- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Pokoj vám milé sestry v Kristu, milí bratři, hosté, dnes je zvláštní den, který nám Pán Bůh dává - den, kdy se církev shromažďuje, aby jako duchovní tělo skrze svou Hlavu, Ježíše Krista, uctívala Boha, Stvořitele nebe i země, udržovatele vesmíru, Pána všeho stvoření, Boha všech bohů, Krále králů a Pána pánů. Není nikdo větší, kdo by byl hoden uctívání. On vládne všemu. Titul "Král králů" Písmo používá pro pozemské vládce, jako byli králové Artaxerxes nebo Nebúkadnezar, aby podtrhlo jejich svrchovanost nad královstvími, jež jim byla Bohem svěřena ke správě. Jednou pak Písmo tento titul používá o Bohu Otci:
a dvakrát o Pánu Ježíši:
To, že titul Pán pánů a Král králů je vyhrazen Bohu Otci i Ježíši Kristu svědčí, že není vyšší autority. On kraluje absolutně nade vším a nad každým. Skrze Krista se Bůh dává poznat lidem, když ho vzkřísil z mrtvých a posadil jej na trůnu slávy:
Tohoto Boha dnes oslavujeme, uctíváme a posloucháme. Není od nás daleko, ale protože jsme se shromáždili v Jeho jménu, On je tu s námi, jak říká Ježíš v Písmu:
Dnešní den je ale také zvláštní v tom, že nese datum 11. září. Svět si dnes připomíná hrůzu, která se stala v tento den v roce 2001 v New Yorku. V ten den zemřely tisíce lidí při teroristickém útoku. Dvě dopravní letadla unesená muslimskými teroristy narazila cíleně do dvou mrakodrapů světového obchodního centra. Obě budovy se zřítily a v jejich troskách zahynuly tisíce lidí. Ve jménu modly tito Aláhovi misionáři přinesli ničení, hrůzu a smrt. Tito lidé byli dokonce přesvědčení, že jednají správně. Mysleli si, stejně jako si to myslí jejich následovníci dnes, že dělají správnou věc pro svého boha, který je za to pochválí a odmění.
Ano, satan, který je jejich bohem, stejně jako všech lidí, kteří žijí podle zvyků tohoto světa, ač živí, přesto duchovně
je za to pochválí. Odměna však bude zcela jiná, než si představovali. Vždyť:
Jan píše, aby povzbudil k životu v lásce, aby povzbudil ty, kteří poznali Pravdu. Aby v Pravdě zůstali a bránili ji před těmi, kteří šíří lež.
Proč tento list v Bibli máme?
Protože ten, kdo jej napsal, miluje lidi, kterým píše. Jeho cílem není, aby z těchto lidí těžil, měl z nich třeba finanční prospěch, nebo aby mu sloužili a tak se autor cítil silný a mocný vládce, který má moc nad druhými lidmi a byl tak důležitý, že by ho museli poslouchat.
Pisatelův motiv k napsání dopisu je zcela jiný! Píše, protože adresáty dopisu "opravdově miluje" (v. 1).
--- a to je první znak pravdy, který zde vidíme: pravda miluje, projevuje se láskou.
Nejen, že autor dopisu miluje jeho příjemce, ale dokonce je zde napsáno, že je milují "všichni, kdo poznali pravdu". Ano, pravda má totiž úžasnou moc. Osvobozuje člověka od lži a vede k lásce. Pravda přináší svobodu od hříchu:
Pravda je zjevená skutečnost, tak jak je ve svém významu, nezakrytém a nefalšovaném. je to pravá podstata věcí.
Kdo tento list napsal?
Obecnou odpovědí by bylo, že jej nechal zapsat Duch svatý, sám Bůh, protože je součástí kánonu Bible, neboli přijatého souboru jednotlivých biblických knih.
Tak o tom čteme v:
a o způsobu předání Písma lidem se dozvídáme v:
Tím lidský pisatelem, kterého Bůh použil, je podle všeho apoštol Jan. Obsah všech tří listů (1.-3. Janův) i jejich použitý slovník svědčí o jednom autoru, stejně jako o něm svědčí i 4. evangelium - to Janovo. Ani jeden ze tří listů nezmiňuje přímo jeho jméno, ale vnitřní svědectví Písma, podpořené historickými mimobiblickými důkazy, dostatečněě ukazuje na autorství apoštola Jana.
