- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, 3. června 2018, Praha
Podívejme se nejprve do Písma, jak Eliáš hořekoval nad Izraelem:
Dnes a v příštích dvou kázáních budeme vycházet z tohoto souverší; tj. ze skutečnosti, že v nynějším čase (tzn. na této straně kříže) je tu z každé generace ostatek lidu podle vyvolení z milosti, nikoli podle skutků.
V posledních třech kázáních jsme si podrobně ukázali, že Písmo jasně učí o naprosté duchovní zkaženosti člověka. Přirozený člověk, nejenom že Boha nehledá, ale není ani schopen Jej hledat. Rodem jsme všichni v Adamovi, jsme dětmi toho Zlého; jsme otupělí, slepí a hluší k věcem Božího Ducha. Náš duch je od početí oddělen od Božího Ducha, nemá s Ním spojení, všichni jsme rodem duchovně mrtvi a neschopni zavolat k pravému Bohu.
Jak jsme právě četli, nikdo nehledá Boha, proto si také nikdo nemůže Boha ani vyvolit. To je stav přirozeného lidstva. Tím jsme se zabývali v posledních třech zamyšleních. A jak již víme, tento stav je jádrem 1. bodu kalvinismu.
Od přirozeného člověka cesta k Bohu nevede. Cesta vede jen od Boha k člověku. Pouze Bůh může vyvolit člověka. Bůh se z nevýslovné lásky a milosti sklonil, aby si k sobě, pro svoji slávu, kvůli sobě, a pro sebe přitáhl svůj vyvolený lid, své hlasitě vyvolané, svoji ekklésii, tj. církev. Naprostá duchovní neschopnost, zkaženost člověka podmiňuje Boží svrchované vyvolení, které je jádrem 2. bodu kalvinismu. Pouze naprosto duchovně ztracení mohou být ze svrchované Boží milosti vyvoleni a následně znovuzrození z Ducha Božího. Aby ten, kdo je duchovně mrtev Bohu, byl s Bohem duchovně propojen, musí být Bohem přitáhnut, vykoupen Kristovou obětí na kříži z ďáblova otroctví. Musí být duchovně obživen, duchovně vzkříšen, narodit se znovu z Ducha.
Vidíte to, slyšíte to? Jen ten, kdo byl duchovně vzkříšen, kdo byl Duchem Božím přenesen z duchovní smrti do duchovního života, tj. propojen s Bohem, jen ten, a nikdo jiný, již slyší evangelium a věří v Otce i Syna. Toto duchovní narození je nepodmíněné; duchovní mrtvola je slepá a hluchá; proto nemůže vyprodukovat žádné bohulibé skutky ani víru, pro které by ji Bůh mohl spasit. Podívejme se na tělesný předobraz duchovního nepodmíněného vzkříšení. Lazar je náš příklad:
Přirozený člověk je v duchovním i tělesném rozkladu od svého početí. Mrtvola je netečná nemůže se rozhodovat o svém vzkříšení, jak tělesném tak duchovním. Jedině Boží vůle zvenčí ji může probudit k životu:
[Ježíš] zvolal mocným hlasem: „Lazare, pojď ven!“ Zemřelý vyšel, měl plátnem svázány ruce i nohy a tvář měl zahalenu šátkem. Ježíš jim řekl: „Rozvažte ho a nechte odejít!“ (J 11:43-44)
Nejprve definujme význam slova „vyvolení“. Je to rozhodnutí pro jednu nebo několik možností z mnoha, ale nikoli pro všechny. Jestliže by rozhodnutí zahrnovalo všechny možnosti, potom nelze mluvit o vyvolení. „Vyvolení“ všech je protimluv. Když Písmo hovoří o Božím vyvolení Jeho lidu, vždy to znamená oddělení určitých lidí ze všech.
Bible kralická sloveso bachar přeložila: přeberu tě v peci ssoužení. Kralické přebrání odpovídá vyvolení lépe než ekumenické vyzkoušení.
Je to tedy jak vidíme Bůh, nikoli člověk, kdo svrchovaně a jednostranně, monergicky, rozhoduje, v kom bude Jeho Duch svatý přebývat, aby stvořil z hříšníků živé kameny, z nichž staví duchovní dům, Boží chrám, Kristovo tělo. Naše víra musí být stoprocentně Bohostředná nikoli lidskostředná. Veškerá zásluha a nezcizitelná Boží sláva za vyvolení, vykoupení a stvoření nového člověka náleží výhradně jedinému Bohu, Otci (On vyvolil), Synu (On vykoupil) a Duchu svatému (On znovuzrodil).
