- Home
- Kdo jsme
- Zdroje
- Shromáždění
- Co učíme
- Kontakt
Karel Jiroušek, Praha 22. června 2025
Pokoj Vám milí bratři a sestry, dostal jsem příležitost se s Vámi podělit o radost z poučení Božího Slova. Jako zdroj poučení jsem vybral výklad jednoho Královského žalmu. Než se do toho společně pustíme, pojďte se mnou, prosím, ještě jednou sklonit hlavy k modlitbě, aby si náš Bůh Pán Ježíš Kristus použil, to o čem budu mluvit.
Modlitba … Prosba k Bohu za srozumitelnost, soustředění, a za dílo Ducha svatého v nás, aby nás prostřednictvím Žalmu 45 k sobě blíže přitáhl, poučil nás a dovedl k radosti z Krista samotného a oslavil se na nás sám Bůh.
V posledních měsících vnímám, jak moc je důležité rozumět tomu, kým je Pán Ježíš Kristus, protože to jakým způsobem o něm přemýšlíme, tak to formuje naše postoje, náš vztah k němu, tj. Bohu samotnému. Zdrojem našeho přemyšlování bude jeden z královských žalmů tj. Žalm 45. Nebudu se snažit bezezbytku vyložit každé slovo, protože by to přesahovalo rámec kázání a myslím si, že i tak bude dost náročné na soustředění. Proto doufám, že se nám podaří společně textem projít, aniž byste „upadli“ do hluboké mrákoty.
Nejdříve si přečteme celý Žalm, abychom získali základní vhled do toho, o čem celý text je, číst budeme z Českého studijního překladu, protože si myslím, že přesněji vystihuje hebrejský originál.
Dále si verš po verši rozebereme. Vzhledem k tomu, že sám Pán Ježíš řekl, že celé Písmo svědčí o něm, budu se i já snažit vykládat Žalm s pohledem upřeným na něj.
Na závěr si shrneme poučení, tj. co jsme se o Pánu Ježíši a o nás dozvěděli …a jak z toho přijmout radost a povzbuzení.
Tak pojďme na to, přečtěme Žalm 45 … z Českého studijního překladu.
Každé místo v Písmu má nějaký smysl. Již v úvodu tohoto oddílu máme ulehčenou práci v tom, že nám odhaluje, k čemu má posloužit (ať už těm, co žalm zpívají nebo čtou). Jde o slavnostní píseň a ti co, ji měli zpívat, ji zpívali podle nápěvu, kterému říkali podle Lilií. Korachovci byli potomci levity Koracha a smyslem písně bylo poučení, meditace o lásce. Maskil = rozumět, chápat, být moudrý. Je naprosto v pořádku, když se nám při čtení Bible rozhoří srdce a vzplanou naše emoce. To patří k lásce stejně jako to, když o Bohu přemýšlíme.
Autor žalmu věnuje tuto poučující píseň králi, jeho srdce přetéká dobrým slovem, protože krále miluje. Podobně jako zběhlý písař ovládá svůj psací nástroj, stejně tak ovládá svůj jazyk.
Bible nás učí, že člověk se dívá na to, co má před očima, ale Bůh se dívá do srdce. Žádný z lidských synů, kromě Pána Ježíše není a nebyl bez hříchu. Pokud bychom se srovnávali mezi sebou, jistě bychom našli někoho, kdo má více kvalit a méně hřeší než „ti“ ostatní, ale když bychom se měli porovnat se Synem člověka, neobstojí nikdo.
Žalmista, který tento žalm napsal, mluví ke konkrétnímu králi (nesjpíš Šalamoun), ale víme, že jeho život byl také v jistém ohledu „poznamenaný“ hříchem. Proto bychom s pohledem upřeným na Šalamouna nemohli souhlasit s tvrzením, že je nejkrásnější. Když se na tento verš podíváme z prorockého pohledu, a spatřujeme v něm Pána Ježíše, můžeme říct, že je 100% pravdivý. On je nejkrásnější, plný milosti …
…On je požehnáním od věčnosti do věčnosti.
Král Šalamoun si od Boha vyprosil moudrost, aby mohl spravedlivě vládnout a soudit Izrael, za jeho vlády Izrael neválčil a království zažívalo velikou prosperitu a úctu/ respekt ze strany okolních království. Jistý vliv na to mělo kralování jeho otce Davida, který byl znám jako veliký válečník, na jehož straně bojuje Hospodin. O kom tedy žalmista mluví? Věřím, že nám toto vysvětlení poskytl Izajáš, který v prorockém vidění spatřil vládu Pána Ježíše o němž takto svědčí..
