- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
A Ježíš k nim znovu mluvil v podobenstvích: "S královstvím Božím je to tak, jako když jeden král vystrojil svatbu svému synu. Poslal služebníky, aby přivedli pozvané na svatbu, ale oni nechtěli jít. Poslal znovu jiné služebníky se slovy: `Řekněte pozvaným: Hle, hostinu jsem uchystal, býčci a krmný dobytek je poražen, všechno je připraveno; pojďte na svatbu!´ Ale oni nedbali a odešli, jeden na své pole, druhý za svým obchodem. Ostatní chytili jeho služebníky, potupně je ztýrali a zabili je. Tu se král rozhněval, poslal svá vojska, vrahy zahubil a jejich město vypálil. Potom řekl svým služebníkům: `Svatba je připravena, ale pozvaní nebyli jí hodni; jděte tedy na rozcestí a koho najdete, pozvěte na svatbu.´ Služebníci vyšli na cesty a shromáždili všechny, které nalezli, zlé i dobré; a svatební síň se naplnila stolovníky. Když král vstoupil mezi stolovníky, spatřil tam člověka, který nebyl oblečen na svatbu. Řekl mu: `Příteli, jak ses sem dostal, když nejsi oblečen na svatbu?´ On se nezmohl ani na slovo. Tu řekl král sloužícím: `Svažte mu ruce i nohy a uvrhněte ho ven do temnot; tam bude pláč a skřípění zubů.´ Neboť mnozí jsou pozváni, ale málokdo bude vybrán." (Matouš 22:1-14)
Úvod
Se „spasením & vírou“ je to obdobné jako s Ježíšovým podobenstvím o svatební hostině (Mt 22:1–14). Místy není úplně jednoznačné, proto z něj nemůžeme plně vyčíst sled spasení. Přesto můžeme bezpečně předpokládat, že vybraní (vyvolení) svatebčané, v tomto podobenství reprezentují Kristovu nevěstu, Boží lid, církev. Tomuto podobenství musíme také rozumět v celém kontextu. Ježíš totiž mluví k zatvrzelým farizeům, kteří se v podobenství poznali, ale současně jej musíme chápat tak, že má i obecnou platnost. Vztahuje se proto na všechny, kdo slyší nebo čtou evangelium, dobrou novinu, že Kristus přišel, aby hledal a spasil, to co zahynulo rodem, jak dokazují verše:
Všichni jsme rodem hříšní, zahynulí, uvězněni v satanově domácnosti, do které jsme se nechali polapit v Adamovi. Proto zasluhujeme být navěky odděleni od svatého Boha. Bůh ale Mojžíšovi ukázal svoji dobrotu, svoji slávu.
Ta úžasná Boží dobrota vězí v tom, že se vůbec smiloval a slitoval nad námi, kteří si to vůbec nezasluhujeme. Proto Otec poslal svého Syna, Ježíše Krista,
On hledá, nikoli my. Boží spasení, odvěků milovaní, jsou Kristovou vyvolenou nevěstou. Při druhém příchodu Pána Ježíše Krista budou všichni lidé vzkříšeni. Daniel prorokoval:
Tělesné vzkříšení spasených i nespasených proběhne v posledním dnu. My, kdo vstaneme k věčnému životu, se provdáme za Ježíše Krista. Vyletíme mu v ten poslední den Jeho návratu naproti do oblak, budeme jím uchváceni vzhůru:
Abychom s Ním posléze sestoupili na nově stvořenou Zemi, která bude umístěna v novém vesmíru:
Uvědomme si, že budeme s Kristem jedno tělo, jako jsou manželé. On je přece hlavou církve, svého těla, své nevěsty. Svatba bude velkolepá:
Naše svatební šaty, kment, to je ta nejjemnější tkanina; to jsou spravedlivé skutky, které nejsou z nás, ale jsou nám, jak jsme právě četli, dány. Beránkova choť, zářivě čistý kment dostala, sama si jej neušila, ušil jí jej sám Bůh:
Boží působení v nás, to jsou naše svatební šaty utkané z nejjemnějších nití Jeho vůle pro nás! Prostudujme tedy blíže podobenství o svatební hostině (Mt 22,1–14):
Verš 1-2
Bůh Otec na věčnosti vystrojil svatbu svému Synu. Syn, Ježíš Kristus si bere svou nevěstu (Zj 21,2), církev, kterou Mu dal Otec:
Verš 3
Bůh vyslal svoje služebníky, otroky, svědky, všechny v Kristu, svůj lid, který si pro sebe a pro svoji slávu stvořil, aby hlásal Jeho chvályhodné činy; jak již předpověděl starozákonní veliký prorok Izajáš:
Ten nejchvályhodnější Boží čin je Kristův vykupující kříž. Hlásané evangelium, Kristův kříž, je pozvánka na svatbu s Beránkem, Synem Božím.