Boží vyvolení je, jak jsme již řekli, nepodmíněné. Je to Jeho svrchované rozhodnutí, Jeho dekret. Bůh nemůže být omezen žádnou „vnější“ podmínkou. S Bohem nelze provozovat směnný obchod; něco za něco. On tvoří historii podle své svaté vůle, aniž by to konzultoval se svým stvořením. Uvědomme si, kdo je Bůh!
Nic „vně“ Boha, co by nestvořil, nemůže existovat a neexistuje. Proto se podle Písma svrchovaně smilovává, nad kým chce, a koho chce, toho činí zatvrzelým a ponechává jeho hříchu:
Pojďme do Písma, vyložme si některé z mnoha textů, ze kterých vyplývá, Boží svrchované vyvolení. Písmo je výmluvnější než 1000 teologických komentářů:
Čteme zde, že přirozený člověk ve své naprosté duchovní zkaženosti nemá ani jeden duchovní smysl, kterým by se mohl spojit s Bohem. Proto je jakékoli propojení mezi Bohem a člověkem plně závislé na Boží iniciativě.
Vidíme, že Bůh svůj lid miluje odvěkou spásnou láskou. Nám, kdo patříme k Jeho lidu, dal nové srdce, a tak nás uschopnil, abychom Jej milovali a současně byli opravdově svobodní v Kristu. Jsme Boží lid, schopni milovat Boha, svého Vykupitele, celým svým srdcem, myslí a silou. V přirozeném adamovském stavu jsme se nemohli pro Boha rozhodnout, protože jsme byli duchovně mrtví. Nebyli jsme schopni Jej milovat ani poslouchat. Přirození lidé milují podmíněně. Volí si za přátele jen ty, kteří jim jsou sympatičtí, přemýšlejí jako oni a sdílejí s nimi podobné hodnoty, v horším případě, jaký by mohli mít z „přátel“ užitek. Z tohoto důvodu, mimo Krista neexistuje opravdová, Písmem vymezená láska ani svoboda.
Nic, nic nemůže být jasnější než toto sdělení. V důsledku naprosté duchovní neschopnosti je přirozený člověk neschopen zvolit si Boha. Proto nás Bůh, svůj lid, vyvolil, znovu nás stvořil, abychom nesli ovoce. On si nás, pouhou hlínu, uhnětl pro sebe a kvůli sobě. Jeho moc stvořit si svoje je mimo naše chápání:
Nemyslete si, že můžete říkat [farizejové]: `Náš otec je Abraham!´ Pravím vám, že Bůh může Abrahamovi stvořit děti z tohoto kamení. (Mt 3:9)
My, kdo jsme v Kristu, jsme to pravé zaslíbené Abrahamovo potomstvo (Ř 9:7-8):
Přirozený člověk žije ve vzpouře, má svobodu od spravedlnosti a svého Stvořitele nenávidí. Proto se nepřítel Boha nemůže, z tzv. svobodné vůle, nikdy pro Boha rozhodnout. Bylo by to totiž pro něj tím nejnepřirozenějším rozhodnutím. Tento stav může změnit jen Bůh:
Verš sděluje toto: Biblická dobrá novina je jedinečná, unikátní, výjimečná, exkluzivní. Pouze Bible představuje Boha, který pro záchranu člověka obětoval sám sebe. Pouze v biblické víře Bůh volí člověka a sám ustanovuje dědice.
Nejprve si všimněme, jak je Boží rozhodnutí monergické, jednostranné, svrchované, nepodmíněné a neodvolatelné.