On, Pán Ježíš je tím bohatýrem opásaným mečem pravdy, jež je Boží slovo. On je tím nádherným, důstojným hrdinou, jehož vladařství bude upevněné právem a spravedlností… a jehož nepřátelé budou poraženi. Dech beroucí a hrůzu nahánějící popis vlády Pána pánů a krále králů nalezneme v knize Zjevení:
Zde se dostáváme k vrcholu zjevení tohoto Žalmu. Autor listu Židům cituje toto místo a pokládá otázku „Komu kdy z andělů Bůh řekl…“ Jinými slovy se dá říct, že chápe toto místo jako prorocké slovo od Boha a vztahuje ho na Pána Ježíše, když vysvětluje, kým je.
Vzpomeňte si, jakým způsobem byli do královského úřadu uváděni králové, kněží nebo proroci? Bylo to způsobem pro nás zvláštním. Králové byli pomazáni olejem, který měl symbolizovat Boží požehnání, vyvolení a oddělení pro službu. A kdo je „ten Pomazaný“, hebrejsky Mašiach (mesiáš), řecky Chréstos (Kristus)? Je to Pán Ježíš, jehož Bůh Otec pomazal olejem veselí… jak je o něm psáno v Lukáši:
Tento verš vyjadřuje krásu a vznešenost krále, který je nejen obklopen bohatstvím, nádhernými paláci ze slonoviny, ale především těmi, kteří ho obveselují. Mohli bychom to vztáhnout na Šalamouna. Pokud se rozhodneme v tomto textu vidět Krista tj Pomazaného, kterým je Pán Ježíš, pak chybu neuděláme, vždyť o něm máme v Písmu mnoho svědectví, která mluví o jeho svatosti, moudrosti, bohatství, poctách a slávě, jichž je hoden.
Žalm jakožto oslavná píseň lásky byla nejspíš napsaná pro konkrétní svatební pár. Královna zaujímá vedle svého ženicha čestné místo po jeho pravici. Církev bude mít s Pánem Ježíšem podíl na Jeho vládě a bude posazena na nebeský trůn v Kristu Ježíši po pravici Boha Otce.
Pokud verš 11 vztáhneme na Krista a jeho nevěstu, kterou je církev, pak nám nemůže uniknout výzva k opuštění starého života. Je zde výzva k tomu, abychom hleděli a poslouchali způsobem, kterým máme. Ale jak bychom toho byli schopni, pokud by nám to nebylo dáno? Naštěstí to byl on, ženich, který si nás vybral, a my mohli zaslechnout Jeho volání. Poslyš a pohleď.
Již v knize Genesis je napsáno, že má muž opustit otce i matku svou, aby přilnul ke své ženě…to stejné platí i pro ženu. V případě tohoto žalmu, je nejspíš nevěstou krále Šalamouna faraonova dcera, pokud má přilnout ke svému manželovi, má se vzdát své kultury, svého náboženství. Stejně tak i my pokud jsme se stali nevěstou Pána Ježíše, který si nás zamiloval, opouštíme starý způsob života. Jenom tak můžeme s Pánem splynout a stát se jedním tělem a jedním duchem.
Tak jako ženich touží po kráse nevěsty, tak touží (lépe řečeno), miluje Pán Ježíš svou církev a chce s ní mít obecenství.. Krása církve, ale nespočívá ve vnější kráse, ale v čistotě a spravedlnosti, kterou ji Pán daroval, když se za ní obětoval.
Tak jako se žena podřizuje svému muži, stejně tak se i my podřizujeme Pánu Ježíši.
On nás oblékl do své svatosti, aby nebyla vidět naše hanba, podobně jako to učinil s Adamem a Evou, když proti Němu zhřešili.
Týr byl velmi bohatý, mocný a proslulý díky obchodu s drahými kovy a purpurem, byl významným ekonomickým centrem. Toto místo nám může ukázat to, že mocní a bohatí tohoto světa touží po slávě, která náleží králi a chtějí v této slávě přebývat, proto si krále předchází a přichází s dary. Ovšem Pán žádá víc než jen vnější přízeň v podobě darů, On žádá naše srdce. Touží po naší odevzdanosti a věrnosti, tak jak to žádá manžel od své manželky. V Matoušově evangeliu máme příběh o mladíkovi, který se chtěl Pánu Ježíši přiblížit a toužil po věčném životě, ale bohatství pro něho bylo důležitější než Pán, proto od Ježíše odešel.
Naproti tomu máme v Písmu i příběh o bohatém celníkovi Zacheovi, který se stal Ježíšovým učedníkem a následoval Ho celým srdcem.
Královská nevěsta je uváděna ke králi na audienci, její šaty jsou pestře tkané a její plášť protkávaný zlatem, celá její nádhera odpovídá slavnému setkání se ženichem, který je hoden úcty. Odehrává se zde nádherná scéna plná radosti a jásotu. Nevěsta je doprovázená pannami a družičkami, které přicházejí do královského paláce. … v 19. kapitole knihy Zjevení se odehrává scéna velmi podobná té, kterou čteme ve verších 14-16.