Dále, To poslední, po čem přirozený člověk touží, je oddat se ženichovi Ježíši Kristu, podřídit se svatební smlouvě, říct Mu své „ano“ a vzdát se otroctví hříchu. Pozvání na svatební hostinu kvůli své satanem zotročené přirozenosti odmítá každý člověk. Dává přednost obchodu a zábavě světa. Bez Boha je mu s tím Zlým docela „dobře“. Nezná, nechce ani nemůže poznat nic jiného. Ze své přirozenosti odmítá pozvání jít na Beránkovu svatbu.
Verš 4
Bůh je trpělivý a pomalý k hněvu k těm, kdo Boha odmítají. Už Izajáš napsal o Boží trpělivosti:
Znovu a znovu Bůh dává lidem příležitost, aby právě nyní přijali dobrou novinu spasení, aby se duchovně sytili manželstvím s Kristem. V tomto podobenství se svatebčané sytí mladými býčky, tím nejlepším masem, co vezdejší svět může nabídnout. Ale, zdroj opravdové duchovní stravy Kristovy nevěsty je samotný Král, Pán Ježíš Kristus:
On byl ta poslední oběť!
Verš 5
Přirozený člověk žije jen pro tento svět. Vezdejší ekonomie je lidem bližší, na Krista nemají čas. Připomeňme si bohatého mladíka. Ježíš jej pozval na svatbu slovy:
A co nato bohatý mladík, který jakoby „toužil“ po věčném životě?:
Kontrolní otázka? Kolikrát dáváme přednost práci a zábavě, před Bohem? Všichni jsme, viní.
Verš 6
Nejen starozákonní, nábožní, rádoby duchovní „Židé“, ale i novozákonní, nábožní, rádoby duchovní „křesťané“ krutě, až k smrti pronásledovali a pronásledují Boží proroky, svědky, hlasatele evangelia. Světský i nábožný svět nenávidí předně Krista a následně Jeho lid:
Ve jménu Boha bylo prolito mnoho svědecké, mučednické krve.
Další verš:
Verš 7
Bohu dochází trpělivost, začíná soudit. Z historického hlediska Starého zákona byl Jeruzalém vypálen, zničen i s chrámem. Židé, kteří pronásledovali a zabíjeli svědky a proroky, byli zahubeni Římany; přeživší byli rozptýleni do všech koutů světa. Z hlediska budoucnosti Nového zákona bude v poslední, Kristův soudný den celá země vyvrácena i se všemi městy, se všemi náboženskými systémy, s celou satanovou domácností, oikia (οικία), tedy s celou viditelnou, materialistickou i neviditelnou, mravní ekonomií tohoto světa:
Verš 8
Evangelium Ježíše Krista bylo kázáno nejprve Židům, ale většina jej odmítla:
Nejen Židy, ale i pohany Bůh pozval prostřednictvím svých služebníků, svých svědků, na Kristovu svatební hostinu. Proto se Pavel s Barnabášem obrátili na pohany:
Pohané ale na tom nejsou o nic lépe. Pro mnohé Židy je ženich, Kristus, kamenem úrazu; a pro mnohé pohany je bláznovstvím:
Verš 9
Nikdo z pozvaných není hoden, aby se stal Kristovou nevěstou. Boží vyvolení služebníci, Jeho „doulos“ tj. otroci, přesto, evangelium káží a tak zvou na svatbu Ježíše Krista všechny lidi bez rozdílu rasy, pohlaví, věku nebo společenského postavení, blízké Židy i vzdálené pohany:
Nevěsta, manželka je ta nejbližší, nejintimnější bytost Boží rodiny.
