- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Abychom pochopili celou problematiku Melchisedecha, musíme nejprve pochopit širší souvislosti, především vztah a rozdíl mezi starou, mojžíšskou, tj. sínajskou smlouvou a novou, Kristovou, tj. sijónskou smlouvou; rozdíl mezi Hagarou a Sárou; rozdíl mezi starým Božím lidem tj. etnickým Izraelem a novým Božím lidem tj. církví v níž etnický původ nerozhoduje. Z těchto a dalších paralel tedy souběžností, nám vyplyne i rozdíl mezi Abrahamem, totiž Áronovským kněžstvím, a kněžstvím Kristovým – podle řádu Melchisedecha. Tady jsou ty širší souvislosti:
Na Starý zákon můžeme pohlížet jako na slib a na Nový zákon jako na naplnění tohoto starozákonního slibu. Starý zákon jsou fyzické předobrazy, nový zákon je duchovní skutečnost. Starý zákon jsou tedy fyzické předobrazy Krista, Nový zákon je duchovní skutečnost, je to Kristus sám!
Starý zákon neustále připomínal, že v posledních dnech přijde Mesiáš a ustanoví novou a lepší smlouvu než byla ta stará, která sloužila smrti, protože byla založena na liteře Zákona. Ta nová smlouva bude dokonalá, protože bude založena na oživujícím Božím Duchu. Pouze Kristus byl schopen naplnit starou smlouvu a tak vykoupit svůj lid. Všechna starozákonní zaslíbení byla, a jsou již dnes, v tomto okamžiku, naplněna v našem Pánu Ježíši Kristu. Zde je důkaz:
Na naplnění staré smlouvy v nové smlouvě Pána Ježíše Krista poukazoval již Mojžíš. Ten velmi dobře chápal, že jeho úkol byl pouze přechodný, obrazný, ale záslibný. Věděl, že ten pravý a konečný prorok, jenž vyvede všechen Boží lid, ze židů i z pohanů, do skutečné zaslíbené nebeské země, kde budou příbytky vybudovány samotným Bohem, teprve přijde!
Boží zaslíbení, která Bůh vyslovil ústy svých starozákonních proroků, vyplnil skrze svého Syna. Kristus je ten jediný zprostředkovatel věčné Nové smlouvy. On vládne na nebeských výsostech jako Pán a Král svému království, jež není z tohoto světa. Proto, ani jeho zaslíbený lid ze židů a z pohanů nepatří tomuto světu, ale má občanství v nebesích.
Kristus je tím Apoštolem a Nejvyšším Knězem našeho vyznání. O něm nám již psal prorok Jeremjáš. Jeremjáš nemluvil výhradně k národnímu Izraeli [viz Ř 9:6], mluvil k Božímu Izraeli ke všem vyvoleným ze všech pronárodů. Naplnění slibů se přece vztahuje na Abrahamovo potomstvo a ten je otcem nejen židů, ale i hlučícího davu pronárodů, [viz Genesis 17:4]!
Věk církve, věk mezi oběma Kristovými příchody je věk posledních dnů, v kterém k nám Bůh promlouvá ne skrze proroky, ale skrze svého Syna, Ježíše Krista:
Starý zákon je tedy o Kristu a jeho těle (církvi), Nový zákon je Kristus a jeho tělo (církev)! Mojžíš v podstatě varuje pokristovské generace Božího Izraele [Dt 18:15-19; Sk 7:37; J 1:21,25; Mt 17:5; Lv 23:23-32; Ž 2:12]:
Poslouchejte Krista nebo zahynete. Já a všichni proroci, kolik jich jen bylo, ukazujeme „pouze“ na něj. Vzhlížejte ke skutečnosti, jež je zprostředkovaná Synem. Nevzhlížejte ke starozákonním stínům a předobrazům, které Kristovu skutečnost jen nastínili.
Veškeré Boží zaslíbení je obsaženo v plném Božství Ježíše Krista. Starozákonný slib byl předjímajícím očekáváním. Novozákonné naplnění v Kristu je lepší, protože je dokonalé a dokonané. Kristus je tou věčnou sijónskou (ne sínajskou) smlouvou!
