- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Karel Jiroušek, Praha 2. července 2023
Když jsme se s Jardou před několika měsíci domlouvali na tom, že bych mohl během prázdnin kázat, tak jsme mluvili o důležitém tématu v životě křesťana a tím je vliv (vedení) Ducha svatého na náš život. Když jsem si připravoval tohle téma, tak se mi automaticky vybavil protiklad a to jsou vnější náboženské obřady, dodržování pravidel či používání křesťanských výrazů, které mohou působit zdáním zbožnosti, ale pokud se člověk nenarodí znovu, pak je takový člověk podobný farizeům, které Pán Ježíš často a otevřeně káral…
Pán Ježíš na tomto místě veřejně odsuzuje povrchnost a pokrytectví farizeu, kteří úzkostlivě dbali na dodržování otcovských tradic, aby si tím domněle zajistili Boží přízeň a mnohdy i úctu slabších lidí (ve víře a poznání), kteří k nim vzhlíželi jako k duchovním autoritám. A na druhou stranu odpírali milosrdenství potřebným a dokonce těm, kterým měli podle zákona projevovat úctu a lásku
Podobně jeden ze zákoníků dostává od Pána Ježíše lekci v tom, že mu vysvětluje, co je podstatou zákona, …že podstatou zákona je víra, která se projevuje láskou…. Což je i název dnešního kázání.
Pro ilustraci si přečteme krátkou pasáž z Lukášova evangelia, která nám zjevuje, jak má vypadat projev zbožnosti v praxi…
Mnohdy můžeme v Evangeliích pozorovat náboženskou horlivost (bez lásky) u farizeů, když hledají viny na Ježíšových učednících, např. když je viděli v sobotu procházet polem a protože měli hlad, mnuli klasy (tj. pracovali v sobotu) a jedli zrní, nebo jim leželo v žaludku to, že Pán Ježíš v sobotu uzdravoval (Lk 6,1-11).
Písmo je plné podobných příběhů, které nám ukazují, že náboženská horlivost bez lásky je něco, co Pán Ježíš odsuzuje, ale zároveň vidíme, že Ježíšova láska a milosrdenství vyvolává u farizeů a zákoníků nenávist. Proč? Protože nejde dohromady s náboženským přesvědčením, že si musíme Boží milost a přízeň zasloužit a vlastně se svým náboženským jednáním před Bohem ospravedlnit. Nyní bych rád přečetl text z 5. kapitoly listu Galatským a pokusil se vyložit jeho smysl s ohledem na naše téma:
Úvodní bod kázání mi posloužil jako oslí můstek k tomu, abych ukázal, jak nemoudré a marné je spoléhání na dodržování zákona, jakožto zdroj naší spásy.
Za prvé, nikdo není schopen beze zbytku naplnit zákon, a tak se ospravedlnit.
Za druhé, dodržováním některých důrazů v zákoně, ať už jde přísně zdržování se práce v sobotu, nebo dodržování svátků, zdržování se některých pokrmů nebo, jak jsme četli v 5. kap. Galatským, dodržování obřízky atd., nás nemůže ke Kristu přiblížit a zajistit nám podíl na věčném životě. Apoštol Pavel jako ten, který rozumí tajemství evangelia, kterým je sám Pán Ježíš Kristus, varuje Galatské křesťany, aby si dali pozor na ty, kteří je chtějí opět zapřáhnout do jha otroctví a svázat je tak strachem ze smrti prostřednictvím zákona, který nejsme schopni beze zbytku naplnit.
Pokud se křesťan snaží ospravedlnit se před Bohem dodržováním zákona, je mu to prokletím, protože zákon vždy najde způsob, jak ho obvinit. Víme pouze o jediném dokonalém člověku a Bohu v jedné osobě, který zákon naplnil beze zbytku a tím je Pán Ježíš Kristus.
Dokonce se neprovinil proti žádnému lidskému (světskému řízení), proto Pilát řekl:
V našem dnešním oddílu vidíme s jakým zájmem a láskou k těm, co jsou Bohem povoláni k věčnému životu, apoštol Pavel mluví:
To je důvod, proč může Boží dítě prožívat osvobození od otrockého jha zákona, který vedl k usvědčení z hříchu a ke smrti. Již se nemusíme bát, protože víme, že i když jsme hřešili a hřešíme, nejsme pod kletbou smrti, protože spoléháme na našeho spravedlivého Spasitele, který nás vykoupil svou krví na kříži.