Když Pán Ježíš na počátku své veřejné služby ustanovoval Jana jako jednoho z Dvanácti, dal jemu a jeho bratru Jakubu Zebedeovi jméno "Boanerges", což znamená "synové hromu". Nyní na konci Janovy služby, když už mu je přes 90 let, můžeme o něm mluvit jako o apoštolu pravdy a lásky (v. 3).
List začíná slovy: "Já, starší". Není zde uvedeno jméno, snad pro obecně pro křesťany nebezpečnou dobu, ve které Jan píše svůj dopis. Křesťané byli v té době kvůli Kristu a svědectví, které o Něm vydávají, pronásledováni světskou vládou.
Autor říká, že je starší sboru: synonymem je slovo "presbyter" a je stejného významu jako "dohlížitel". Je jedním z těch, které Bůh povolal a svěřil jim péči o vykoupené lidi, o svou církev. Jedním z těch, kterým dal Pán úkol církev také střežit.
--- A to je přesně to, co Bůh s lidmi dělá. Na počátku Janovy cesty víry v Krista byl Jan rybářem:
Jan se živil spolu se svým bratrem a otcem rybolovem. To byl jeho každodenní chleba - a nyní na konci života vidíme Jana, jak pečuje o církev, kterou mu Bůh svěřil. Z bouřliváka, syna hromu, jehož náplní života je rybolov a spravování sítí, učinil Bůh člověka, který je "rybářem lidí", apoštolem Ježíše Krista, zvěstovatelem evangelia, zkrátka tím, kdo přináší lidem tu nejlepší zprávu života: Bůh odpouští lidem hříchy, když Mu je vyznávají a prosí Ho v naději na život, protože odplatu za hříchy, smrt, za ně podstoupil Boží Syn.
--- a to je důležitý znak pravdy: pravda osvobozuje člověka od hříchu, od smrti k životu.
A takovou práci Bůh dělá s každým křesťanem. Jako proměnil život apoštola Jana v život úplně jiného, nového člověka, tak promění každého, kdo k němu volá ve víře v Krista.
Procházíme ve sboru postupně několika listy Nového zákona: 1. a 2. Timoteovi, 1. a 2. list Petrův, 1. list Janův. A u každého z pisatelů těchto listů se setkáváme na stránkách jejich dopisů církvím nebo jednotlivcům s člověkem, jehož život zde na zemi se chýlí ke konci a on bude na věky s Pánem (což je daleko lepší, jak dosvědčuje apoštol Pavel v:
A všichni vydávají jednotné svědectví o Kristu, který změnil jejich život. Pavel píše Timoteovi:
Petr píše církvi:
Jan píše církvi v Asii: "Já, starší"...
Všichni vydávají svědectví proměněného života. Z rybářů učinil apoštoly, z pronásledovatele církve hlasatele evangelia. Bůh činí z lidí žijících pro tento svět a jeho slávu občany nebeského království. Obrací lidské hledání smyslu života od věcí tohoto světa, slávy, moci a bohatství k věčné dobré naději - k pokoji s Bohem Stvořitelem a Soudcem všech. Bůh tyto muže zastavil, ukázal jim jejich bídu, jejich hřích. Ukázal jim také Krista, který se stal smírnou obětí za jejich hříchy skrze víru.
Pán Bůh vzal jako hrnčíř do ruky jejich život a proměňoval jej skrze poznání Krista a poslušnost Kristu, aby je posvěcoval a aby tak byli více a více Kristu podobní ve svém jednání i smýšlení. Osekával hřích, ve kterém dříve žili, a proměňoval je do svatosti.
Janovu bouřlivou prchlivost, když chtěl na jistou samařskou vesnici přivolat oheň, protože neuvěřili v Krista:
Petrovu sebejistotu a samospravedlnost, když vykřikoval, že i kdyby všichni učedníci od Ježíše odpadli, tak on určitě ne:
Pavlovu horlivost v pronásledování Krista a jeho učedníků:
Tak se projevuje pravda: osvobozuje člověka od hříchu a proměňuje ho svatosti.
