- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, Praha, 11. března 2018
Než dnes přistoupíme k II. části rozboru 1. bodu kalvinismu, totiž naprosté duchovní neschopnosti a zkaženosti člověka, zaposlouchejme se a vstřebejme následující biblický text:
Rodem jsme všichni dětmi toho Zlého, tj. ďábla. Náš duch je od početí oddělen od Božího Ducha, nemá s Ním spojení, proto jsme rodem všichni duchovně mrtvi a neschopni zavolat k pravému Bohu.
Dnes si již podruhé připomeneme náš někdejší, z lidského hlediska nevyléčitelný stav, do něhož se všichni bez výjimky v Adamovi rodíme. Shrňme si narychlo ještě pro přehled všech pět bodů:
Takže:
1. Bod: Naprostá duchovní neschopnost, zkaženost člověka II.
Porovnejme v tabulce nejprve námitku remonstrace s 1. odpovědí Dortské synody. Týká se duchovní neschopnosti přirozeného člověka narozeného z Adama:
ARMINIANISMUS Remonstrace, 1610 | KALVINISMUS Dortská synoda, 1619 |
1. Duchovní schopnost je následek nápomocné Boží milosti Lidé jsou hříšní a bez Boha neschopní být sami o sobě spravedliví. Avšak nejsou nenapravitelně hříšní. Bůh na ně působí svojí nápomocnou milostí. Ta obnovuje lidskou vůli, aby mohla přijmout, nebo odmítnout spasení. | 1. Naprostá duchovní neschopnost je následek Adamova pádu Lidé jsou do takové míry zasaženi negativními důsledky prvotního hříchu, že jsou neschopni, aby byli spravedliví, a jsou vždy nezměnitelně hříšní. Lidská svoboda je zcela zotročena hříchem, takže ve věcech Ducha Božího může volit pouze zlo. |
Pojďme do Písma a ukažme si, koho podporuje. Remonstraci nebo Dortskou synodu?
Ti, kdo dnes znají Krista, bývali rodem duchovně mrtví, žili podle vůle toho Zlého, podle své hříšné přirozenosti, kterou zdědili po Adamovi:
Jen Boží nepodmíněná milost obřezává srdce. Všichni znovuzrození z Ducha kdysi chodívali ve tmě, byli zlí:
Kdo nebyl znovuzrozen z Ducha Božího, komu Kristus neseslal do nitra Přímluvce (J 15,26), ten zůstává vězněm toho Zlého. První duchovní vzkříšení Bůh uskutečnil, když jsme ještě byli odděleni od Boha, duchovně neobřezáni a mrtvi.
Ty, které Bůh miluje odvěkou spásnou láskou, kteří se dosud narodili jen poprvé, přirozeně, tělesně, kteří ještě poslouchají vládce světa, satana, popisuje Izajáš jako zbloudilé ovce:
Pán Ježíš Kristus trpěl podle Otcovy vůle na místě svého, od věků milovaného lidu. Není jiné cesty než cesta kříže, která by vedla ke „spasení & víře“. Vykoupení nebo ponechání v zavržení je výlučně v rukách trojjediného Boha. On svou tvář před jedněmi odhaluje a před druhými ji skrývá. On je tvůrce přirozeného, vnějšího, tělesného i nadpřirozeného, vnitřního, duchovního člověka:
Naše ztracenost je nám vrozená od početí. V následujícím verši David neříká, že byl počat hříchem, jako by manželské lože bylo hříšné, to je přece svaté; a už vůbec nemá na mysli matčinu hříšnost. Říká, že byl hříšný již v okamžiku početí:
Přirozený člověk umírá dříve, než chce, žije v neklidu a strachuje se o svůj život. Strach ze smrti a nepokoj v duši jsou následky hříšné přirozenosti. Člověk není zlý, protože hřeší; člověk hřeší, protože se narodil zlý. Zlá podstata člověka je příčina, zlé činy jsou pouhé důsledky. Lidé jsou zlosyni, tj. satanovy děti svým původem:
Lidé propadli iluzi, že si se zlem, bídou a bohatstvím poradí sami. Vždyť již od Adama „ví“, co je zlo a jak jej porazit a co je dobro a jak jej nastolit. Ďábel nám dal v Adamovi návod – zbavme se Boha (Gn 3,5). Podívejme se jen na jednu písničku od Voskovce a Wericha. Ježkova skvělá hudba doprovází humanistický, revoluční text, který nalhává, že to s lidstvem bude mnohem lepší, až změní politicko-ekonomické klima. Podobných písní, které navádí k ještě hlubší bezbožnosti, je bezpočet. Čtěme pozorně:
Hej, pane králi, nebuď líný, vem hadry a di mezi lid, poznáš, co je živořit z dřiny, uvidíš za den tolik špíny, do smrti nebudeš mít klid. A vůbec velkomožní páni, přijďte se na nás podívat, vy páni, kteří jste tím vinni, že bída z lidí lotry činí, že vlky z lesů žene hlad. Myslete si, že jsme jen lůza, že se nás nemusíte bát. Jednou však popadne vás hrůza, až pod okny vám budem řvát. Hej, křečkové a bařtipáni, je čas budeme účtovat, pánové, sami jste tím vinni, že bída z lidí lotry činí, že nás proti vám žene hlad.
