- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pavel Steiger, Praha, 16. června 2016
Podívejme se nejprve na dva biblické texty, které nám otevírají dveře k Boží „Neodolatelné milosti“ nebo „Účinnému povolání Duchem Božím“. Z nich budeme vycházet:
Tento text jasně učí, že všichni, do posledního, které Otec dává Synovi, přijdou ke Kristu. Ani jeden z nich si to nerozmyslí, ani jeden se nevzepře! Všichni, bez výjimky, které si Bůh zamiloval a vyvolil, budou neodolatelně přitahováni ke Kristu; budou chtít jít ke Kristu, protože nemohou odmítnout toho, koho milují. Kristus neztratí ani jednoho jediného! A to vše proto, že je to Otcova dekretivní, vůle, Jeho výnos, aby všichni Jeho, uvěřili v Syna, který za Boží lid zemřel zástupnou smrtí, aby Boží hněv na nich již nepřebýval.
Potvrďme si tuto úžasnou pravdu dalším textem Písma:
Protože jsme moji milovaní byli předem vyhlédnuti od Boha Otce, dále posvěceni Duchem Božím, a pokropeni Kristovou krví, proto a jenom proto, a z žádného jiného důvodu se poslušně, a chtěně odevzdáváme našemu Pánu Ježíši Kristu. Boží trojjediné monergické práci pod takovým „tlakem“ lásky nelze odolat.
Nejprve si znovu zopakujme širší souvislosti naší ztracenosti a Boží jednostranné záchrany. Ty nás nutně dovedou k „Neodolatelné milosti“.
(1) Přirozený člověk, Adamův potomek, je v důsledku prvotního hříchu duchovně mrtev, oddělený od Boha, neschopen chápat Boží věci a komunikovat vzhůru k Bohu. Vše, co člověk v tomto stavu koná, se odehrává na jevišti hříchu. Je satanův vazal, otrok hříchu a kvůli své zkažené přirozenosti není schopen z vlastní vůle zatoužit po následování Boha.
(2) Proto se Bůh z nevýslovné, úchvatné dobroty nad člověkem slitoval. BŮH OTEC VYVOLIL pro sebe a kvůli sobě svůj Boží zaslíbený lid, svoji církev, kterou si z celého padlého Adamova pokolení před stvořením věků zamiloval odvěkou láskou a určil ke spasení. Jeho vyvolení není podmíněné ani zásluhami, ani „vírou“ přirozeného člověka; je výlučně založené na Boží svrchované milosti.
(3) Aby Boží zaslíbení byli zachráněni, Bůh Otec vyslal na svět v těle svého Syna, Ježíše Krista. Dal Mu svůj lid, aby jej BŮH SYN SPASIL. Ježíš Kristus na kříži zastoupil Boží vyvolený lid v potrestání. Nesl výlučně jeho hříchy, nikoli hříchy celého lidstva. Tak jej vykoupil z otroctví hříchu, vyvedl zajatce ze satanova uvěznění. Bůh Syn nikomu neumožnil spasení; On účinně spasil celý svůj lid!
(4) Aby byl Boží lid v poslušné jednotě s Bohem, aby věřil, že jej Bůh Otec vyvolil a Bůh Syn spasil, vyslal Bůh Syn na zemi Přímluvce, Boha Ducha svatého, který vychází, jako Bůh Syn, od Boha Otce. BŮH DUCH SVATÝ ZNOVUZRODIL, nově stvořil, vzkřísil spolu s Kristem do nového života plný počet zaslíbeného Božího lidu. Tak Boží Duch dokonal nepodmíněnou, proto neodolatelnou milost, na které se podílejí všechny tři Osoby trojjediného Boha. Tvořivé moci Ducha svatého, účinnému povolání Duchem, znovuzrození nového člověka v Kristu nelze odolat, tak jako nelze odolat tělesnému narození.
Nechme opět hovořit Písmo, abychom si osvojili, co znamená Boží trojjediná, dokonalá součinnost, co obnáší neodolatelná milost, tj. účinné povolání Duchem:
Zde je ta posloupnost:
Rozveďme si trochu podrobněji účinné povolání Duchem. Každá Osoba trojjediného Boha – Otec, Syn a Duch svatý — má svůj osobitý úkol v každé oblasti Božího konání. Z Písma vyplývá, že každý Otcův záměr je vždy dokonale vykonán Synem, a následně, Synova práce je zprostředkována Duchem svatým:
Všimněme si v předešlém verši nadčasové logické posloupnosti. Otec svou církev vyhlédl a vyvolil, Duch svatý ji posvětil, tj. znovuzrodil za tím účelem, aby viděla Krista, aby věřila v dokonale dokonanou oběť Jeho krve, která ji ospravedlnila a vykoupila ze satanova otroctví hříchu, a aby se Mu poslušně odevzdala.