Ta pastva je Kristus. Nová smlouva je kvalitativně nadřazená staré, protože její podstata není neživá, odsuzující a zabíjející litera, ale živý Kristus. Jak řekl Pavel:
Nosná myšlenka knihy Židům je, že starozákonní zaslíbení jsou naplněna v Kristu. V 1. kapitole čteme, že Kristovo postavení je vyšší než postavení andělů:
Také se dočteme, že Syn Boží, Ježíš Kristus je Bůh:
Ve 2. kapitole se dovídáme, že Boží lid, to jsou jeho zaslíbení a vyvolení, bude přiveden skrze Krista do Boží slávy:
Dále se dočítáme, že ti, které Bůh uvádí do slávy, jsou totiž Abrahamovým potomstvem z židů a pohanů:
Ve 3. kapitole Židům nás pisatel důrazně nabádá, abychom si hleděli Krista:
Prostředník staré smlouvy, Mojžíš, byl věrný služebník v celém Božím domě, zatím co Kristus je věrný Syn nad celým Božím domem. Kdo je Božím domem a chrámem je zřejmé – je to Abrahamovo potomstvo, zaslíbení židé a pohané.
Mojžíš, prostředník staré smlouvy, je pouze typem Ježíše Krista, který je ve všem nadřazený prostředník nové smlouvy. Stavitel domu je přece vždy nadřazen všem svým stavebním nástrojům, jako byl např. Mojžíš.
Ve 3. a 4. kapitole nám Duch Boží sděluje, že pravé sobotní odpočinutí máme v Kristu [viz. Žd 4:9]. Odpočinek v něm je nad každé lidské pomyšlení.
Přicházíme k jádru našeho zamyšlení. Kristus je věčný Kněz podle Melchisedechova řádu:
Zde se pisatel knihy Židům v podstatě odvolává na 110. žalm:
Tady bylo to starozákonní zaslíbení; starozákonní předobraz! Pisatel knihy Židům ale ukazuje, jak toto zaslíbení bylo naplněno v Kristu:
Když Ježíš na kříži skonal, roztrhla se chrámová opona, za kterou mohl do nejsvětější svatyně jen nejvyšší velekněz. V Knězi Ježíši, podle řádu Melchidesechova, již pronikáme nikoli do dočasné, pozemské, chrámové svatyně, nýbrž do nebeské svatyně!
Odkud se vlastně Melchisedech vzal? Kdo je to? Je to taková prazvláštní biblická postava!? Málokdy se o něm káže nebo píše, protože náhle přichází odnikud, nakrátko se objeví, pak zmizí a nezanechává po sobě žádné stopy. Všechno co o Melchisedechovi ze Starého zákona víme je toto:
Kromě již citovaného 110. žalmu, v němž se Hospodin zapřisáhl, že Mesiáš, Ježíš Kristus, bude knězem podle Melchisedechova řádu, Starý zákon o tomto podivně zastřeném knězi Boha nejvyššího mlčí. Navzdory těmto pouhým dvěma starozákonním předobrazům Kristova kněžství v Melchisedechově kněžství; pisatel knihy Židům odkazuje téměř polovinu své knihy na Kristovo kněžství podle řádu Melchisedechova!
Víme již, že Melchisedech byl vyzdvižen i nad Abrahama o kterém víme nesrovnatelně víc. Melchisedech totiž Abramovi požehnal. Vyšší přece žehná nižšímu. Abram potom dal Melchisedechovi desátek ze všeho, což je důkaz Abramovi podřízenosti Melchisedechovi.
Každý starozákonní fyzický předobraz, představoval nějakou novozákonní duchovní realitu (skutečnost).
