- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, Praha 13. října 2019
Dnes se již potřetí a naposledy, budeme zabývat Boží neodolatelnou milostí, jinak řečeno: Účinným povoláním svatých Božích, které si Bůh zamiloval a vyhlédl, tj. vyvolil již před založením světa. Příště již otevřeme poslední tři zamyšlení na téma „Vytrvalost svatých.“ Jen krátké osvěžení předešlých dvou souvisejících kázání.
V prvním zamyšlení nad neodolatelnou milostí / účinným povoláním svatých jsme si pověděli, že nové stvoření:
(1) má nové srdce, které neodolatelně touží po Bohu;
(2) se narodilo z Ducha, který tím završuje Otcovo vyvolení a Synovo vykoupení; a
(3) je trojjediný Boží stvořitelský počin.
Jako příklad jsme si připomněli Pavlovo, vpravdě účinné, a neodolatelné povolání do „služby“ Bohu na cestě do Damašku.
V druhém zamyšlení nad neodolatelnou milostí / účinným povoláním svatých jsme probrali dvojí vzkříšení, která jsou neodolatelná a 100 % účinná, protože jsou Božím výnosem.
(1) duchovní vzkříšení, tj. znovuzrození z Ducha Božího a
(2) tělesné vzkříšení při druhém příchodu Ježíše Krista jak spasených tak zavržených.
Dnes, ve třetím zamyšlení nad neodolatelnou milostí / účinným povoláním svatých si ukážeme, že Bůh účinně a neodolatelně zjevuje evangelium Ježíše Krista exkluzivně jen těm, které Otec vyvolil, Syn vykoupil a Duch svatý znovuzrodil. Jinými slovy, účinné pochopení Krista a Jeho evangelia je dáno jen zaslíbeným dětem. Náš dnešní výchozí text:
Dnes se soustředíme na text: „Blaze tobě, Šimone Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec v nebesích.…“
Proč se Pán Ježíš Kristus dotazoval učedníků, za koho ho mají? Proč považoval svoji identitu za tak důležitou? Je opravdu nutné do hloubi vědět kdo je Kristus, a nadto jej osobně znát, tzn. milovat? Bez pochopení kdo Kristus skutečně je, bez osobního vztahu k němu, nemůže být nikdo ospravedlněn. Niterní pochopení kdo je Kristus může jen nové obřezané srdce. Zde je Kristova identita:
Duch svatý zde bezpodmínečně prohlašuje, že Ježíš Kristus je Bůh a Spasitel, který v tomto okamžiku sedí v nebesích a vše ovládá. Sedí po pravici Otce, je Otcova „pravá výkonná ruka“, která uskutečňuje Otcovy plány, aniž bychom umenšili úradek všech Božích Osob: Otce, Syna a Ducha svatého. Lidství Ježíše Krista, podle různých překladů, je odlesk, jas nebo zář trojjediné Boží slávy. Ježíš na Filipovu zvědavost vidět Otce přece odpověděl:
Ale Božství Ježíše Krista je Boží podstata a sláva sama. Ježíš Kristus je Bůh. Proto je tak důležité znát totožnost Pána Ježíše Krista! On je jedna Osoba se dvěma podstatami: Božskou a lidskou. Spaseni můžeme být pouze, jenom, výhradně a výlučně obětí Syna Božího, tj. Syna člověka,
A tak přicházíme k otázce, jak hříšný smrtelník pozná, že Syn člověka je Syn Boží? Jak hříšný smrtelník pozná, že Ježíš je Kristus? Jak hříšný smrtelník pozná, že Pán Ježíš Kristus je Spasitel, Mesiáš, Syn Boha živého? Odpověď je jasná. Přirozený hříšný člověk to nikdy sám, o své vůli nepozná! Náš výchozí text to dokazuje:
Petr rozpoznal pravou identitu Krista. Rozpoznání mu však bylo dáno shůry. Otec v nebesích mu zjevil, kdo Kristus skutečně je. Kristovu identitu mu nezjevilo tělo ani krev, jeho padlá, „svobodná“ vůle a mysl. To je v podstatě vymezení neodolatelné Boží milosti neboli účinného povolání Duchem.