To je v kostce neodolatelná milost, účinné povolání Duchem. To je Boží jednostranné, monergické, stvoření církve, Jeho lidu. Když pracuje Bůh, vždy pracuje v součinnosti podle úradku své trojjedinosti. Ani jedna ze tří Osob nemůže stát mimo uskutečnění jakéhokoli Božího záměru. Každá Boží Osoba vždy dokonale vykoná své poslání. Co se Bohu líbí, to s naprostou důsledností vykoná (Iz 46,10):
Tak tomu musí být, tak to platí, i pokud jde o záchranu Jeho vyvolených.
Dobrá novina, evangelium, nemůže zvát a nezve k Bohu a spasení ty, kdo jej neslyšeli:
Ti, kteří neměli zákon a hřešili, také bez zákona zahynou; ti, kteří znali zákon a hřešili, budou odsouzeni podle zákona. (Ř 2:12) (také Ř 10:13-14).
Zve ale všechny kdo jej slyší, aniž by rozlišovalo, kdo patří k vyvoleným a kdo ne. Slibuje spasení každému, kdo se obrátí a uvěří. Toto všeobecné, vnější pozvání evangelia je bez výjimky odmítáno každým přirozeným člověkem, protože:
Oproti tomu Boží spásná milost, tj. účinné vnitřní povolání je stvořeno Duchem svatým jen v těch, kdo byli Otcem vyvoleni a Synem vykoupeni:
Toto zvláštní, vnitřní účinné povolání, znovuzrození z Ducha svatého je Boží dekret, který je již ze své stvořitelské definice vždy stoprocentně účinný; nelze se mu vzepřít, nelze mu odolat. Odmítnout znovuzrození je stejně absurdní jako odmítnout tělesné narození. Ještě nestvořený člověk, ať tělesně nebo duchovně, nemůže projevovat jakoukoli vůli být či nebýt.
Jenom Bůh svojí stvořitelskou, svrchovanou mocí a vůlí tvoří jak tělesný život – spojuje tělo s vnitřním člověkem, tak duchovní život – spojuje vnitřního člověka s Duchem Božím. Ne-existující nebo mrtvý nemůže vznášet přání, aby byl, či nebyl. Hlína nemůže vyjednávat s hrnčířem, jakou nádobu z ní má udělat (Ř 9,20-21). Aktivní ve stvoření kohokoli a čehokoli nového je výhradně Stvořitel.
Opravdové spasení není jakási oprava starého vnitřního člověka. Starý vnitřní člověk je duchovně mrtev, proto musí být nově stvořen z rozpadlého kostlivce:
Někteří namítají, že Ezechiel zde hovoří o plošném spasení Židů během velkého soužení, nikoli o církvi. S tím nemůžeme souhlasit. Mějme vždy na paměti, že Starý zákon představuje fyzické předobrazy Krista; Nový zákon představuje duchovní skutečnost, tj. Krista samotného. Proto se Ezechiel 37,4-14 vztahuje na církev, na tělo Ježíše Krista z Židů a pohanů. Nechť je naším argumentem Mojžíš.