Další bod tohoto kázání jsem nazval
Ve verších 7–12 v 5. kap Galatským můžeme vidět Pavlův opravdový zájem o svaté v Galácii, je vnitřně v Pánu přesvědčen, že Pán Bůh místní svaté zachová. Nemůžeme přehlédnout jeho rozhodnost, co se týče jeho postojů k falešným bratřím a varuje před jejich špatným kvasem. To je něco, co se týká i nás a musíme se mít vždy na pozoru před falešnými učiteli a jednat rozhodně, pokud vnášejí do společenství svatých neklid vlivem falše a lži. Takoví lidé neuniknou spravedlivému Božímu soudu.
Jistě bychom se tímto tématem mohli zabývat déle, ale nebudeme, chtěl bych totiž naši pozornost směřovat k tomu, co nám o duchovní svobodě Písmo říká. Verše 13–14 oznamují svatým skutečnost, která nastala. Byli Bohem povoláni ke svobodě, ale tato svoboda nemá být příležitostí k tomu, abychom prosazovali sebe, místo toho máme v lásce sloužit druhým, tak jak jsem o tom mluvil v úvodu.
Ani nemáme tu svobodu, kterou nám vydobyl Kristus, využívat k tomu, že se necháme čímkoli zotročit.
Můžeme si dát např. sklenku vína? Můžeme si dát kousek bůčku? Myslím, že můžeme. Ale nesmíme se stát závislými na ničem nebo na nikom, kromě Krista samotného. Skutečná svoboda je totiž to, když jednáme podle Božích ustanovení. Bůh, který nás stvořil, určil, co je pro naše blaho nejlepší. Svoboda je totiž blahodárná, jen pokud je udržovaná v určitých mantinelech. Bezbřehá svoboda totiž způsobuje katastrofy. Umíte si například představit, že bychom žili ve světě, který není vymezený žádnými hranicemi?
Co třeba, kdyby řeky neproudily vodními koryty a voda by se vylévala mimo koryto a způsobila ničivé záplavy? Nebo že by se hvězdy či planety pohybovaly mimo své Bohem dané dráhy a narážely do sebe navzájem. A co kdybychom zapomněli na to, že existují Pravidla silničního provozu, nebylo by zde mnohem více srážek a katastrof? Jistě, jen pokud je naše jednání poddané Boží vůli, můžeme mluvit o blahodárné svobodě. V opačném případě jednáme svévolně (čili bez hranic) a způsobujeme neštěstí sobě i druhým. Takto o tom mluví verš 15…ti, kteří by měli jednat v lásce, jednají svévolně, div se nezahubí. Velkým příkladem Duchovní svobody je sám Pán Ježíš, v Janově evangeliu se píše…
V tomto oddíle je vidět poslušnost Pána Ježíše, který činí vůli Boha Otce, nečiní nic od sebe, ale mluví tak, jak mu Otec uložil. Proč? Protože Pán Ježíš svého Otce miluje. Jeho duchovní svoboda vyrůstá z hloubky jeho lásky k Otci a z hloubky Otcovy lásky k jeho milovanému Synu Pánu Ježíši. Pokud jsme byli jakožto Boží děti zachráněni a stali se díky Jeho pozemské službě, tj. prostřednictvím Jeho oběti na kříži Jeho dětmi, máme v sobě stejný zdroj lásky, jako má sám Bůh. Jak to poznáváme? Tím, že zůstáváme v jeho Slově, které nám zjevuje pravdu a tato pravda o něm i o nás, nás činí svobodnými, takže již nechceme hřešit proti Bohu, ani bližním, ale chceme se držet jeho Slova, chceme se držet naděje, která je zakotvená v Pánu Ježíši Kristu. Jedině tak můžeme zažívat svobodu Božích dětí, které již nejsou povinni žít podle těla.