Jako apoštolové vydávali svědectví Pravdě svým proměněným životem, tak jej vydává každý, kdo poznal Krista a zůstává v Něm. Stačí se zastavit a podívat se na svůj život zpět. Žiju stále stejně ve svých hříších nebo jsou v mém životě známky, že jej Kristus proměňuje?
Komu Jan píše?
Jan píše (v. 1): vyvolené paní a jejím dětem.
Někteří myslí, že jde o ženu, paní jménem Kyrie, která je vdovou a žije se svými odrostlými dětmi.
Podíváme-li se na na v.13, kde je uveden pozdrav od "dětí tvé vyvolené sestry" zdá se, že jde spíše o personifikaci církve - místního sboru, takového jako je třeba náš, tady v Ústí, kterému píše Jan a pozdravuje všechny křesťany v tomto sboru od sboru v Praze.
V Písmu najdeme příklady, kdy je Boží církev přirovnávána, či nazývána podobně:
V SZ byl Izrael pannou, dcerou Sionskou (Jer 6:23)
Vyvolená paní je tak místní sbor, její děti jednotlivý členové sboru a vyvolená sestra (v.13) sousední sbor a děti její sestry jeho členové.
My někdy přemýšlíme o církvi jako o celosvětové organizaci, ale tady Jan píše jednomu sboru, zřejmě píše z Efezu, kde byl ve sboru starším do nějakého blízkého sboru, do kterého není možné hned přijít, protože to by udělal (viz v. 12), ale je to sbor Janovi blízký a tak má o něj starost. Možná bychom si to mohli představit jako situaci, kdy bychom psali z ústeckého sboru do jiného sboru, který pomáháme zakládat, do Prahy, v době, kdy se nedalo cestovat jinak než pěšky nebo na koni.
Není to nádherně potěšující? Bůh, který učinil celý vesmír, kde nedohlédneme až kam sahá, který stvořil nepřestavitelnou rozmanitost přírody, jež vidíme svýma očima, Bůh který stvořil i nám neviditelný svět andělů, vynakládá takovou péči o jeden jediný sbor. A ještě ve své lásce s tímto sborem, jedním z mnoha dalších podobných sborů, jedná a používá si ho jako nástroj pro jiný, podobný sbor.
Není to Jeho ujištění, že nás dobře zná, zná naši situaci, ví, co potřebujeme? Co potřebujeme slyšet, kde potřebujeme povzbudit a kde napomenout?
Pán Bůh jedná se svou církví stejně i dnes, a to skrze Bibli, její výklad a aplikaci do našich životů.
Stejný Duch svatý, který je božským autorem Písma, stejný Duch svatý toto Písmo dál používá. Jak? Jako živý, ostrý meč:
Skrze Boží slovo usvědčuje dnes lidi z bezbožnosti, skrze Boží slovo svědčí o přicházejícím soudu, kde skrze Ježíše Krista bude soudit všechny lidi - ať živé či mrtvé, aby každý dostal spravedlivou odměnu. Pravda odhaluje hřích.
Ve sboru, kam Jan píše, jsou křesťané, kteří následují Krista a jsou tam i tací, kteří se sice nazývají křesťany, ale jejich život o tom nesvědčí.
Není to, co Jan popisuje ve 4. verši všeobecně známá situace dnešní církve? A k tomu dal Pán církvi lásku, abychom si navzájem sloužili.
Vzájemná láska se projevuje vzájemnou službou. A tou službou je, že se povzbuzujeme navzájem k následování Krista. Jeho přikázání nejsou těžká, ale naše stará přirozenost nás pořád stahuje zpět. Proto vedeme duchovní boj o posvěcení, o růst do podoby Kristovy.
Vedl ho stejně i apoštol Pavel, jak svědčí, když vybízel korintské, aby zápasili o posvěcení:
Cvičte se v poslušnosti Pánu. Avšak chceme-li být poslušní, musíme vědět, jaká jsou jeho přikázání.