Blaženost Božího dítěte spočívá právě v tom, že mu byla neodolatelně, Boží milostí, zjevena identita Ježíše Krista, identita jeho zachránce. Na druhé straně, mnoho lidí pouze o Kristu ví z krucifixů na rozcestí, z vyprávění, nebo ze studia různých náboženství, srovnávací teologie, filosofií, historických knih, třeba i povrchně z Bible, atd. Ví o Kristu, ale neznají Ho. K vědění o Kristu se dopracovali, řečeno biblickými slovy, pouze tělem a krví, tedy padlým rozumem. Těm blaze není. Blaze je jenom těm, kterým to zjevil sám Bůh. Pravé duchovní poznání může dát jenom Bůh, který k nám v tomto posledním čase, tj. mezi letnicemi a 2. Kristovým příchodem, promluvil ve svém Synu; a přikázal:
Každý Boží vyvolený je duchovně vzkříšen, je nové stvoření. V Ježíši Kristu poznává a vidí svého Mesiáše, protože mu to zjevila nebesa a nikoli jeho rozum, vůle, tělo a krev. Miluje Jej, proto Ho poslouchá. Spasení a víra je Boží účinné povolání Duchem, je to neodolatelná milost, která vysvobozuje z ďáblova vězení. Jestliže Petra nezachránilo racionální uvažování, ale Boží zjevení, aby uvěřil, aby viděl, že Ježíš je Kristus, Syn Boha živého, Spasitel, Mesiáš, oč více potřebujeme Boží zjevení my. Rodem jsme všichni Boží nepřátelé, antikristi. Přirozený člověk v srdci popírá, že Ježíš je Kristus, že je pomazaný Mesiáš:
Kdo nevěří, že Ježíš je Kristus, tj. Pomazaný Mesiáš, Syn Boha živého, Spasitel, tomu to Otec v nebesích nezjevil, a proto zůstává dál Božím nepřítelem, tj. antikristem. V této lži udržuje přirozené hříšné lidi jejich otec ďábel:
Tak jako nově zrozený z Ducha, tj. z Boží neodolatelné milosti, miluje a poslouchá svého nebeského Otce (1J 3,9), tak přirozený člověk nemůže jinak než poslouchat svého otce, tj. ďábla. My všichni jsme přece
Poznat Božího Syna, Mesiáše, nepochází z lidské, ale Boží vůle. Jan to potvrzuje:
To je v naprostém souladu s naším výchozím textem.
Ti učedníci, kteří spoléhali na svoji „svobodnou vůli“, že se mohou pro Krista rozhodnou tělem a krví, se urazili a Krista opustili:
Neodolatelná milost, účinné povolání Duchem, je Boží svrchované podivuhodné tvořivé dílo, Jeho dar vycházející z Jeho svatosti, slávy, dobroty a lásky.
Přirozené padlé lidské srdce je pro Boha nepoužitelné, protože je nenapravitelně zrůdné a zlé,
Proto Bůh tvoří od základu nové srdce, tvoří nového vnitřního člověka:
Ti, kdo se nikdy nenarodí znovu z Ducha, nikdy nebudou schopni pochopit tajemství Božího království, protože jim je Bůh skryl:
Bůh je skryl proto, že se Mu to tak svatě zalíbilo. Záležitosti Božího království chápe jedině ten, komu to Syn chtěl zjevit, koho povolal (Mt 13,10-11; 13,16). To není Boží „zvůle“, jak to vidí přirozený člověk, ale nejsvatější výnos Boží dekretivní vůle, které se nemůže nikdo vzepřít.
Opět, předešlé verše potvrzují náš výchozí text, že mesiášství Krista, tj. tajemství Božího království, bylo Petrovi zjeveno samotným Bohem. Verše jsou také v souladu s kontextem celého Písma. Je to Svrchovaný Bůh, kdo uděluje neodolatelnou milost, kdo účinně povolává svůj zaslíbený lid:
Na tomto místě mnozí namítají, že evangelizace ztrácí smysl, když už je vše Bohem dané. Platí opak. Nikdo z nás není vševědoucí jako Pán Ježíš. Nevíme, kdo je zahrnut v Jeho spásné, neodolatelné Milosti a kdo je ponechán vně. Naší odpovědností není zkoumat, kdo uvěří a kdo ne. Proto Boží slovo zaséváme a sdílíme jej bez předsudků s každým, protože věříme, že se nevrátí s prázdnou:
Víme, že přitáhnout hříšníka může jen Bůh. Naše moc jej přesvědčit je nulová, ale naše námaha není marná. Kdybychom někoho přesvědčili svojí výřečností, jistě by skončil v pekle.