Ani páni, ani bída z lidí lotry nečiní. Žádný pán, žádný bařtipán, žádný křeček, žádný nuzák, ani bohatství, ani chudoba z lidí nečiní lotry. Všichni se již rodíme lotry. Nikdo není zlý proto, že by se stal obětí zla jiných. Nikdo nemůže svalovat vinu na druhého. Kolik lidí, kteří nemají hlad, kteří jsou vzdělaní, majetní a mocní jsou zlotřilými vlky! D. L. Moody řekl: „Dejte vzdělání nuzákovi, který krade na železnici matky a šrouby, a ukradne vám lokomotivu.“
Nezapomenu na návštěvu Muzea genocidy, dříve francouzského lycea, vězení S21 v Phnompenhu v Kambodži. Rudí Khmerové v letech 1975-1979 vybili oficiálně dva miliony lidí, 25 % kambodžské populace. Místní mi tvrdili, že to byla celá polovina. Jen Bůh ví, kolik jich opravdu bylo. Zahubit nejméně čtvrtinu vlastního obyvatelstva se nepodařilo ani Stalinovi, ani Mao Ce-tungovi, kteří byli ve Francii vzdělanému Pol Potovi jen nedokonalými vzory v budování beztřídní společnosti. Už ten, kdo nosil brýle, byl považován za inteligenta a nemilosrdně popraven. Pro naše poznání je však nejvarovnější skutečnost to, že výkonnou pákou vraždění byla především armáda dětí, mladistvých pod 16 let. Proto na mne tato návštěva zapůsobila hlouběji než návštěva Osvětimi. Dětští vojáci jsou i dnes pro svou ďábelskou, zabíjecí, bezcitnou schopnost a výkonnost využíváni v mnoha zemích třetího světa. Člověk se vskutku nerodí jako neposkvrněný list bílého papíru:
Dnes nesouhlasím se svým dědou, který bojoval v první světové válce. Říkával: Lidé jsou dobří, ale ty vlády, ty jsou zlé. Všichni lidé bez našeho Spasitele, Pána Ježíše Krista, bez Jeho osvícení, zůstávají uvězněni v temnotách zla:
Kdybychom se narodili čistí jako list bílého papíru (pelagianismus a islám) nebo jen částečně ušpinění (semipelagianismus), potom by Bůh nemusel posílat svého Syna. Mohl by se obrátit přímo na naši celou nebo částečnou duchovní nezkaženost a jednoduše nám nabídnout výhody bytí v Jeho společnosti. Přicházíme však na svět, jak poznamenal Luther, jako pelagiáni, naplněni pýchou a sebestředností. Myslíme si, že jsme slušní, že nás zkazí až prostředí, až někdo jiný. Jsme však duchovně mrtví. Žijeme v přeludu, jsme si božstvem (Gn 3,5), víme, co je pro nás dobré a co zlé:
Ďábel nám lstivě vnukl, že můžeme žít z vlastních sil, že jsme duchovně svébytní. Naše přirozenost však zná jen duchovní znetvoření, které vyhovuje naší zotročené, sobecké, pyšné svévoli. Žádný Adamův přirozený potomek nemá vrozenou schopnost pochopit, tím méně přijmout Boží pohled na svoji naprostou duchovní mrtvost, zkaženost a neschopnost:
Žádná vůle, ani satanova, nemůže rozhodovat vně, za „hranicemi“ Boží svrchované vůle. Bůh přece nemá hranice, je nevymezitelný, tedy nedefinovatelný, je neobsáhnutelný v jakékoli své vlastnosti. Věřit v nezávislou, přirozenou „svobodnou“ vůli, která by jakoby rozhodovala svrchovaně mimo Boží neohraničenou svrchovanost, může jen ten, kdo si pyšně, sebestředně, tedy bohorovně myslí, že jeho „svobodná“ vůle „ohraničí“ Boha čárou, za kterou Bůh už nemůže, kde už je bezmocný. Jestliže má náš Bůh hranici, pak už je to jenom bůh s malým „b“, protože za jeho hraniční čárou je další bůh, s „nezávislou“ svobodnou vůlí, totiž hříšný, padlý člověk. Tuto lež, jak dobře víme, ďábel pověsil na nos už prvním dvěma lidem. Pýcha a svébytná svrchovanost provází člověka již od Adama. Opakování nikdy neuškodí:
Muslim, pelagián, semipelagián i arminián žije v mylném přesvědčení, že je mu „svobodná“ vůle v duchovní oblasti vlastní. Věří, že je od narození schopen (pelagián a semipelagián) nebo někdy po narození Duchem svatým uschopněn (arminián) „svobodně“ volit mezi dobrem (Bohem – světlem) a zlem (ďáblem – tmou). „Svobodná“ vůle člověka je ale protimluv, protože boří definici neomezeného Boha. Hříšný, přirozený člověk, protože vězí ve tmě, je schopen v duchovní oblasti volit jen zlo, tzn. nevolit Boha. Nemůže darovat Bohu svoji „víru“, aby mu za ni dal spasení, protože vše, tedy i „spasení & víru“, tvoří a dává Bůh:
Pavel vyzýval křesťany, aby nežili ve tmě, ve službách zla, jako žijí pohané. Pohan nezná míru své ztracenosti a zatvrzelosti, protože má ďáblem zatemnělou mysl:
Kdo není v Ježíši Kristu, ten je ve světě a celý svět je pod mocí toho Zlého (2K 4,4). Duchovní otec přirozeného člověka není nikdo jiný než ten Zlý (1J 3,10b). Pán Ježíš řekl náboženské elitě Izraele, farizeům:
Apoštol Pavel tento stav přirozeného lidstva potvrzuje v dopise svému učedníku Timoteovi:
Bůh je Stvořitel všech lidí. Nicméně pouze Jeho zaslíbené děti (Ř 9,8), které jsou Jeho v Kristu, Jej mohou nazývat svým Otcem. Kdo není v Kristu, ten má jiného otce, ďábla (Sk 13,9-10):
To je pro přirozeného, humanisticky smýšlejícího člověka nejen nepříjemná, ale i nepřijatelná zpráva. Třetí otcovství Písmo nezná. Ďábel je spokojen, když se ti, kdo Krista neznají nebo odmítají, považují za sice nedokonalé, ale přece jen „slušné“ lidi. Písmo nás z takového omylu vyvede v následujícím odstavci.
Humanisté jsou přesvědčeni, že špatné prostředí produkuje zlého člověka, proto se snaží odstranit zlo nápravou prostředí a společenských vztahů. Boží pohled je opačný – zlé lidské srdce, zlý člověk produkuje špatné prostředí a společenské vztahy, proto Bůh odstraňuje zlo stvořením nového lidského srdce. Jen ten, koho si Bůh přitáhne, si uvědomí svoji zoufalou situaci, bude se bít v prsa a volat:
To už mu Bůh vyměnil srdce, je nové stvoření, je „spasen & věří“. Jiná cesta není než cesta kříže, pokory a poslušnosti. Nezapomínejme, že:
Vyvarujme se odsuzovat Boha, že za všechno vlastně může On, když nechává člověka napospas jeho nepravosti. Veškerá historie, tedy i lidská nepravost, naplňuje Boží záměr, který vede ke konečnému svatému cíli a Jeho oslavení. Nesuďme Jeho svrchované záměry a způsoby, které jsou nekonečně vzdáleny našemu rozumovému chápání (Dt 29,28). Vždyť se zmítáme pod mocí vlastní nepravosti, nikoli pod mocí „nepravosti Boží“:
Dnešní přirozený člověk v Adamovi není o nic lepší než předpotopní lidstvo. Dřívější svět byl zatopen a pouhých osm lidí bylo zachráněno v arše. Kdyby dnešní, přirození lidé na tom byli lépe než předpotopní, jako že nejsou (Gn 8,21), neočekávala by je ještě dramatičtější, konečná destrukce než ta první při potopě světa. Potopa byla „jen“ nástin, předobraz posledního Božího soudného dne:
Písmo nejednou připomíná, že životní styl přirozeného lidstva před druhým příchodem Pána Ježíše Krista bude nápadně podobný tomu předpotopnímu:
Vskutku, zničení světa potopou, všeobecné utonutí všeho suchozemského a záchrana osmi vyvolených byl „pouhý“ fyzický předobraz konečné duchovní destrukce, která čeká mnohé při druhém Kristovu adventu. Ten bude mít věčné, dalekosáhlé a konečné následky. Tehdy, jako těch osm v arše, bude Boží lid, ten nespočetný zástup v Kristu (Zj 7,9-10), zachráněn, uchvácen do oblak vstříc ženichovi, Pánu Ježíši Kristu (1Te 4,17), aby s Ním sestoupil na Zemi, jako nový Jeruzalém, jako Jeho nevěsta (Zj 21,2), která bude navěky hledět do Beránkovy tváře.