Tady je malý příklad. Víte, zda Bůh chce, abyste byli svobodní nebo abyste byli otroky? Rychle řekneme: svobodní! Ano, svobodní od hříchu, abychom nebyli otroky hříchu. Ale je také Boží vůlí, abychom byli Božími otroky. Člověk nemůže být bez pána. I když si myslí, že je vlastním pánem, ve skutečnosti slouží ďáblu (Ef 2:2)
Jen v Bohu, který je pravdivý a milující, může být člověk skutečně svobodný od hříšné přirozenosti. Slovo "služebník" je v našich Biblích ve spojení "být Božím služebníkem" přeloženo z řeckého slova "otrok". A tak Bůh je tím nejlepším Pánem. Patřit takovému Pánu, být jeho otrokem, je to nejlepší, co může v lidském životě být. Bůh je jako milující rodič, který dbá o své dítě a vede ho životem tak, aby rostlo v dobrém a pro to nejlepší. My jsme Boží děti a On je milující Otec.
Tak vidíme, že potřebujeme znát Boží slovo, znát Boží přikázání, abychom mohli žít k jeho slávě a k naší věčné radosti. Proto se potřebujeme navzájem povzbuzovat k poslušnosti a následování Pána.
Pán nám v Písmu říká, že vše, co potřebujeme ke zbožnému životu, nám daroval, když jsme poznali Krista (2 Pt 1:3). Jak jsme jej poznali? Skrze pravdu Božího slova. Neuvěřili jsme lidským výmyslům o Kristu, které by nám někdo napovídal, ale zjevené pravdě, jednou pro vždy odevzdané církvi v Písmu (Ju 1:3).
A ověřovali jsme si tato tvrzení, zkoumali jsme to, co slyšíme od lidí, jestli to tak v Písmu opravdu je - jako berojští:
Použití pravdy
Vzájemné povzbuzování k poslušnosti Pánu je úkolem každého křesťana ve sboru, tomu rozumíme, to jsme ochotni dělat.
Ale podívejte se do:
Každý křesťan poznal Pána. A tak se máme nejen navzájem povzbuzovat, ale i učit o Pánu a cestě jeho následování. To není činnost vyhrazená pouze pro kazatelnu. Ale Pánův příkaz pro všechny křesťany ve sboru, aby si tak navzájem sloužili:
---pravda vede k lásce a láska prohlubuje život v pravdě
Jan tu spojuje pravdu i lásku jako nerozlučnou dvojici, kdy jedno je spjato s druhým, i další místa v Písmu mluví podobně:
Když se totiž oddělí pravda od lásky, je to neštěstí. Bůh po nás nežádá trochu lásky a trochu pravdy, ale lásku a pravdu v její pĺnosti. Láska je tak klíčovým důkazem v křesťanově životě, že poznal pravdu - Boha, který sám je láska. (1J 4:8)
Tak tu jsou 3 znaky církve: oddanost pravdě, poslušnost Božímu slovu a láska k bratřím a sestrám ve sboru, projevená vzájemnou službou.
Zůstávat v pravdě znamená také umět rozpoznat lež. A tady Jan varuje církev:
To je realita padlého, hříšného světa. Byli byste raději, kdyby všechno v církvi bylo krásné, milé a bezpečné? Asi ano... Dokud však nepřijde den druhého příchodu Pána Ježíše k soudu a nenastane nové nebe a nová země, bude toto realitou. Mnozí přicházejí do církve, aby ji svedli.
Ale nebojte se, Pán svou církev pro život v padlém světě dostatečně vybavil.
Otec lži, ďábel, je také šiřitelem lži. Tam, kde je zaseta pravda, děje se to, o čem Pán Ježíš mluvil v podobenství k učedníkům v:
Doketismus
Tak i prvotní církvi byli tací, kteří sváděli církev do lži. A dokonce Jan říká, že takových lidí je mnoho! O těchto lidech už psal Jan ve svém 1. listě ve 2. kapitole. Byli to lidé, kteří tvrdili, že božský Kristus sestoupil na člověka Ježíše při křtu a před ukřižováním ho znovu opustil.
To však není Kristus zjevený v Písmu. Ježíš byl počat z Ducha svatého v těle Marie, jeho matky. Slovo se stalo tělem. Ježíš je od počátku Bůh v těle. Kdyby tomu tak nebylo, nebyl by schopen nás zachránit. - nebyl by dokonalým Bohem ani bezhříšným člověkem. Nebyl by naším Zástupcem, nestal by se smírnou obětí za naše hříchy. Kdyby nebyl Bohem a zároveň člověkem při svém ukřižování, nemohl by vstát z mrtvých ani zachránit jiné skrze víru.