Semínka evangelia, která rozséváme, jsme dostali, nejsou z nás.
Jestli naše rozsévání semínek evangelia vzklíčí a porostou, není naše zásluha, ale vůle svrchovaného Boha. Buďme posíleni a šťastni, že nemáme moc ani um kohokoli přesvědčit. Neunesli bychom totiž úspěch, zpychli bychom, podlehli bychom dojmu, že jsme přece jen, jaksi taksi docela dobří, „spasitelé“. My, Jeho královské kněžstvo, kdo jsme byli převedeni ze satanovy tmy do Kristova světla, zveme každého bez výjimky jen zvnějšku. Jestliže ale Božího zaslíbeného, kterému hlásáme dobrou novinu, pozve zvnitřku Bůh, na základě námi zasetého semínka, pak nikdo nemůže odolat Jeho spásné Milosti, účinnému povolání Bohem, tj. svému novému narození z Ducha.
Přirozený člověk je ztracen, soustředěn na sebe, proto se nechce a ani nemůže podřídit Božímu zákonu (Ř 8:7). Nikdo nepozná Krista, svého Spasitele, ani Petr, pakliže mu to nezjeví Bůh. Nikdo nikdy nebude činit pokání ze své vůle, nikdo se sám od sebe neobrátí k pravému Bohu, jestliže mu to nebude dáno shůry:
Všimněme si, že Apollos prospíval všem, kterým svědčil. Jeho posluchači, stejně jako Petr, nefilozofovali, neradili se s tělem ani krví, se svým rozumem, zda je vhodné v Krista uvěřit nebo neuvěřit. Uvěřili díky Boží neodolatelné milosti a moci.
Tento text ukazuje úžasným způsobem, že první duchovní vzkříšení Božího lidu, probuzení k životu, účinné povolaní Bohem, znovuzrození, ospravedlnění, posvěcování a tělesné vzkříšení, je Boží neodolatelná milost. Spasení a víra jsou neodolatelné, nikdo se nemůže vzepřít Boží dekretivní vůli:
Narození z Boha, v dnešním věku církve, nás, bývalé satanovy otroky, ujišťuje, že již patříme do Božího království. Znovu a znovu jsme ujišťováni, že Stvořitelem našeho prvního, duchovního vzkříšení, nového narození, je výhradně trojjediný Bůh. Na každý pád, duchovní narození z vůle Boha je člověkem nezapříčiněné, proto nutně neodolatelné a ve všem účinné. Do Boží svrchované tvorby člověk nemůže mluvit, natož zasahovat svojí virtuální „svobodnou vůlí“, která je ve věcech Božího Ducha naprosto mrtvá, tj. neexistuje:
Připomeňme si dále rozdíl mezi Izmaelem a Izákem:
Izmael je archetyp všech, kdo se narodili jen z Adama a jsou v satanově otroctví. Izák je archetyp všech, kdo se narodili z vůle Boží. Božími dětmi se stávají pouze a jen proto, že jsou dětmi zaslíbení. Jen zaslíbeným Bůh zjevil Ježíše Krista a Jeho spásný kříž.
Boha může přijímat vírou, duchovním zrakem, jen nově stvořený člověk, který je uschopněn Duchem, aby věřil, že:
I v případě Petra, to byl Bůh, kdo mu zjevil Mesiášství a Božství Ježíše Krista. Nebylo to Petrovo rádoby-svobodné uvažování typu: „Je Mesiáš, není Mesiáš, je Syn Boží, není Syn Boží,… atd.“ Nad jakoukoli pochybnost jsme ospravedlněni Jeho neodolatelnou milostí, Jeho účinným povoláním Ducha. Ježíš Kristus, v jednom tvořivém okamžiku, svůj lid křtí Duchem svatým (J 1,33; Mk 1,8),
Tj. pokřtí, vloží vás do sebe (Ř 6,3; Ga 3,27),
V Kristu jsme zapečetěni Duchem svatým na věky:
To prorokoval už starozákonní Izajáš:
My jsme syni a dcery Sijónu. Boží národ se sám nemohl zplodit. Byli jsme zplozeni Boží neodolatelnou milostí, Jeho účinným povoláním. Každý, kdo se narodil znovu z Ducha, kdo patří k Jeho zaslíbeným, je spasen, vidí Krista, věří, je ospravedlněn, je v procesu posvěcování, poslušnosti, a růstu poznávání (milování) Boha, který vyvrcholí vzkříšením do oslaveného těla (Ř 8,23). Kristův Duchem zplozený, vzkříšený lid, církev, ranami pobízí své tělo ke kázni (1K 9,27) a s bázní a chvěním uvádí ve skutek své neodolatelné a neodvolatelné spasení (Fp 2,12).