Výtka: „Člověče, co vlastně jsi, že odmlouváš Bohu?“ navozuje, že už jen pochybovat o Božím svrchovaném vyvolení je opovážlivý přečin vůči Svatému trojjedinému Bohu. Jeho cesty jsou vždy správné a vyšší než naše. Pravdu Božího vyvolení musíme přijmout s pokorou a podlamujícími se koleny. Apoštol Pavel zde v Ř 9,9-25 nepředstavuje nějaký nový, nečekaný Boží princip vyvolení, nýbrž se odvolává na text z 2. Mojžíšovy knihy a interpretuje jej z hlediska dnes platné Nové smlouvy, a jak se vztahuje na dnešní církev. Zde je Mojžíšův text:
Tento výrok se přirozenému, humanistickému a nábožnému člověku zdá nemilosrdný a hlavně „nelidský“. Jak může spravedlivý, milující, dobrý Bůh něco takového vyslovit? Prostudujme bezprostřední kontext tohoto úžasného předobrazu přímo v Exodu 33,18-23:
Mojžíš v 18. verši touží spatřit Boží slávu. Na to Bůh, Hospodin, ztotožňuje svojí slávu se vší svojí dobrotou, kterou projevuje slitováním nad svými vyvolenými. Smilování a slitování, nad kým chce (Ex 33,19b; Ř 9,18a), a zatvrzení, koho chce (Ř 9,18b), zahrnuje jak milosrdenství a spásnou lásku k těm, nad nimiž se smiloval, tak soud nad hříšníky, kteří propadli Jeho hněvu (Ř 9,22-24). Aby Bůh svoji vůli naplnil, vydal svého jednorozeného Syna, aby zemřel pouze na místě těch, nad kterými se smiloval a slitoval; takto Bůh definuje svoji dobrotu a slávu!
To je ale v očích přirozeného, sebespravedlivého a nábožného člověka nespravedlivé. Je to opravdu nespravedlivé? Bůh se přece nemusel smilovat ani slitovat nad nikým a bylo by to naprosto spravedlivé! Boží sláva a dobrota je v tom, že se svrchovaně vůbec rozhodl někoho zachránit. Proč s lidstvem neskoncoval již po Adamově pádu nebo potopou? Proč lidstvo trpělivě snáší až do dnešních dnů? Důvodem je Jeho úžasná štědrost v dobrotě, že si z celého padlého lidstva vyvolil, vykoupil a znovu stvořil pro sebe svůj lid, aby se z něj těšil, aby Jej tento lid velebil, aby se v něm oslavil. Nábožensky založenému a humanisticky smýšlejícímu člověku je něco takového proti srsti. Nejvíce však vadí jeho závidějícímu oku, že si Bůh může se svým stvořením dělat, co chce, a že je vůbec dobrý. Připomeňme si reptající dělníky na vinici:
Věnujme ještě jednou pozornost posledním citovaným veršům (Ex 33:21-23), protože to je protoevangelium par excelence. Hospodin Mojžíšovi říká: „… postav se na skálu.“Skála představuje Boha. Právě na tu se má Mojžíš postavit. Až půjde kolem tebe Moje sláva, až bude Můj Syn za tebe umírat na kříži, až ponese tvé hříchy, Můj Duch tě do té Skály, do Mého Syna skryje. Budeš přikryt Mou dlaní, budeš do Krista vnořen, pokřtěn. Až přejdu, až Můj Syn dokonale dokoná tvoje spasení, poznáš, že jsi viděl pouhá záda Mé dobroty a slávy. Celou mou neohraničenou, nekonečnou slávu nespatříš nikdy ani ty, ani nikdo jiný!
Bůh je ve své slávě, dobrotě a spravedlnosti nevyčerpatelná, bezedná studnice. Na věčnosti Jej budeme poznávat v Osobě Ježíše Krista nekonečné věky, přesto nikdy nedohlédneme konce Jeho slávy, dobroty a spravedlnosti. Takový je náš Bůh!
Ve Starém zákoně máme znamenitý předobraz zotročené, nesvobodné vůle přirozeného člověka v protikladu se svrchovanou, Boží vůlí. Pavel jej interpretuje následovně:
Izmael je předobraz, typ přirozeného člověka s vůlí otroka. Izmaelovci jsou všichni, kdo se narodili jen jednou, přirozeně, tělesně z Adama.
Na druhé straně Izák je předobraz, typ člověka, který se narodil (znovuzrodil) z Boží, nikoli z lidské vůle. Izákovci jsou všichni zaslíbení, kteří se kromě přirozeného narození z Adama narodili ještě jednou duchovně, z tvořivé Boží vůle a moci, tzn. na základě Božího vyvolení. Nově stvoření mají nové oči, které už vidí, věří, a novou, stvořenou, osvobozenou vůli v Kristu, která činí Jeho vůli, tak jako Syn činí vůli Otcovu.
