- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, 24. března 2019, Praha
Dnes zakončíme naši trojdílnou sérii zamyšlení o Božím účinném vykoupení, které je omezeno v rozsahu samotným Bohem, tj. že Pán Ježíš Kristus vykoupil pouze svůj lid, který mu dal Otec. Nevykoupil všechny lidi světa. Proč tedy Písmo tak často používá slova „svět“ a „všichni“ ve spojení s Kristovým vykoupením, ukřižováním a smrtí? O tom si dnes povíme.
Našim výchozím textem bude snad nejčastěji citovaný verš z celého Písma. Všichni jej znáte nazpaměť:
Mnozí křesťané z textu: „aby žádný, kdo věří v něho, nezahynul“ vyvozují, že naprosto každý člověk bez výjimky, může uvěřit a přijít ke Kristu. Tuto problematiku jsme si již vysvětlili. Víme, že ke Kristu může přijít jen ten, kdo je Otcem přitažen, jak píše Jan v témže evangeliu o tři kapitoly níže (J 6,44). Kromě toho, bezpočet lidí o Kristu nikdy neslyšeli, a mnozí již byli v pekle, když byl ukřižován.
Dále tito křesťané tvrdí, že celý svět je tak velký, s tak početným lidstvem, a Boží láska tak nekonečně veliká, že se Jan 3,16 musí vztahovat na každou duši světa! To Jan vůbec neříká. Jan obdivuje Boží lásku ke světu, navzdory tomu, že svět, lépe řečeno lidský mravní řád, je v trvalé vzpouře vůči Bohu. Boží láska ke světu je tak významná nikoli proto, že svět je tak velký a početný; ale proto, že svět je tak zlý. Boží láska se totiž sklonila k jistým rebelům, jakým jsem býval já nebo vy. Jan zdůrazňuje kvalitu, nikoli kvantitu Boží lásky!
Sporné pojmy vyložme nejprve bezprostředním kontextem, pak hledejme kontext v dané knize a nakonec v celém Písmu. Proto zkoumejme nejprve jen Janovo evangelium, a seznamme se se skutečností, že slovo „svět“ má v jen samotném Janově evangeliu alespoň deset významů:
1. Vesmír
2. Fyzická planeta Země
3. Bezbožný světový systém
4. Všichni lidé vyjma věřících
5. Mnoho lidí, ale méně než veškeré lidstvo
6. Pouze vyvolení
7. Pouze zavržení
8. Říše lidstva
9. Židé a pohané
10. Veřejnost, nikoli kroužek přátel
Tento výběr z Janova evangelia, pomůže především tam, kde převládá mylná interpretace, že označení „svět“ zahrnuje všechny lidi bez výjimky.
Duch svatý v Novém zákoně často používá slova „svět“ a „všichni“. Mnozí proto věří, že Ježíš Kristus zemřel za celý svět, rozumějme: za všechny lidi světa bez výjimky. Promysleme to! Zde je náš výchozí text:
Před prvním příchodem Ježíše Krista byla mezi blízkými Židy a dalekými pohany nepřekonatelná duchovní zeď. Tu na kříži strhl Ježíš Kristus (Ef 2,14-22). Bůh tím nastolil vstup do svého království všem ospravedlněným hříšníkům bez rozdílu; jak Židům, tak pohanům, celému Božímu Izraeli (Ga 6,15-16).