A nejen to, Pán Ježíš nám zaslíbil Svatého Ducha, v Jeho moci dokážeme usmrcovat hříšné činy. Jen ten, kdo se nechá vést Duchem Božím, je Božím dítětem, které poznalo pravdu a je skutečně svobodné.
Proto Apoštol Pavel Galatským (můžeme říct, že i nám) píše, aby žili z moci Božího Ducha, pak nebudou (nebudeme) podléhat tomu, k čemu je táhne (nás) tělesná přirozenost.
Pokud však nezůstáváme v Něm, ani v jeho Slově je možné, že budeme vyvrženi ven jako ratolesti, které budou hozeny do pece, kde je oheň spálí a potvrdí se tak, že jsme nikdy Božími dětmi nebyli.
V poslední části dnešního kázání bych se chtěl zamyslet nad duchovním bojem, který se odehrává v životě každého znovuzrozeného křesťana. V listě církvím v Galácii Pavel píše, že:
Jak je to možné, proč hřešíme i když nechceme? Bůh do nás vložil Svého Svatého Ducha, jinými slovy Písma vložil do hliněných nádob poklad, aby bylo patrno, že tato nesmírná moc je z něj a ne z nás.
Pro Boha, který je neomezený ve své moci, by nebylo nemožné, aby nám dal tělo oslavené, tělo bez hříšné přirozenosti. On se však, ve své nekonečné moudrosti rozhodl, že nám naše hříšná a smrtelná těla promění až při druhém příchodu pána Ježíše Krista. Do té doby budeme vést duchovní bitvy, ve kterých se budeme učit ve víře spoléhat na Jeho pomoc, a přistupovat k němu jako k přímluvci-
A knězi, který sám sebe přinesl Bohu jako zástupnou oběť a aby nás posvětil k Jeho službě.
Ve verších 19 - 21 se píše:
Pavel vyjmenovává několik příkladů lidské svévole, které ve světle Božího Slova jako lakmusový papírek odhalují, kým člověk je. Nikdo z lidí nemůže říct, že nehřeší, ovšem Boží děti nemají hřích jako životní styl, ve kterém neustále žijí a nijak s ním nejednají. Pokud ovšem „takové věci dělají“ a jsou v nich aktivní, jsou jimi více a více zotročeni a jen si střádají Boží hněv pro den soudu a nebudou mít podíl na Božím království. V Janově evangeliu máme zapsanou Ježíšovu promluvu, a protože jsme i my jeho učedníci, jsou tyto slova určena i nám. Tyto slova se týkají Ovoce Božího Ducha, tj. důsledky působení Ducha Svatého na našeho vnitřního člověka.
Jak velkým povzbuzením pro nás je vědomí, že ovoce, které neseme, není naším ovocem. Ovoce Ducha, které v našich životech je, je důsledkem Jeho působení na naše nitro, přináší Bohu slávu, nikoli nám. Proto nemusíme s nikým soupeřit a poměřovat své duchovní úspěchy, protože to nejsou naše úspěchy, ale Boží dílo v nás. Pán Ježíš říká, že každý, kdo zůstává v Něm, ponese hojné ovoce.
V minulém kázání Ríša mluvil o tom, co to znamená, že jsme zemřeli spolu s Kristem a že je naším úkolem neprobouzet k životu naše pozemské sklony a nechávat je tak pomyslně na odpočinku, v hrobě.
Z toho, co jsem již řekl, vyvstává otázka. Proč musím umrtvovat své hříšné vášně a sklony, když jsem již ospravedlněn vírou? Odpověď nalézáme v Gal 5, 25 a potvrzuje to i Ř 8,12–14.
Lidé žijící jen pro své sobectví, tělesné sklony či vášně, sklidí z těla záhubu. Naproti tomu ti, kdo se dají vést Duchem Svatým, jsou děti Boží. To jsou ti, kteří v moci Ducha usmrcují své hříšné sklony. A protože jsou v Kristu, není pro ně žádného odsouzení a jsou osvobozeni od zákona hříchu a smrti.
Jak je to s námi? Spoléháme na Pána Ježíše a usilujeme o to chodit v Jeho světle, nebo chodíme ve tmě a oslepeni hříchem spějeme do záhuby?