Víra znovuzrozených, darovaná Bohem (Fp 1,29), přemáhá svět. Kdo se z Boha nenarodil, nevěří, nemůže chápat Boží věci (1K 2:14), nýbrž je přemáhán světem. Podstata neodolatelného, a 100 % účinného prvního duchovního vzkříšení je nádherně ilustrována Božím chirurgickým zákrokem. Žádný pacient neoperuje sám sebe, protože se pod narkózou nemůže vzepřít řezům chirurgova skalpelu:
Znovuzrozený člověk s obřezaným srdcem Boha miluje, jak jen může, nese ovoce, pase beránky Boží, a zachovává Jeho přikázání. Milovat Hospodina skutečně celým svým srdcem a celou svou duší nedokáže žádný znovuzrozený. Bůh ale naši nedokonalou lásku přijímá, protože jsme uschováni v Kristu, a Jeho láska je dokonalá. Ezechiel tento Boží svrchovaný, neodolatelný a účinný chirurgický zákrok, tvorbu a zplození nového vnitřního člověka, popsal takto:
Bůh naše nedokonalé zachovávání Jeho řádů přijímá, protože jsme uschováni v Kristu, a Jeho poslušnost je dokonalá. Jenom ten, komu Bůh (ať Otec, Syn nebo Duch) zjeví, jako Petrovi, Mesiášství a Božství Ježíše Krista, pochopí a uvěří, že ze smrti v Adamovi jej zachránila smrt Ježíše Krista a nic jiného:
Dobrá novina, evangelium, které hlásáme, vždy vykoná, k čemu je Bůh určil, vždy vykoná Boží záměr:
Každý, kdo je účinně povolán a přitažen Bohem, komu Bůh zjevil, jako Petrovi, Mesiášství a Božství Ježíše Krista, je nové stvoření. Poznání tajemství Božího království je určeno jen těm, které v dokonalé součinnosti přitáhl a vyučuje trojjediný Bůh:
1. Povolané vyučuje Otec:
Je psáno v prorocích: ‚Všichni budou vyučeni od Boha‘. Každý, kdo slyšel Otce a vyučil se u něho, přichází ke mně. (J 6,45)
2. Povolané vyučuje Kristus:
Ani si nedávejte říkat ‚Učiteli‘: váš učitel je jeden, Kristus. (Mt 23,10)
3. Povolané vyučuje Duch svatý:
Skloňme se před Jeho trojjediným svrchovaným Majestátem. Hlásání Božího evangelia nevyjde nikdy naprázdno, protože:
Kdo je k takovému poslání způsobilý? Každý, komu Otec zjevil, tak jako Petrovi, Mesiášství a Božství Ježíše Krista. Schopnost věřit ve Spasitele a Boha Ježíše Krista je neodolatelně stvořena nebesy. Boží lid má věčný život jen proto, že si jej Bůh přisvojil, adoptoval kvůli sobě, ze své svrchované lásky,
Jsme ospravedlněni Boží neodolatelnou milostí, Jeho účinným povoláním svých zaslíbených vyvolených. Nic, zhola nic, si nemůžeme přičíst, čím bychom mohli být ospravedlněni. Vše je Boží dílo. Vše přichází z hůry:
Šestnáct let jsem žil v iluzi, že jsem svojí „svobodnou“, hříchem zotročenou vůlí uvěřil, a tak přijal Boží milost. Považoval jsem svoji víru za svou přirozenou ctnost: Já jsem uvěřil, a uposlechl jsem tiché volání Boží nápomocné milosti. To je pýcha. Poslechněme si s chvěním Pavla:
Dále Pavel pokračuje s nekompromisní hyperbolou:
Vraťme se závěrem k našemu výchozímu textu:
Milovaní, za koho považujete vy Ježíše Krista? Jestliže není vaším Spasitelem a Bohem, z lásky k vám, vám radím, abyste udělali hlubinný audit vašeho nitra. Rád se s vámi budu modlit.