Zboření zdi mezi pohany a Židy se Židům vůbec nezamlouvalo. Zákon Staré smlouvy jim zaručoval výjimečnost, exklusivní postavení před Bohem a odděloval je od pohanských národů. Byli přesvědčeni, a dodnes mnozí stále jsou, že pouze oni mají privilegium znát pravého Boha a mít nárok na spasení. Nechtěli se s pohany dělit o Boha:
Židé žárlili na pohany, proto bránili Pavlovi, aby jim zvěstoval evangelium. Byli přesvědčeni, že jenom oni znají a mají pravdu, že jenom oni patří k vyvoleným. Nemohli přijmout, že by jejich Hospodin mohl patřit také pohanům. Nezdráhali se použít i násilí, aby si udrželi výsadní postavení:
Židé se mylně domnívali, že spasení je určeno jen jim a nikomu jinému, že oni jsou jediní vyvolení. Jako by nečetli v Tóře, že Bůh vyvolil a učinil Abrahama otcem mnohých národů (Gn 17,5; Ř 4,17-18), z nichž Boží zaslíbení budou obdarováni abrahamovskou vírou. Nicméně, Židé urputně trvali na dodržování sínajského, Mojžíšovského zákona. S Kristovým, sijónským zákonem, evangeliem, nechtěli mít nic společného, ačkoli jim jej starozákonní proroci jasně předpověděli:
Pro Žida bylo nepředstavitelné, že by pohanský svět mohl být spasen mimo sféru Mojžíšova Starého zákona. Z tohoto důvodu Duch svatý vložil pisatelům Nového zákona do pera slova „svět“ a „všichni“, aby Židům konečně došlo, že už nejsou výlučným vyvoleným národem, že mohou být spojeni v Kristu s celým pohanským světem v jednom zaslíbeném, duchovním lidu, Izraeli Božím (Ga 6,16), bez ohledu na etnicitu. Duch svatý tento sebestředný židovský předsudek důrazně boří slovy jako „celý svět, všechny národy, veškeré stvoření atd.“ Tato hyperbolická slova měla Židům připomenout nejen proroka Izajáše, který prohlásil:
Původní, šestidílná Bible kralická (1579-1593) vystihla rozličnost národů, z kterých si Bůh povolá svoje zaslíbené děti, slovem „všelijací“:
Židé velmi dobře rozuměli Božímu principu nepodmíněného vyvolení. Oni jediní přece byli vyvolený národ. Vše co musel vyvolený Žid „udělat“ bylo: narodit se tělesně do židovského etnika. Obdobně, vše co musí na této straně kříže Žid nebo pohan „udělat“ je: znovu se narodit z Ducha Božího do Božího etnika, tj. do Kristova těla. Jak tělesné tak duchovní narození je možné jen z Boží vůle, protože obojí je Boží stvoření.
Pojem „svět“ v Písmu většinou nechápeme univerzálně, protože nezahrnuje každého jednotlivce. Ve skutečnosti v mnoha verších slovo „svět“ označuje zvlášť vymezenou skupinu lidí.
1. příklad:
Ježíš zde hovoří o dvou skupinách lidí. Za prvé o Svých bratrech a za druhé o světě. Proto „svět“ v tomto verši nemůže zahrnovat každého člověka bez výjimky; nezahrnuje totiž Ježíšovy bratry, přestože v Něj ještě nevěřili (J 7,5).
2. příklad:
Je jasné, že většina národů světa se za Kristem, když chodil po Zemi, nemohla dát. Většina Evropy, Afriky, Asie, Ameriky a Austrálie o Něm vůbec neslyšela. Proto zde „celý svět“ nemůže znamenat celé lidstvo, ale jen ty, kteří se za Ním vydali. Podobné hyperboly používáme i my, obzvláště když se děje něco převratného. Cožpak lidé v listopadu 1989 neříkali, že na Letné byla celá Praha? I my říkáme „celý svět se zbláznil“, ale sami sebe z bláznovství světa vyjímáme.
3. příklad:
Po „celém světě“ znamenalo po celém známém světě. V amazonských pralesích ani v české kotlině se za Pavlovy doby evangelium nerozšiřovalo. „Za vás všechny“ jistě neznamená za všechny lidi světa, protože osobní zájmeno „vás“ vymezuje ty všechny, kteří náleží Ježíši Kristu.
4. příklad:
V apoštolské i dnešní době žili a žijí na světě myriády lidí, kteří o apoštolech neměli a dosud nemají ani ponětí. Po dnešním světě chodí, optimisticky řečeno, nejméně tři až čtyři miliardy lidí, kteří o apoštolech nikdy neslyšeli; jak by pro ně mohli být podívanou? Nicméně i tito neznalí jsou součástí světa. Svět zde opět a jistě nezahrnuje všechny lidi bez výjimky.
5. příklad:
Znovu a znovu: „svět“ zde nemůže zahrnovat naprosto každého člověka. Kdyby zahrnoval, potom by nikdo nemohl přijmout Ducha svatého, nikdo by nemohl být spasen, protože je zde doslovně napsáno „svět nemůže přijmout Ducha pravdy, poněvadž ho nevidí“.
6. příklad:
versus
Jak zharmonizujeme tyto dva verše? Má slovo „svět“ v těchto dvou verších stejný význam? Jistěže nemá. Kdybychom zde chápali pojem „svět“ v univerzálním, arminiánském slova smyslu, tj. že zahrnuje všechny lidi bez výjimky, potom v prvním verši (J 1,29b) Kristus zemřel za veškeré lidstvo a v druhém verši (J 14,17a) veškeré lidstvo nemůže přijmout Ducha pravdy. Kdybychom chápali slovo „svět“ vždy ve všezahrnujícím smyslu, potom bychom nevyhnutelně dospěli k absurdním závěrům: Jestliže veškeré lidstvo (svět) nemůže přijmout Ducha pravdy (J 14,17a), pak je to proto, že Kristus veškerému lidstvu (světu) sejmul hřích (J 1,29b)!