Jak v žalmu 45, tak Zjevení 19 je vykreslená svatba mesiáše a jeho nevěsty. Ta je ozdobená a připravená oddat se svému ženichovi. V obou případech je ženich i nevěsta obklopena zástupy svědků, kteří jsou naplnění radostí a jásají, protože přišel den svatby krále/beránka.
Proroctví 17. verše nás nenechává na pochybách, že oslavený král Pán Ježíš nemá množství otců, ke kterým by upíral zrak a na jejichž zbožnosti či tradicích stavěl. Přestože o něm víme to, že jeho rodokmen z Mariiny strany sahal až ke královské linii, nikdy se na svůj královský původ/ rodokmen neodvolával. Na mnoha místech Pán Ježíš Písma mluví o Bohu stvořiteli jako o svém nebeském Otci, který mu dal vyvolené ovečky Boží, aby o ně pečoval jako o své děti.
Prorok Izajáš o něm prorokoval jako o Otci věčnosti, který bude vládnout právem a spravedlností na trůně Davidově a na jeho království.
… a v tomto Nebeském království, které bude bez konce, ustanoví pán Ježíš své děti za královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Jemu samotnému.
V úvodu jsme si řekli, že lidskými autory žalmu 45 byli Korachovci, ti žalm napsali. Kdo je ale skutečným autorem? Odpověď nalézáme např. ve 2. listu Timoteovi, kde je připsané autorství celého Písma Bohu samotnému tj. jedné z osob Boží trojice.
Písmo samotné nám ukazuje, že i když lidští autoři napsali nějaké proroctví, tak skutečným autorem byl Duch Svatý.
Již jsem o tom mluvil, když jsem vykládal verš 7–8 a o tom, že je autor listu židům chápal jako prorocké slovo o Pánu Ježíši. Nyní, když se zamyslíme nad tím, kdo ve verši 18 mluví v 1. osobě jednotného čísla, musíme nutně dojít k závěru, že tento výrok pochází od jedné z osob Boží trojice, tj. od Ducha Svatého. Vždyť On sám uvádí Boží vyvolené do pravdy a oslavuje Pána Ježíše. Je také Tím, který bude připomínat Jeho jméno…
…to jméno sice v tomto verši, ani celém žalmu 45 nezazní, ale z předešlého kontextu můžeme vyvodit, že se jedná o jméno Ježíš, vždyť Jeho Bůh nade vše vyvýšil, aby se před ním sklonilo každé koleno…
…proto Mu národy budou vzdávat chválu navěky a navždy.
Dovolím si shrnutí, rozdělit do tří pozorování, …ta jsem seřadil podle toho, jak jdou po sobě v textu samotném.
Ve třetím verši čteme o nejkrásnějším z lidských synů, který pro milost, která se linula z jeho úst, mohli bychom říct, že z jeho úst se linulo slovo plné milosti tj. Boží slovo), obdržel Pán Ježíš požehnání Boha. To je ten král králů, který oslavuje svého Otce, který je v nebesích…
Toto místo ukazuje vzájemné oslavení Otce a Syna. Syn oslavil Otce na zemi a žádá, aby byl oslaven u Otce. …vrcholem oslavení Otce se odehrálo na kříži, když se Pán Ježíš z lásky a poslušnosti ke svému Otci a z lásky ke svým vyvoleným rozhodl přijmout trest za viny, který jsme měli snášet my, kteří jsme proti Bohu zhřešili.
Ve verši 14 a 15 se dozvídáme, že je ke královskému ženichovi přiváděna jeho nevěsta. Tento verš jsme vztáhli na Krista a jeho církev. Podobně jako se jedním člověkem stává muž a žena vstupem do manželství, tak podobně jsme my byli uvedeni do jednoty s Pánem Ježíšem my, když jsme se znovuzrodili shůry prostřednictvím Ducha svatého a byli uvedeni do jednoty s Pánem Ježíšem.
…dále máme zaslíbení, že si svou církev, kterou očistil od vin svou krví, povolá, aby měla účast na jeho vládě. Je to pro nás velké tajemství, ale to co nám je jako Božím dětem jasné je to, že nás oslaví, tím, že ho uvidíme takového jaký je (1J 3,2).
V závěrečném verši žalmu 45 jsme se dozvěděli, že Duch Svatý je skutečným autorem tohoto žalmu. On, jedna z osob Boží trojice, oslavuje Pána Ježíše tím, že ho zjevuje a připomíná Božím dětem ze všech národů.
V našem shrnutí tohoto žalmu jsme se dozvěděli (byli poučeni), že na spáse člověka má podíl každá z osob Boží trojice. V Bohu není žádné rozdělení a všechny osoby Boží trojice mají společné znaky ve vztahu k člověku.
Modlitba na závěr, …aby se oslavil Bůh Otec, tím že nás uvede Duch svatý do jednoty s Kristem, abychom ho znali a chodili v něm.