Stará lež
To však nebyla celá hereze, která přišla do církve. Další tak rozšířenou lží v době apoštola Jana, bylo, že gnostikové, jak se tito svůdci a antikristé nazývají, sváděli druhé tím, že tvrdili, že mají „zvláštní poznání“, které je nezbytné pro spasení, pro záchranu člověka od smrti k životu věčnému s Bohem.
Milovaní, tato hereze ač je stará 2000 let, ještě nevymřela! I do současné církve přicházejí tací, kteří říkají: Bůh mi řekl...., Bůh mi ukázal.... Boží slovo dle takových lidí není dostatečné Dle nich by se přece Bůh neomezoval na zapsané slovo.
Říkají. Samotné slovo, to prý není život. Prý potřebujeme vedení Duchem svatým mimo Písmo. To je současnost. Ale co říká apoštol Jan, učedník pána Ježíše, jeden z Dvanácti, spolu s Petrem a Jakubem sloupy církve?
Tvrdá slova? Ano. Ale jsou tu proto, aby ochránila Boží děti od lži a od ztroskotání. Pán miluje ty, které vykoupil krví svého milovaného Syna. Nenechá je zahynout!
Je tu varování pro křesťany. Mějte se na pozoru, abyste nepřišli o to, na čem jste pracovali. Neskládejte důvěru v lidi, kteří vás chtějí vést nad to, co je psáno.
Máme nádherné vedení, jak růst do Krista:
vždyť:
Písmo je dostatečné pro celý křesťanský život!
Naopak: co je nejúskočnější ze všeho? Je to lidské srdce.
Jak víš, že k tobě mluví Duch svatý přímou řečí? Co když je to jiný duch. Říkáš. Vždyť jsem znovuzrozený skrze víru, a byl mi dán Duch svatý, aby ve mně přebýval.
Ano, to je pravda. Ale nezapomeň, že jsi ještě v hříšném, neproměněném těle. Tvá nová přirozenost touží následovat Krista. Ale tvoje stará přirozenost vede boj proti Duchu svatému.
Spolehlivé vedení, které používá Duch svatý
Naše srdce - ten vnitřní hlas není spolehlivý vůdce křesťana. Kdo jím tedy je?
Je to Boží slovo. Jakub 1:22 dává odpověď:
Nechte se naplňovat Duchem svatým - On nás povede do poslušnosti Božímu slovu. Pak to, co je zde napsáno o křesťanském způsobu života, bude pravdou i v životě vašem.
Kdo by chtěl učit něco jiného, s tím nemůžeme mít duchovní společenství v uctívání našeho Pána (v.10-11). To proto, abychom neměli účast na jeho zlých skutcích, skrze které by mohli být další svedeni.
To je to nejdůležitější, co Jan napsal do sousedního sboru, aby jej povzbudil v lásce a následování Pána a také chránil před svůdci a antikristy. Ale nejlepší bude osobní setkání, na které se těší. Pak jejich společná radost bude úplná. To je Janův odkaz zpět do jeho 1. listu 1:4.
Vede církev, aby se soustředila na Krista. On je Pravda a Písmo jej zjevuje.
Muslimští teroristé z 11.9. 2001 si mysleli, že jednají správně. Ale neznali Pravdu, která zachraňuje od hříchu a proměňuje k lásce a ke službě. Složili svou naději na věčnost pošpatných rukou. Ďábel člověka nespasí, ale zabíjí, protože sám je již odsouzen.
Církev nesmí mlčet. Bůh jí zjevil příliš radikální zvěst o Pravdě, kterou je Ježíš Kristus. Jen On zachraňuje z hořícího pekla k radostnému a věčnému životu ve společenství s Bohem, který jediný má moc naplnit touhy lidského srdce.
Slibované odměny koránu pro Aláhovy následovníky jsou jen těmi, po kterých touží neproměněné srdce – majetek a tělesná potěšení. To svědčí o pozemském původu této knihy.
Bible je docela jiná. Vede člověka cestou, na jejímž konci je věčné společenství s Bohem, s tím, skrze Něhož a pro Něhož je všechno stvořeno a všechno v Něm spočívá.
Možná nám nyní nově v uších budou znít známá slova Pána Ježíše:
Amen.