Zavržené, kteří nebyli v Kristu, potká úděl těch utonulých, kteří nebyli uschováni v arše, s tím nesmírným rozdílem, že při potopě zavržení zahynuli „jen“ na čas, tělesně. Při druhém příchodu Krista budou tělesně vzkříšeni (Da 12,2), aby v těle zahynuli, utonuli duchovně, v hořícím jezeru, aby zemřeli věčnou, druhou smrtí, která již není tělesná, ale duchovní, tj. věčné oddělení od Pána (2Te 1,9).
Ti, kdo neznali Krista, budou v těle přebývat ve věčném, duchovním zahynutí, daleko od živého Boha, budou navěky odděleni od Smyslu bytí – to je ta druhá, věčná, duchovní smrt (Zj 2,11; Zj 20,6; Zj 20,14; Zj 21,8):
Přirozený člověk ve své sebestředné ztracenosti nazývá „otroctvím“ opravdovou svobodu, tj. službu Bohu; a „svobodou“ nazývá opravdové otroctví, tj. službu satanovi a hříchu. Hříšná závislost pustoší lidstvo. Vlastním úsilím a vnitřní silou se nikdo nemůže očistit:
Všichni lidé jsou pod mocí hříchu. Naše slova a činy to dokazují. Podle nich poznáváme svoje srdce:
Jestliže se domníváme, že se na nás předchozí verše nevztahují, pak se jistě najdeme v tomto verši:
Pokud vám tento výčet připomíná stav lidstva, neviňme dobu, v níž žijeme, nesvádějme nic na prostředí nebo historii; obojí působí jen jako katalyzátor. Na povrch vypluje vždy jen to, co je ukryto v našich srdcích, která jsou příčinou vzniku všech zločinů a despotických, krutých, totalitních režimů. Nikdy tomu není naopak. Žádný režim nezkazil naši docela „dobrou“ nebo neutrální vnitřní podstatu. Kdyby Bůh neustále nekrotil vnitřního člověka, svět by měl krátké trvání, protože bychom se navzájem vyplenili. Ti, kteří jsou dosud obelháváni tím Zlým, že se řídí dobrým svědomím, nikomu vědomě neubližují a nehřeší, ještě nepoznali pravdu:
Pro svatého Boha byl jediný, lidsky řečeno „nepatrný hříšek“, Adamovo neuposlechnutí příkazu nejíst ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, ten nejohavnější ze všech možných hříchů. Jeho motivace? Touha po bohorovnosti! Tento hřích hříchů, pýcha, je životní styl světa. Nic, zhola nic, nikdo nemůže Adamovi vyčítat.
Nevěšme hlavy z naší člověčiny! Evangelium není špatná zpráva. Evangelium je dobrá zpráva; Kristus přišel pro nemocné nikoli pro zdravé. Kdyby v nás byla špetka duchovní čistoty, jistě by ji Bůh mohl použít. Nenašel ji. Proto poslal svého Syna, naprosto čistého, bez hříchu, aby na těle, jako má hříšný člověk, potrestal hřích místo nás.
Obraťme se ke Kristu. Spaseni jsme jenom, pouze a toliko Boží, Svrchovanou Milostí plus nic:
Jak ubohý jsem to člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto těla smrti? Jedině Bohu buď dík skrze Ježíše Krista, Pána našeho! (Ř 7:24)
Nikdo se nemůže spolehnout na své skutky. Ty jsou důsledkem naší spásy, nikoli příčinou:
nechť vás posílí ve všem dobrém, abyste plnili jeho vůli; on v nás působí to, co se mu líbí, skrze Ježíše Krista. Jemu buď sláva na věky věků! Amen. (Žd 13:21)
Amen.