu“. Kdo mi propůjčí auto, musí mi dát klíčky od zapalování. Dostaneme-li jakékoliv klíče, jsme zmocněni a stáváme se reprezentanty a pověřenci majetku toho, kdo nám je svěřil do rukou.
V Matoušovi 16:19 Kristus zmocňuje Petra a nás všechny, kdo věříme, v Kristovo Mesiášství, abychom reprezentovali svou skutečnou vlast´, tj. Nebesa, v nichž jsme byli posazeni na trůn. V rukou již máme klíče království Nebes. Jsme Kristovi milovaní, občanství máme v Nebesích, a nejsme z tohoto světa. Proto můžeme jménem Krista na zemi prohlásit, co bylo svázáno nebo rozvázáno v nebi. Jinými slovy je toto naše zmocnění potvrzeno v následujícím, souběžném textu:
Takový verš a kolik nedorozumění může způsobit! Zde nás Kristus zmocňuje, abychom odpouštěli nebo ponechávali hříchy lidí. Jak tomu všemu rozumět? Jak Matouše 16:19, tak Jana 20:23 plně pochopíme jen v následujícím kontextu, v kterém Kristus dává návod jak jednat s hříchem ve shromáždění věřících:
V podstatě, my všichni, kteří věříme v Mesiášství Krista, kteří jednáme podle návodu a v souladu s evangeliem Ježíše Krista, jsme zmocněni prohlásit a posoudit zda někomu Nebesa hřích odpustila nebo ne. To není domýšlivost nebo povyšování, je to jen nám zjevená znalost Boží vůle. Sbor věřících vylučuje ze svého středu nenapravujícího se hříšníka ne proto, aby jej potrestal, nebo aby se mu v osobním styku úplně stranil, ale proto, aby vykázal jeho duchovní negativní vliv ze shromáždění. Jedna kvasinka totiž prokvasí celé těsto. Takový vyloučený by měl být sborem považován ne za bratra, ale za váženého člověka, kterému má být Kristus teprve zjeven skrze osobní svědectví Kristových kněží.
Zdůrazňuji, nejsme to my věřící, kteří odpouštějí hřích hříšníkům v Nebesích; hřích v nebesích může odpustit jen Bůh. My všichni jsme ale vlastníky nebeských klíčů, proto zde na zemi reprezentujeme Boží evangelium. Jsme Boží, království kněží, proto můžeme vyřknout postihy, které již vynesla Nebesa. Postihy se nevyhnou nikomu, kdo odmítá uposlechnout podmínky odpuštění, jež jsou opět stanoveny Nebesy. Tou jedinou podmínkou rozvázání hříchů je víra v Mesiáše Krista, který nás na kříži zastoupil v potrestání. Opravdová víra pak musí způsobit pokání, tj. obrat.
Jestliže nám nějaký „něcista“, věřící „v něco“ řekne, že věří např. v reinkarnaci, a Bibli chápe jen jako doplňkovou moudrou, duchovní literaturu; nebo že Ježíš je jen jedna z mnoha cest k Bohu; nebo že všechna náboženství mají částečnou nebo úplnou pravdu; nebo (mi přišel email) že teroristé, kteří s letadly narazili do newyorských mrakodrapů, také umírali s modlitbou v srdci a na rtech, proto jim víru nemohu upřít; nebo že bůh je příroda; nebo že každý, kdo věří v jednoho boha, musí věřit v toho samého, nebo že jsme byli na tento svět nasazeni mimozemskými civilizacemi atd. atp., potom, každý z nás v Kristu je zmocněn říci takovému „věřícímu“ člověku děsivou pravdu, že je ztracen a stále je otrokem toho Zlého. Byly nám darovány Kristem klíče Nebes, proto můžeme směle svázat a posoudit na zemi to, co již Bůh svázal v nebesích:
Jestliže nám však někdo potvrdí, že Ježíš Kristus zemřel za jeho hřích, že jej Kristus v potrestání zastoupil, že vložil svoje provinění na Krista a On jej očistil, jedná a chová se podle této víry, tj. kaje se, obrátil se od světa ke Kristu; potom každý z nás v Kristu je zmocněn mu říci radostnou novinu, že je spasen a patří již Bohu. Kristus nám daroval klíče Nebes, proto můžeme směle rozvázat na zemi to, co již Bůh rozvázal v nebesích:
My hlásáme jen to, co nám pověděl v Písmu Bůh, Duch svatý. Jako Boží vyslanci, kněží a králové již kralujeme z trůnu spolu s Ježíšem Kristem zde na zemi a předkládáme lidem Boží, nikoli naše, rozhodnutí. Co Bůh již v nebesích svázal, to my, Jeho království kněží, zde na zemi prohlašujeme za svázané. Co Bůh již v nebesích rozvázal, to my, Jeho království kněží, zde na zemi prohlašujeme za rozvázané.