7. příklad:
Zde slovo „svět “označuje ty, kdo mají duchovní život v Kristu. Slovo „svět“ tedy může mít podle kontextu naprosto protichůdné významy.
1. námitka:
Odpověď: V předcházejícím verši jasně vidíme, že v „hříších celého světa“ nejsou zahrnuty „naše hříchy“; proto zde „celý svět“ nemůže zahrnovat všechny bez výjimky. Ježíš se stal smírnou obětí nejen za vyvolené Židy, ale i za celý svět, tzn. za všechny vyvolené pohany, jimž je Abraham duchovním otcem (Gn 17,5), za všechny všelijaké pohanské pronárody bez rozdílu, aby z těch dvou, z Žida i pohana, stvořil jednoho nového člověka v Kristu (Ef 2,14-17).
2. námitka:
Odpověď: Pravé světlo, Ježíš Kristus, neosvěcuje všechny bez výjimky, ale všechny bez rozdílu (Ř 10,12; Ga 3,27-29), tzn. osvěcuje ty, které osvítit sám sebou chce (Mt 11,27).
3. námitka:
Odpověď: Celému světu, všem satanovým otrokům, Ježíš Kristus však hříchy nesejmul. Kdyby je sejmul, všichni by uvěřili, protože by byli vykoupeni z hříchu hříchů, totiž z nevíry v Krista (J 16,9).
4. námitka:
Odpověď: Ježíš Kristus na kříži spasil jenom ty ze světa, které Mu dal Otec (J 10,29; J 17,9). I kdyby spasil celý svět bez výjimky, pak by byl jen spasitelem s malým „s“, protože účinnost Jeho „spásného“ díla by byla mařena „svobodnou“ lidskou vůlí.
5. námitka:
Odpověď: Nikoli všichni lidé bez výjimky, ale jenom ti, kteří byli smrtí Jeho Syna smířeni, jen ti a nikdo jiný jsou zachráněni a mají věčný život (Ř 5,10). Znovu vidíme, že se v předešlém verši určující podstatné jméno „svět“ týká pouze věřících z Židů i pohanů.
Termín „všichni“ musí být vždy chápán v celém kontextu, podobně jako pojem „svět“. Níže uvedené verše v prvních šesti příkladech jako by učily, že Ježíš Kristus zemřel za naprosto všechny lidi. Sedmý příklad naopak ukazuje na ojedinělé výskyty, kdy výraz „všichni“ zahrnuje naprosto každou duši. Podívejme se na ně:
1. příklad:
Ale vidíme toho, který byl nakrátko postaven níže než andělé, Ježíše, jak je pro utrpení smrti korunován ctí a slávou; neboť měl z milosti Boží zakusit smrt za všecky.(Žd 2,9)
Z bezprostředně přilehlého kontextu si opět ozřejmíme, že pojem „všecky“ nezahrnuje každou stvořenou lidskou duši. Hned následující verš totiž pojem „všecky“ vymezuje takto:
Bylo přirozené, že Bůh, pro něhož je vše a skrze něhož je vše, přivedl mnoho synů [ne všecky bez výjimky] k slávě, když skrze utrpení učinil dokonalým původce jejich spásy [spásy pouze mnohých synů]. (Žd 2,10)
2. příklad:
Tímto textem, bratři arminiáni často argumentují. Z textu ale jasně vyplývá, že Bůh má na mysli církev, nikoli všechny lidi bez výjimky.
3.příklad:
Kontext Bible jasně učí, že Bůh je Stvořitelem všech, ale duchovním Otcem jen svých dětí (1J 3,10). Ďábel je otcem světa, duchovním otcem přirozených lidí (J 8,44; 1J 3,10). Duch Boží nesídlí ve všech lidech, ale jen ve znovuzrozených. Zde se tedy označení „Otec všech“ vztahuje jen na kategorii Jeho dětí, občanů Božího království.
4. příklad:
Žádný křesťan, ať zastává jakoukoli teologii kromě univerzalismu, nevěří, že každý etnický Žid a každý pohan bude spasen. Spaseni budou všichni jen z jedné kategorie lidí, tzn. bude spasen pouze všechen nově stvořený Boží Izrael z Židů a pohanů (Ga 6,15-16). Zase vidíme, že pojem „všechen“ není absolutní, zahrnuje sice všechny, ale jen z určité kategorie lidí náležejících Bohu.
