- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Tomáš Ondris, Praha 7. července 2024
Pokoj Vám a milost drazí v Kristu. Dnešního dne si společně otevřeme list Židům, a také mnohá další místa v Bibli. Téma dnešního kázání bude, naplnění zákona Pánem Ježíšem Kristem a konkrétně se podíváme na přikázání o odpočinku. Dnešního dne bychom si tak měli odpovědět na několik otázek, které s tímto souvisí:
Tak úvodním textem pro dnešní kázání jsem si vybral text z listu Židům kapitola 4,1-11, přečteme tento text, který je možná trochu složitější na porozumění. Ale možná hned z textu poznáme odpovědi na některé z otázek, které jsem nadnesl.
Na začátek jenom malé vysvětlení, standardně je možná zvykem přečíst text a potom ukázat na témata, které tento text obsahuje a ten text vyložit, takovému kázání se říká výkladové. Já dostal nabídnuto mít slovo na téma, tak proto nejdříve jsem začal tématem a k němu jsem vybral tento složitější text z listu Židům.
Nicméně projdeme si také pár veršů ze Starého zákonu, abychom lépe porozuměli těm přikázáním o odpočinku, které vůbec byly dány. Pak se podíváme i na Nový zákon, jak se k přikázáním sobotnímu odpočinku staví Nový zákon, Pán Ježíš a apoštolové, ukážeme si, jak mít správně odpočinek v Bohu, a pak samozřejmě budeme i v tomto textu z listu Židům, abychom mu dobře rozuměli.
Autor v listu Židům mluví o odpočinku a odkazuje se až na stvoření z Genesis 2, a pak také do Davidova Žalmu 95 a na příběh Jozua a lid, který vedl do odpočinutí. Tak koho by jen napadlo při čtení veršů Genesis 2,2-3, že autor spolu s Žalmem 95, a příběhem Jozua, vyvodí teologii o spasení v Novém zákoně a věčném odpočinku? Autor listu Židů tak použil tyto verše a pasáže ze Starého zákonu, aby ukázal, že Boží odpočinek stále trvá a je možné do něj vejít. A tak pojďme se podívat, co se v tom Starém zákonu píše:
V těchto verších vidíme, že je to Bůh, kdo odpočinul, a Adam vlastně do tohoto odpočinku přišel. Šestý den Bůh stvořil Adama, a sedmý den už je ohlášen odpočinek. A také Bůh zde neřekl Adamovi, že bude šest dní pracovat a sedmého dne si odpočine. Kdybychom přečetli širší kontext stvoření, tak můžeme vidět, že každý jeden den, kdy Bůh něco stvořil tak je pak zapsáno, že byl večer a bylo jitro. Byl večer a bylo ráno den první. Byl večer a bylo ráno, den druhý a takto to můžeme číst až do šestého dne. Ale sedmého dne, kdy Bůh dokončil své stvořitelské dílo, tak již není záznam o tom, že byl večer a bylo jitro, ale pouze, že sedmý den Bůh dokončil dílo a odpočinul. A zřejmě proto pisatel argumentuje v našem textu z listu Židům, že Boží odpočinek stále trvá a to již od stvoření světa.
S přikázáními pro den odpočinku se poprvé, kdybychom četli Bibli od začátku, můžeme setkat až ve 12. kapitole knihy Exodus, kdy lid Izraele dostal za příkaz mít slavnosti svátku nekvašených chlebů, poté co vyšli z otroctví z Egypta a pak v Exodu 16, kdy Izraelský lid sbíral manu na poušti. A potom nacházíme příkaz na kamenných deskách desatera, které dostal Mojžíš na hoře Sinaj v Exodu 20. A na tento odkaz se podíváme:
Tak v tomto přikázání se také odkazuje do stvoření. Bůh určil zachovávat sedmý den, jako den odpočinku kvůli stvoření, aby jim byl ten den svatý. Aby byl oddělen ode všech běžných dní. To bylo přikázáno zákonem.