Verš 10
Přestože služebníci zvali všechny bez rozdílu, shromáždili jen ty, které nalezli. Tito „nalezení“, dobří i zlí, nejsou ani o vlas lepší, nebo horší než ti „nenalezení“ protože:
Tito „nalezení“ sami Krista nehledali:
Ale! Kristus hledal je a nalezl je:
Verš 11
Tento verš je všeobecným varováním před falešnými „křesťany“, kteří nejsou oblečení do nejjemnějšího kmentu, jenž je utkán dobrými skutky, které pro svou nevěstu připravil sám Bůh. V novozákonní církvi i v starozákonním Izraeli je a bylo dost těch, o nichž Boží slovo říká:
Patří mezi ně i ti, kdo v „Kristově jménu“ prorokovali, kázali, učili, vymítali zlé duchy a činili mnoho mocných činů:
Verš 12
Tento „přítel“ nebyl oblečen v Krista, nikdy s ním neměl důvěrný vztah. Bůh jej nikdy neoblékl do čistého bílého kmentu, dobrých skutků. Vetřel se mezi svatební hosty, považoval se za nevěstu, aniž by byl ženichovou vyvolenou. Pouze předstíral, že Kristu patří. My, v bílém kmentu
V obecenství křesťanů je dostatek těch, kteří hledají pro sebe a svou rodinu jen společenské zázemí v kruhu „slušných“ lidí; v horším případě s Božím slovem přímo kramaří pro svůj zisk a uznání.
Verš 13
Je lepší o Kristu a Jeho spásném díle na kříži ani nevědět, být nevědomý pohan, než znát cestu spasení, a odmítnout ji jak stojí v 2. Petrově dopise:
Myslím, že nejmocnější varování pro ty, kterým byla sdělena pravda evangelia, je tento text z Písma:
Nicméně když vidíme ve světě nějakou do nebe volající neřest nad neřest tak zvoláme: „Sodoma a Gomora!“ Měli bychom spíše zvolat: „Kafarnaum!“ Nábožnému Kafarnaum bude u Božího soudu mnohem hůře než neřestné Sodomě! Nejhorší varianta je ta, když někdo vztah s Kristem jen předstírá nebo využívá pro svůj osobní prospěch. Těm Kristus řekne:
Verš 14
Stále je mnoho těch, kteří evangelium nikdy neslyšeli a nikdy neuslyší. Proto mnozí, nikoli všichni bez výjimky, jsou evangeliem zváni ke Kristu. Ať už šlo o pozvání ve starozákonní době nabídnuté nepřímo zákonem nebo dnes v novozákonní době přímo, zvěstováním evangelia. Všichni pozvaní ale mají jedno společné; všichni bez výjimky, přirozeně, rodem, Spasitele nehledají. Proto, z Boží dobroty, pro Boží slávu, málokdo bude vybrán, vyvolen:
Nikdo tedy z vnitřní touhy nebo potřeby nepřijme ani nemůže přijmout pozvání na svatbu, protože je v Adamovi duchovně mrtev; nicméně, mnozí se na svatbu s Kristem dostaví, protože byli přitaženi Otcem:
Koho Bůh přitahuje na svou svatbu je Jeho hájemství. Osobně jsem se našel v tomto verši, který je pro mne dodnes záhadný. Jak to že mne přitáhl, a mnohem vhodnější lidi nikoli?
Vím jen tolik, že Izákem milovaného Ezaua, muže, zaopatřovatele rodiny, který znal lov a práci na poli, Bůh na svatbu neoblékl ani nepřitáhl; ale maminčina, Rebečina mazánka Jákoba, jehož jméno znamená Úskočný, na svatbu oblékl a přitáhl, přestože Jákob dostal Izákovo pomazání podvodem, úskokem, do kterého ho nastrčila matka Rebeka. To vše jen proto, abychom jednou provždy pochopili, že nikoli naše skutky, ale Boží vyvolení platí, že On je Alfa a Omega, že On je Počátek a Konec, že On svrchovaně rozhoduje o všem:
Celé podobenství o svatební hostině (Mt 22,1–14) ani v nejmenším nenaznačuje, že by pozvaní byli hodni pozvání nebo že by pozvání přijali. Jedni pozvaní byli natolik zaujati sami sebou, že pozvání odmítli; druzí pozvaní, ač měli stejně padlou přirozenost, byli nalezeni a shromážděni. Je mnoho pozvaných, ale málo vybraných, vyvolených.
AMEN