Například, židovská pascha byla svým způsobem fyzická forma, druh, typ Kristova kříže, která jej sice zobrazovala, ale nepředpovídala. Samotný Kristův kříž, protějšek, antityp paschy, bylo vynoření starozákonního principu, druhu, způsobu téže základní myšlenky, téže zásady ve vyšší, totiž duchovně reálné formě. Nebo, starozákonní Izrael byl fyzický druh, typ, princip Božího lidu, stačilo se do něj jen fyzicky narodit. Naproti tomu novozákonní církev, Kristovo tělo, Boží chrám je antityp fyzického Izraele, protože již není zobrazujícím principem, ani typem, ani druhem Božího lidu, nýbrž je již konečným, reálným, skutečným duchovním lidem do kterého se nevstupuje skrze fyzické Abrahamovy geny, ale skrze Boží „geny“ narozením z Ducha svatého bez ohledu na fyzickou příslušnost. Pravými Abrahamovými potomky a Boži dětmi jsou všichni zaslíbení z židů a nežidů [Ř 9:7-8]. Takovými příklady bychom mohli dlouho pokračovat…
Pokračujme tedy. Melchisedechovo kněžství v Gn 14:18-20 sice neslibovalo přicházející Kristovo kněžství (jako Žalm 110:4), ale zobrazovalo jej druhově, způsobově, kvalitativně a typově. Kristovo kněžství podle Melchisedechova typu se zásadně liší od áronovského kněžství. Konečná, věčná, duchovní realita, antityp Melchisedechova kněžství je Kristovo kněžství. Je to opět vynoření starozákonního principu, druhu, způsobu nebo typu téže základní myšlenky, téže zásady, ale ve vyšší, slavnější formě.
Zásada Melchisedechova kněžství byla nadřazena zásadě Áronova kněžství, protože zásada Áronova kněžství vězela v poslušnosti zákonu:
Někdo si myslí, že to byl anděl. Osobně jsem si dlouho myslel, že Melchisedech bylo jakési „předvtělení“ samotného Krista. Dnes se přikláním k výkladu, že Melchisedech byl historickou osobností, jehož kněžství bylo druhem (typem) kněžství Ježíše Krista.
První vlastnost Boha, tedy i Krista je – že je. Jeho jméno je JSEM, proto vlastní nepodmíněnou existenci (Ex 3:14). Melchisedech musel tedy způsobově (typově), ne tělesně, splňovat tuto věčnou Boží vlastnost:
Kdyby byl Melchisedech „předvtělením“ Krista, tedy Kristem samotným, potom by v předešlém verši nemohlo být napsáno, že je „podoben Synu Božímu“, ale muselo by být napsáno, že „je syn Boží“. K této problematice se ještě vrátíme. Tomu, že Melchisedech nebyl samotný Kristus, nasvědčuje i text o 12 veršů níže, který říká, že je ustanoven jiný kněz (Kristus), jenž je druhově, typově podobný knězi Melchisedechovi:
Další starozákonní požadavek na kněžství bylo, že kněz musel být člověk, protože jenom člověk mohl zastupovat člověka:
Rozhodně můžeme vyloučit možnost, že Melchisedech byl anděl, protože jenom člověk může zastupovat člověka před Bohem. Dnes věřím, že Melchisedech nemohl být ani „předvtělený“ Kristus, protože jeho vtělení, narození z panny (inkarnace) se událo asi o 1600 let později:
Kristus nás může před Bohem zastupovat jako nejvyšší kněz, protože se stal člověkem. Stal se posledním Adamem [1K 15:45]. Tak jako zástupce rodiny musí pocházet z rodiny, tak jako vyslanec musí být občanem země, kterou reprezentuje, tak pouze člověk mohl zastupovat člověka (lid) v potrestání za hřích:
Vraťme se podrobněji k tomuto verši:
Na první pohled se přece zdá, že Melchisedech nemůže být člověk! Každý přirozený člověk má přece lidské rodiče a jeho tělesná pouť jednou skončí. Jak může tedy člověk Melchisedech zůstat knězem navždy?
Řešení je pouze jediné. Pisatel knihy Židům nesrovnává dva skutečné, historicky existující muže, Melchisedecha a Ježíše Krista, ale srovnává dvoje kněžství; kněžství Melchisedechovo a kněžství Kristovo. Bůh ve své prozřetelnosti povolal člověka Melchisedecha do takového kněžství, které by zobrazovalo způsob, typ kněžství Ježíše Krista. Dále, pisatel Židům zde nemůže srovnávat dva muže, protože verš (Žd 7:3) tvrdí „je bez otce, bez matky“ a dobře víme, že Ježíš Kristus měl jak matku (pannu Marii) tak Otce (Ducha svatého). Ježíš měl také počátek, když se narodil v Betlémě, přestože verš (Žd 7:3) tvrdí „jeho dny nemají počátek“.