Dále se podíváme, co dalšího bylo přikázáno ohledně dne odpočinku. Bůh později přidával instrukce k tomu, jak tento den zachovávat a k čemu je.
Tak pojďme se na to podívat. V sobotní odpočinek byl zákaz dělat jakoukoliv práci (Ex 20,10 a další), zákaz rozdělávat oheň (Ex 34,1–3), zákaz nosit jakýkoliv náklad (Jr 17,27), zákaz kupovat a prodávat (Neh 10,31), zákaz věnovat se svým vlastním zájmům (Iz 58,13–14), zákaz péct či vařit (Ex 16,23), zákaz vycházet v sobotu ze svého místa (Ex 16,29).
A věci, které se měli v sobotu dělat: Zachovávat tento den jako svatý (Ex 20,8), odpočívat (Ex31,15), nalézat rozkoš v Hospodinu (Iz 58,14), mít shromáždění (Lv 23,3). Také přikázání o odpočinku, obsahuje příkaz šest dní pracovat. Pro zachování dne odpočinku měli také přikázaný konkrétní čas, od večera do večera. Hospodin také určil trest za porušení tohoto přikázání a tím bylo vyobcování z lidu či dokonce smrt.
Víte, a na zachovávání přikázání o odpočinku právě podle Starého zákonu dbají i někteří křesťané. Někdy více či méně zákonicky – velmi rozšířená je např. skupina Adventistů sedmého dne, kteří si na zachovávání soboty dost zakládají.
Rád bych upozornil na úskalí, kterým takzvaní sabatariáni čelí, a jak je vlastně zákon může vést pod prokletí a někteří dokonce mohou být falešní konvertité, protože ve skutečnosti nejsou obráceni ke Kristu, ale k zákonu. Jejich Pánem ve skutečnosti není Kristus, ale zákon a spoléhají se na skutky Starého zákona v otázce spasení a i v otázce posvěcení.
Protože pokud někdo zachovává týdenní sobotní odpočinek, tak jak bylo přikázání dáno Izraeli, musím se ptát, zachovává ho přesně podle zákona? A co sváteční dny odpočinku?
V Leviticu 23, je takový seznam svátečních dnů Izraele, a ten seznam začíná každotýdenním odpočinkem sedmého dne.
A potom následuje výčet slavností, v nichž mají být stejně svatá bohoslužebná shromáždění. A ty jsou prvního a sedmého dne svátku nekvašených chlebů. Potom na svátek týdnů, svátek troubení, na den smíření a na první a osmý den svátku stánků, žádná práce. A to není vše. Zákon také dává povinnost slavit výroční sabaty. Každých sedm let, žádná práce. To můžeme číst v Leviticus 25:
A pak ve stejné kapitole můžeme číst ještě, že po sedmi výročních sabatech bude jubilejní milostivé léto.
Ano, dny odpočinku začali každý týden, pak byly určité sváteční dny Hospodinových svátků, pak byly sobotní roky každých sedm let, a každých padesát let mělo být vyhlášeno Hospodinovo léto milosti. Tak z toho můžeme vidět, že všechny ty dny a roky odpočinku někam vedou. A otázka je, kam vedou? Co nám tímto ten zákon chtěl říct? A proč jsou přikázané? Všechny odpovědi najdeme za chvíli v Novém zákoně, u Pána Ježíše Krista.
Teď zůstaneme ještě chvíli ve Starém zákoně, abychom měli lepší základ pro porozumění toho, jak Pán Ježíš naplnil Zákon včetně přikázání o odpočinku.
Podíváme se na to, co nám může Starý zákon říct o Desateru přikázání, které dostal Mojžíš na hoře Sinaj pro Izraelský lid. V Exodu 34,27–28 čteme:
Důležitá věc opakuje se několikrát ve Starém zákoně, že Desatero je vlastně smlouvou mezi lidem Izraele a Hospodinem. A přikázání o odpočinku v této smlouvě mělo být jakýmsi znamením mezi Bohem a lidem Izraele.