Izák se nenarodil z vůle člověka, protože jak Abraham, tak Sára byli již staří na to, aby měli potomka. Teprve nadpřirozený, tvořivý Boží zásah způsobil, že otěhotněla. Izák je předobrazem, typem, Ježíše Krista. Boží zásah do Mariina lůna byl ještě mimořádnější, protože Kristův Otec nebyl člověk, ale Duch svatý (Mt 1,18). Obdobně, ale v žádném případě ne totožně, Boží zázračný, nadpřirozený, tvořivý zásah způsobil, že se všichni od věků Bohem milovaní, zaslíbení a vyvolení, rodí znovu, nikoli tělesně, ale duchovně z Božího Ducha (J 3,6). Toto podobenství má dalekosáhlé důsledky:
Vykoupení z otroctví hříchu, první vzkříšení z duchovní smrti spolu s Kristem, tzn. znovuzrození (Ef 2,6), je nepoměřitelně větší zázrak, než kdyby byl dnes nějaký přirozený člověk vzkříšen z tělesné smrti. Jeho tělesné vzkříšení, lépe obživení, by bylo jen dočasné a dříve nebo později by musel opět zemřít jako Lazar. Znovuzrozený člověk, i když zemře, bude žít, protože znovuzrozením získal v Kristu věčný život (J 11,25). Tento snad nejmocnější Boží zázrak probíhá denně před našima očima. Bůh tvoří podle své vůle, podle svého rozhodnutí, znovuzrozením zaslíbených svůj milovaný, vyvolený lid.
Zamysleme se nad tímto nepodmíněným rozhodnutím Pána Ježíše Krista, který je přijímán jen těmi, komu Bůh stvořil nové srdce, komu sejmul satanovy okovy. Tento vyvolující Boží výnos odpuzoval již mnohé učedníky, kteří s Kristem chodili v těle, ale nepatřili k Jeho vyvolenému lidu.
Když Ježíš Kristus pronesl toto Otcovo ustanovení o vyvolení, mnoho učedníků ztratilo zájem a přestalo s Ním chodit. Chtěli přijít sami, ke svému manipulovatelnému bohu, kterého si stvořili ve svých kamenných srdcích. Jejich bohorovná sebestřednost jim zastřela naprostou Boží svrchovanost ve všem, i ve vyvolení. Ježíš viděl do srdcí těch, kdo odešli. Petr jistě zneklidněl, když kolem Ježíše zůstalo jen několik málo učedníků. V této vypjaté situaci se na zbylé učedníky obrátil Ježíš slovy:
Z Boží milosti byl Petrovi dán duchovní zrak, víry, aby pokračoval v chození s Kristem. Proto viděl, že není jiné východisko než následovat svého Pána, Ježíše Krista. Neměl se čím chlubit. Že od Krista neodešel, mu nezjevil jeho adamovský úsudek, jeho svobodná vůle se rozhodnout, jeho kamenné srdce zotročené hříchem, ale zjevil mu to Bůh sám jako v tomto případu:
Jen z Boží milostivé vůle můžeme být, jako Petr, osvobozeni sami od sebe. Zůstávejme v bázni, radujme se z Jeho milosti a podrobme se Jeho posvěcující moci. Konejme dobré skutky pro Jeho slávu. Je to přece On, kdo nás, kteří Mu patříme, v bázni a chvění udržuje v sobě:
Zaslíbený, vyvolený člověk, kterého v jednom okamžiku Bůh převedl z duchovní smrti do duchovního života, byl v tomtéž okamžiku obdarován darem „spasení & víry“. Duchovně vzkříšený v Kristu je již schopen svobodně, nesouměrně, asymetricky spolupracovat s Bohem (synergismus) a růst v posvěcování skrze víru. Stal se Božím dítětem.
Když Martinu Lutherovi jeho teologičtí vrstevníci vytýkali, že by se učení o Boží svrchovanosti v otázce vyvolení mělo tlumit, protože odrazuje od Krista potenciální, nadějné kandidáty víry, Luther odpověděl: Ať je tomu tak! Věděl, že Boží záměr nelze zmařit lidskou iniciativou ani taktikou. Spasení přirozeného člověka mohou zjednat jen nebesa.
AMEN