Melchisedech musel mít jak tělesného otce, tak matku, nikde není napsáno, že se nenarodil. Zde je jádro věci. Jeho kněžství nebylo založeno na předcích, ani na otci ani na matce. Melchisedech byl podle (Žd 7:3) knězem „bez předků“ totiž bez rodokmene! V levitském kněžství byl ale rodokmen tou jedinou kvalifikací jak se stát knězem. Starozákonní kněžství se nedalo ani koupit, ani jmenovat, ani zvolit, ani uchvátit. Starozákonní kněžství bylo založeno na rodokmenu, na levitských Áronových předcích. Starosmluvní kněžská kvalifikace závisela na tom, kdo byl tvůj otec, zda byl Levita a zda přímým potomkem Árona. Řád Melchisedechova kněžství tedy vůbec nezapadal do řádu starozákonního kněžství Izraele. Rodokmeny byly ve starozakonním a starosmluvním věku klíčové. První kapitola první knihy Nového zákona začíná starozákonným kdo počal koho až po Krista. Po Kristu rodokmeny ustávají a vůbec nezáleží na tom, kdo jsou naši pokrevní předci. Jediný platný „rodokmen“ je, abychom se znovu narodili z Ducha Božího, abychom byli duchovními potomky Abrahama, abychom měli jeho víru. Děti Boží nejsou pokrevní děti, ale dětmi Božími jsou ty, které jsou zaslíbené jak se dočteme v Římanům 9:6-8. To, že po Kristu, rodokmen předků již nehrál žádnou roli bylo pro novou smlouvu naprosto nezbytné. Kdyby starozákonní rodokmeny platily dodnes, Ježíš by se nemohl kvalifikovat na kněze. Ježíš byl totiž z Judova ne z Leviho kmene. I kdyby byl Ježíš skrze Marii Levita, tak by se přesto nekvalifikoval, protože jeho nebeský Otec jistě není přímý potomek Árona.
Nová smlouva, kterou ustanovil Kristus, protože On je tou smlouvou, však zaručuje nesrovnatelně lepší „zastupitelství“, tj. kněžství, než bylo to staré áronovské. V Kristu je vše nové. Ježíš Kristus je knězem podle řádu, druhu, způsobu, tj. typu Melchisedechova kněžství proto, že Melchisedech byl jmenován knězem přímo samotným Bohem, aniž by jej podmiňoval áronovský rodokmen nebo 20-letá délka kněžské služby od 30 do 50 let věku jak nařizoval zákon. Kněze Melchisedecha Bůh ustanovil proto, aby starozákonní židovští svatí poznali, že konečné, věčné kněžství, nebude áronovského, nýbrž melchisedechovského typu. Židé měli jasné proroctví, že jejich zaběhnuté áronovské kněžství jednoho dne skončí. 110-sátý žalm popisuje kněžství Pána Ježíše Krista právě podle Melchidesechova řádu:
Před tímto kněžstvím se sklonil i Abraham a v něm i všichni jeho duchovní potomci, totiž církev! Zopakujme si celý klíčový úsek z knihy Židům. Melchisedech je typ Kristova, v žádném případě áronovského kněžství:
Na závěr můžeme bezpečně prohlásit, že Melchidesechovo kněžství starozákonním židům zvěstovalo, že přijde doba, kdy áronovské kněžství zanikne. Po Kristově ukřižování, od nastolení věčného Kristova kněžství, které je založeno na stejných zásadách jako Melchisedechovo kněžství, judaismus skončil!
Ježíš Kristus se narodil pod starou smlouvou, žil pod ní a zemřel pod její kletbou:
Chrámová opona se roztrhla a jeho lid má v Kristu přístup k Bohu. Ne jednou za rok, ale bez ustání, vždyť jeho lid je chrám Boží.
Jsme-li v Kristu vše je nové: naše postavení v Kristu, náš přístup k Bohu, naše jméno, máme novou oběť, nového kněze, zástupce, zprostředkovatele, máme nový zákon a to je Kristus, máme nové království, nové narození, novou smlouvu. Vše je nové, dokonalé a úplné.
AMEN