Otázka je, my máme také takovou smlouvu s Bohem a takové znamení smlouvy?
Jak uvidíme za chvíli, Nová smlouva nabízí a dává něco mnohem lepšího.
Nyní se podíváme ještě na takový jeden předobraz, na který nám poukázal neznámý autor listu Židům. A to je, jak vedl Jozue lid do odpočinutí. Pisatel listu Židům, říká že:
Vidíme tedy, jaký odpočinek dostali Jozue a lid Izraele. Dostali odpočinek od svých nepřátel a usadili se v zemi. Ale byl to jen předobraz. Nebyl to skutečný odpočinek. Který Bůh má ve svém díle spasení. Ano Izraelci padli na poušti, protože Bůh se zapřísáhl, že nevejdou do jeho odpočinutí. A tak do zaslíbené země vešli jenom Jozue, Káleb a potomci těch co zemřeli na poušti. O mnoho let později, co padli na poušti, pak byl napsán Žalm 95, kde je psáno:
Zde žalmista vyzývá, aby dnes, uslyší-li jeho hlas, nezatvrzovali své srdce. A tak i pomocí tohoto verše nám pisatel Židům ukazuje, že dnes stále je možnost vejít do Božího odpočinutí. A že Boží lid má stále Boží odpočinek před sebou. A že do něj vcházíme jen my, kdo jsme uvěřili. A že ti v tom předobrazu na poušti, nevešli do toho předobrazného odpočinku, protože slyšené slovo, které k nim Bůh tehdy mluvil, jim neprospělo, protože mu nevěřili. A tak dnes my vcházíme do odpočinutí jak? Na základě jaké zvěsti musíme věřit dnes, abychom vešli do jeho odpočinutí?
Nyní tedy přejděme do Nového zákona. Pamatujete ještě, jak jsme mluvili o milostivém létu přikázaném ve Starém zákoně? Každých sedm krát sedm výročních sabatů měl být jubilejní posvěcený rok zvaný Hospodinovo milostivé léto. Z historických pramenů jsem nedohledal, že by Židé někdy tento jubilejní rok slavili, údajně ani Josefus Flavius, slavný židovský historik, nemá záznam o tom, že by toto Jubileum někdy Židé plnily.
Ale máme jeden záznam v Novém zákoně, a tak pro mnohé to mohlo být docela překvapení, když Ježíš řekl tak jednou v sobotu v synagoze: „Přišel jsem, abych vyhlásil Léto Hospodinovy milosti.“ Tak podívejme se na tu pasáž, kde to Ježíš řekl:
Vidíme tak, že Ježíš přišel s něčím, co vysoce přesahuje týdenní sabat, a dokonce ono léto Hospodinovy milosti, se kterým Ježíš přišel, má jakýsi duchovní přesah oproti tomu, co bylo dáno Zákonem. A duchovní přesah znamená, že Ježíš činí něco, co je oku neviditelné, když například vysvobozuje člověka ze zajetí démonů.
To vzkázal Ježíš přes učedníky Janovi Křtitelovi, který byl tehdy ve vězení. Tak z tohoto můžeme vidět, že propuštění zajatců nebylo v tom proroctví myšleno doslova, že by Ježíš propustil všechny zajatce z vězení, ale něco většího a lepšího dělal, když vyváděl Duše ze zajetí Satana, když vyháněl démony. A tak můžeme vidět, jak Ježíš naplnil toto proroctví, ale také ten Zákon o milostivém létu. Pojďme dál.