Máme zmocnění Pána Ježíše Krista, abychom hlásali světu Boží vůli. Poslechněme si, jak Daniel již ve Starém zákonu psal o nás, kdo známe Boží věci:
Následující verš jsem kdysi, když jsem byl začínající křesťan, chápal jen matně. Nechápal jsem, že prý všemu rozumím:
Jsme pomazaní, máme klíče Božího království, známe evangelium, dobrou novinu, i tu špatnou novinu, tedy rozumíme Božímu rozhodnutí v nebesích, a Boží rozhodnutí zde na zemi reprezentujeme. Co Bůh již na nebesích svázal, my na zemi směle prohlásíme za svázané. Co Bůh již na nebesích rozvázal, my na zemi směle prohlásíme za rozvázané. Nikdo ze světa nám nemůže říci — jste namyšlení, kdo vám dal takové pověření? Jak nás, Boží lid, může soudit člověk ze světa, když neví, o co v evangeliu vůbec jde? Jak exkluzivní, jak výjimeční, jak jedineční jsme my všichni, kdo jsme se Boží mocí narodili z Ducha svatého, a jsme oprávněni tlumočit Boží soud. Nás ale nemůže ze světa soudit nikdo:
My, církev, máme Kristovu mysl, proto můžeme jednat tak, že to lidé ze světa nemohou vůbec pochopit. Jsme rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu, abychom hlásali mocné skutky toho, kdo nás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla (1Pt 2:9).
Ten nejmocnější skutek, který každý z nás hlásá, protože chce, ne protože musí, je Kříž Pána Ježíše Krista. Evangelium, které hlásáme, totiž soudí každého člověka:
Svědectví evangelia usvědčuje a soudí každého, kdo jej slyší z našich úst, z úst královského kněžstva, jež sedí na trůnech v království Ježíše Krista. Evangelium Ježíše Krista, vyřčené z našich královských a kněžských úst jedněm zvěstuje věčný život v Kristu; druhé odsoudí k zahynutí, daleko od Krista. Rozhodnutí je samozřejmě Boží; my jsme jen královskými a kněžskými nádobami, které roznášejí Boží vůli. Boží svědci, synonymum pro mučedníky, mají v Kristu Ježíši významnou úlohu a zprostředkující moc.
Věk církve, věk nás všech, židů a pohanů pod Kristovou hlavou prorokoval už Izajáš starozákonnímu Izraeli, potomkům Jákoba:
Celá Boží spásná historie směřuje ke Kristovu tělu, novému lidu ze všech etnik, ke všem Abrahámovým zaslíbeným, potomkům:
My všichni máme Abrahamovu víru. Narodili jsme se znovu z Ducha Božího nadpřirozeným zásahem, podobně jako se narodil Izák tělesně. Bůh nám dal privilegium, abychom měli účast jak na svém tělesném, tak i duchovním rozmnožování. Tím se navzájem posilujme, z toho čerpejme naši duchovní sílu. Amen