5. příklad:
Z textu nemůžeme vyvodit, že všichni lidé, kteří kdy žili, od nejmenšího po největšího, budou znát Pána Ježíše Krista. Spasitele znají pouze někteří lidé ze všech národů, čeledí, jazyků a kmenů země. Ti všichni dohromady tvoří zvláštní Boží lid, výjimečnou třídu lidí, která byla Otcem zaslíbena Synovi. Tento text ukazuje, že termín „všichni“ velmi často vyjadřuje plný počet všech těch, kteří náležejí do určité kategorie lidí.
6. příklad:
Zde je táž interpretace jako v předchozím příkladu. Ježíš byl vyzdvižen ze země na kříž. Přitáhl všechny k sobě? Jistěže nepřitáhl. Přitáhl k sobě jen svoji nevěstu, církev, ekklésii, kterou mu vybral, připravil a vytáhl z ohně Otec (J 6,44).
7. příklad:
Tento verš používá termín „všichni“ ve výjimečném, všezahrnujícím, absolutním smyslu. Výjimky potvrzují pravidlo. Opět — kontext, kontext a ještě jednou kontext. Pro ten nemusíme jít daleko. Klíčem ke správné interpretaci jsou poslední tři slova verše. Jestliže není ani jeden, kdo by činil dobro, potom pojem „všichni“ musí zahrnovat každého člověka bez výjimky.
Pro pojem „všichni“ musíme používat stejný princip interpretace jako pro slovo „svět“. Pojmy svět a všichni, jak již víme, byly pisateli Písma určeny především Židům, aby pochopili, že Mesiáš není jenom jejich, ale že patří celému světu a všem; že nastává nová éra Izraele Božího, církve, těla Kristova, kde už není rozdíl mezi národy, mezi Židy a Řeky, že se změnilo kněžství, a tím nutně i zákon (Žd 7:12). Sínajský, Mojžíšovský zákon, který nikdo z lidí nemohl naplnit, kromě Boha člověka, Ježíše Krista, byl přibit na kříž (Ko 2:14). Novým zákonem je Kristus (1K 9:21; Mi 4:2).
Pod tíhou toho, jak nyní rozumíme slovům „svět“ a „všichni“ můžeme nyní vyložit náš výchozí verš:
Výklad Jana 3,16 podle arminiánů:
Arminiánská optika v Janovi 3,16 vidí „svět“ tak, že zahrnuje do slova „svět“ všechny lidi bez výjimky za tím účelem, aby Kristova oběť umožnila všem lidem spasení:
Bůh měl takovou neomezenou, nekonečnou lásku a touhu po radosti a štěstí celého padlého, v hříchu ponořeného světa, naprosto všech lidí bez výjimky, že pro jejich dobro, ze svého smilování a slitování nad nimi nechal svého Syna ukřižovat, aby nesl hříchy naprosto všech lidí, a tím umožnil bezvýhradně každému člověku, který kdy žil, aby se ze své přirozené, svobodné vůle, za asistence nápomocné milosti, nenásilného volání Ducha svatého, rozhodl uvěřit v ukřižovaného Krista, a tak umožnil Bohu, aby mu daroval vykoupení z ďáblova sevření a znovu jej stvořil skrze Ducha svatého, aby měl život věčný.
Výklad Jana 3,16 podle kalvinistů:
Kalvinistická optika v Janovi 3,16 vidí „svět“ tak, že zahrnuje do slova „svět“ všechny lidi bez rozdílu, tj. všechny pronárody, společenské třídy, děti, ženy, muže, bohaté, chudé, pány, otroky atd., za tím účelem, aby Kristova oběť neumožnila všem lidem spasení, ale aby účinně spasila všechny vyvolené:
Bůh měl tu nejsvrchovanější nepodmíněnou lásku, že se ze své absolutně svaté vůle rozhodl kvůli sobě, z celého zahynulého, v hříchu ponořeného světa, ze všech národů, nejen ze Židů, spasit pro sebe a svoji slávu svůj vyvolený, od věků milovaný lid. Navzdory tomu, že Jeho vyvolení byli zlí, přesto obětoval svého Syna. Ustanovil Jeho ukřižování, aby nesl výlučně hříchy svého lidu. Tak se stal jeho účinným Spasitelem, a dokonale dokonal, jeho „spasení & víru“. Svojí obětí na kříži vytrhl svůj lid z ďáblova žaláře, vzkřísil jej ze smrti do života, nepodmíněně v něm stvořil nové srdce, takže každý Jeho vysvobozený z ďáblova otroctví, zrozený z Ducha svatého věří v ukřižovaného Krista a má život věčný.
Oba výklady se liší v samotné podstatě. Arminiánský je zaměřený na člověka, jeho prospěch a záchranu.
Kalvinistický je zaměřený na slávu svatého, svrchovaného Boha a Jeho nezměnitelnou, dekretivní vůli.
AMEN