Přikázání dne odpočinku je čtvrtým přikázáním v desateru, nyní se trochu podíváme na to, jak Nový zákon se staví k přikázáním z desatera. Tak vzpomeňme na to, jak Ježíš učil v onom kázání na hoře v páté kapitole Matoušova evangelia, kde říká, jak nepřišel zrušit, ale naplnit zákon, a poté tam uvádí různá přikázání ze Zákonu a dává jim ještě větší vážnost a přísnost. Určitě to známe ty slova Pána Ježíše:
Dále pak:
Tak tohle jsou jen dvě přikázání Starého zákonu a vidíme, že Kristus vůbec nezahazuje ani nepohrdá, přikázáními Starého zákonu, ale vyučuje s ještě větší vážností a přísností. Nicméně ono to nekončí těmi přikázáními a naším dodržováním, vůbec ne. Ježíš řekl, že naše spravedlnost musí být o mnoho vyšší než spravedlnost zákoníků a farizeů. A to asi nestačí jen o trochu lépe žít pod Zákonem. V apoštolských listech často nacházíme vysvětlení onoho Zákona:
A mnoho dalších míst je v Novém zákoně vysvětlující Zákon a spravedlnost z víry. A tak do odpočinku vcházíme jen my, kdo jsme uvěřili zvěsti o spravedlnosti z víry v Krista, a ti kdo jsou pod Zákonem, nemohou mít toto odpočinutí.
V Novém zákonu lze nalézt v podstatě reflektovány do evangelia všechny přikázání z desatera. Nicméně podívejme se na to, jak se Ježíš staví k dodržování sobotního odpočinku. Zase těch příkladů, kdy Ježíš konfrontuje farizeje s dodržováním soboty, je spousta. Většinou je to však Ježíš, který je od farizeů obviňován, jako ten kdo ruší nebo znesvěcuje sobotu. Jeden z mnoha příkladů v Janově evangeliu v páté kapitole:
To je myslím velmi pozoruhodné, jak zákoníci mysleli si, že Ježíš znesvěcoval nebo v jiných překladech dokonce rušil sobotu. Ale to jen proto, že oni nepoznali, kdo on je. A pro co tu vlastně sobota byla. Ještě jeden příklad.
Syn člověka je Pánem i nad sobotou. A on je Pánem i nad tím skutečným věčným odpočinkem, o kterém se zmiňuje pisatel Židům.
Pán Ježíš nás volá:
Pán Ježíš nás zavolal, abychom přišli k němu a měli odpočinutí v něm, jeho odpočinutí zde není jen jeden den v týdnu a není jen pro tento svět. Pán Ježíš neřekl, šest dní pracujte, dělejte si všechnu svoji práci a sedmého dne přijďte ke mně si odpočinout. Ne. Boží odpočinek v Kristu je tu stále, ne jenom v sobotu. Ale v Kristu je odpočinek stále den za dnem a míří až do věčnosti.
V první bodu jsme si řekli, že Desatero bylo smlouvou mezi Bohem a lidem Izraele, čtvrté přikázání desatera jim bylo znamením, že Hospodin je Bůh, ten který je posvěcuje. V Nové smlouvě je tomu však jinak. V Nové smlouvě nečteme, že dodržování sobotního odpočinku je znamením mezi námi a Bohem, protože máme větší, lepší a jistější znamení, které nám dosvědčuje, že jsme Boží děti. A to je Boží Duch.
V listu Efezským:
A tak sloužíme Bohu jiným a lepším způsobem.
Nejsme pod starou literou Zákona. Proto bychom se neměli nechat zotročovat, různými pravidly a zákony, které by nám nakonec akorát bránily konat dobro v Duchu svatém, jako těm farizeům, kteří ani nedokázali ocenit, že třeba Ježíš uzdravil nemocného člověka v sobotu a tak konal dobro.
Pokud jde o nějaké zachovávání dnů v Duchu svatém, tak křesťané by se neměli nechat zotročovat ani zotročovat jiné do nějakých pravidel, protože každý má svobodu, kterou Kristus vydobyl, nějaké dny zachovávat nebo nezachovávat. Tuto svobodu dobře ilustrují slova z listu Římanům:
A tak všechno bychom měli dělat jako by Pánu, ať už nějaké dny zachováváme, či nikoliv.
A na závěr:
Amen.