Hospodin Mojžíšovi nabídl spasení pouze pro etnický Izrael pod podmínkou poslušnosti a dodržování Jeho smlouvy:
Hospodin zde podmiňuje spasení Izraele poslušností, kterou žádný přirozený člověk není schopen dodržet. Nikdo z Židů ani pohanů nemohl a nemůže stoprocentně poslouchat Boha, nikdo z nich nemohl a nemůže dodržet smlouvu — až na jediného Žida, člověka, Boha, Pána Ježíše Krista. On nepřišel zrušit Starou smlouvu ani zákon ani proroky, ale naplnit je (Mt 5,17). On jediný ve všem poslechl Otce a ve všem dodržel zákon. A tak každý znovuzrozený, koho Kristus Duchem svatým pokřtil (ponořil) do sebe, koho Duch svatý zapečetil v Kristu, již z hlediska svého bydliště v Kristu činí pozičně vše, co činí Kristus:
Vše, co naplnil Kristus, na tom má pozičně účast každý, kdo v Něm duchovně sídlí, přestože je v těle naprosto neschopen dodržet celý zákon (Ř 7,14-25). Připomeňme si znovu naši známou ilustraci: Když auto uhání 130km rychlostí, jsme-li v něm, uháníme také, ačkoli v těle jsme naprosto neschopní tak rychle utíkat. Podmínku, tj. naprostou poslušnost, kterou uložil Hospodin Židům, potažmo Božímu Izraeli(Ga 6,15-16), celému společenství Izraele z Židů a pohanů (Ef 2,12), splnil jediný člověk, Ježíš Kristus. Proto dnes může Bůh kvůli Kristovu skutku, nikoli kvůli našim skutkům, prohlásit: Ne že budete, ale už jste královské kněžstvo. Ezechiel 37,4-14 se tedy vskutku vztahuje na celou církev, na celý Boží Izrael:
Bez znovuzrození, bez nového stvoření nemůže nikdo spatřit království Boží (J 3,3). Pavel v podstatě sdělil korintským křesťanům totéž:
Bůh vyhlašuje svoji absolutně svrchovanou dekretivní vůli, svůj bezpodmínečný výnos, že On sám svému lidu, který si na věčnosti zamiloval spásnou láskou, dá nové srdce, odstraní mu srdce z kamene a vloží do něj nové srdce z masa (Ez 36:26). Jeho lid je Boží neodolatelnou milostí, Jeho účinným povoláním nově stvořen. Bůh si stvořil pro sebe a svou slávu urozený, královský, kněžský, svatý národ; vlastněný, adoptovaný, osvojený Bohem, takový, který byl Kristovou krví vykoupen a vytržen ze satanovy tmy do života, do podivuhodného Kristova světla, aby hlásal mocné Boží skutky spasení (1Pt 2,9). Ostatně již starozákonní Izajáš prorokoval Boží neodolatelnou milost, Jeho stvořitelský počin:
Způsob, jakým Bůh duchovně znovu stvořil hříšného Saula z Tarsu, satanova otroka, aby přebýval v Kristu, můžeme vztáhnout na každou zaslíbenou duši. Saul Krista nehledal, netoužil po Něm, naopak Jej pronásledoval. Byl na cestě do Damašku, aby vyhladil ty, kteří již uvěřili a Krista následovali. Bez jakéhokoliv varování světlo a hlas z nebe zasáhly do Saulova života (Sk 9:1-22). Saul byl ochromen, oslepen, přemožen a vyděšen. Nikdo z těch, kdo ho doprovázeli, nebyli schopni slova. Boží odvěké ustanovení, Boží dekret, neodolatelná Boží milost povolaly Pavla se stoprocentní účinností, aby kázal Kristův kříž pohanům:
Bůh si vyvolil Pavla k předem danému účelu již před jeho narozením. Stejně odděluje každého svého zaslíbeného již v lůně matky podle svého svrchovaného, svatého předsevzetí.
Každá vyvolená, zaslíbená duše byla od věků, před založením vesmíru, obdarována Bohem neodolatelnou milostí, „spasením & vírou“, účinným povoláním Duchem svatým; nikoli podle předsevzetí své, hříšné vůle, ale podle předsevzetí svaté, svrchované Boží vůle:
Znovu a znovu vidíme, že pouze svrchovaný Bůh na věčnosti rozhoduje, nad kým se smiluje a slituje (Ex 33:19), koho miluje odvěkou spásnou láskou a koho pomíjí. To, že se Saul stal apoštolem Pavlem, nebyla Pavlova volba, ale Boží volba, tj. Boží neodolatelné omilostnění, účinné povolání Duchem.
Nikdo si nezvolil, do jakého národa nebo rodiny se narodí, zda bude muž nebo žena, jakého věku se dožije atd. Stejně tak si nikdo nezvolil — aby se nevychloubal (1K 1,26-31) — zda se znovu narodí, zda bude patřit k vyvolenému, urozenému, královskému rodu (Zj 5,10). Duchovní znovunarození nepochází ze zotročené vůle člověka, viz archetyp Izmael, ale ze svrchované, svobodné vůle Boží, viz archetyp Izák. Kdyby záleželo na člověku, kdyby se člověk radil se svým tělem a krví, jak naložit s Kristovým křížem, nenašel by se na světě ani jeden, kdo by šel Boží cestou, každý by šel bludnou cestou (Ž 58,4).
Jeden z nejvýstižnějších předobrazů, který poukazuje na neodolatelnou milost, na účinné povolání Duchem, je tělesné obživení Lazarova mrtvého těla. Lazar nemohl svému tělesnému obživení ani vzdorovat, ani jej nemohl volit, protože byl mrtvý:
Lazarovo tělo leželo v hrobě a jediné, co se nad ním vznášelo, byl zápach. Duchovním rozkladem zapáchá každý přirozený člověk. Jen Boží nadpřirozený zásah mohl tuto beznadějnou situaci změnit. Teprve když Lazar ožil, začal projevovat známky života. Začal slyšet, vidět a mohl vykročit. Byl Lazar tělesně obživen proti své vůli? Mohl se mrtvý Lazar vzpírat a odolávat Božímu tvořivému, oživovacímu počinu, když žádnou aktivní vůli neměl? Protestuje snad novorozeně, že se narodilo proti své vůli, že se ho nikdo neptal? Jistěže ne! Je životaschopné, má vrozenou, Bohem stvořenou vůli žít.
Obdobné je to i s novorozencem z Ducha. Tak jako nikdo nemůže vzdorovat, odolávat svému početí a tělesnému narození, tak se nikdo nemůže vzepřít, odolávat svému duchovnímu narození. Duchovní novorozenec je obdarován Bohem stvořenou, skutečnou svobodnou vůlí, která již prahne po Kristu (J 8,36):
Duchovně vzkříšený člověk projevuje duchovní činorodost skrze víru, skrze duchovní zrak a sluch následuje svého Pastýře, poslouchá Jej a koná Jeho vůli; to je synergie, to je asymetrická spolupráce. Obojí, jak tělesné narození, tak duchovní znovuzrození, je Boží stvoření nového člověka, je to jedinečný, monergický, tvořivý projev Boží svrchované, dekretivní vůle v posvěcování.
Kristus je dokonalý ženich své nevěsty – svého vyvoleného lidu, své církve, své ekklésie. Jeho dokonalost spočívá v neodolatelnosti. Takový Ženich nemůže dostat košem. Kdyby jej Jeho vykoupená nevěsta nemilovala, Jeho lid nebyl věrný, stal by se jen zhrzeným nápadníkem, přestal by být Bohem.
Trochu odbočení:
Odkud asi pohané celého světa čerpali svoje pohádky, pověsti a ságy? Alegorický, až apokalyptický jazyk pověstí a pohádek pohanů má často svůj původ ve zdeformované pravdě. Všichni byli rozptýlení z Bábelu, ze zmatku. Se zatajeným dechem jsem jako dítě poslouchal obměny stále stejného příběhu – jak princ vysvobodil svoji milovanou princeznu z vězení sedmihlavého draka, kde byla uvězněna, kde byla zbavena svobody. Princ si ji vybojoval a vysvobodil pro sebe, aby se z ní mohl těšit, jako se těší ženich z milované nevěsty, aby jej i ona věrně milovala a stála při něm. A jestli neumřeli, žijí podnes. Podobnost pohanských ság s Božím zjevením není jistě náhodná.
Pán Ježíš Kristus je ten Princ a Král, Bohatýr, ženich, který za svoji nevěstu, církev, bojoval a přemohl sedmihlavého draka (Zj 12,3), toho Zlého satana.
Vyloupil jeho dračí sluj (Mt 12,29; Iz 49,24-25), uloupil mu a osvobodil svoji nevěstu, svoji církev, vykoupil si svůj lid pro sebe drsným bojem na kříži:
Kristus vyrval svůj lid ze satanových spárů jako oharek z ohně:
Kristův kříž nebyl nějaký směnný obchod se satanem. Byla to záchranná, bojová akce, jako když hasiči vyvlékají z hořícího domu bezvládná, bezvědomá těla lidí, otrávených oxidem uhelnatým. Takový člověk je plně v rukách zachránce. Nemůže se zachráncem ani spolupracovat, nemůže se mu ani vzepřít. To je Neodolatelná milost, to je Účinné povolání Bohem. Teprve na „čerstvém“ vzduchu zachráněný procitá, vidí a slyší svého zachránce. Spoléhá na Něj. Začne Jej milovat jak jen může, tj. „z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí.“ Miluje Ho, protože:
Amen
Podpůrné verše